عوامل زیادی منجر به صاف شدن کف پا می شوند.

هر بار صحبت از صافی کف پا به میان می آید ذهن اغلب ما به سمت معافیت پزشکی از سربازی کشیده می شود. بنابراین ممکن است تصور کنیم افرادی با این ویژگی شانس بزرگی آورده اند! اما این تنها یک روی سکه است و تمام داستان نیست. صافی کف پا یک عارضه جدی است و اگر به موقع و توسط پزشک متخصص درمان نشود، تهدیدهای جدی مانند کمردرد، پا درد، آرتروز، ایجاد بافت مرده و دفرمه شدن پاشنه پا در کمین شما خواهد بود. خدمات درمان قطعی صافی کف پا در کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی قابل ارائه می باشد. بنابراین اگر می خواهید از عوارض این اختلال فیزیکی جان فرسا برای همیشه در امان باشید می توانید با متخصص استخوان و مفاصل در شیراز در تماس باشید.

• جراحی و تعویض مفصل لگن، زانو و شانه

عارضه کف پای صاف چیست؟

اگر به آناتومی یک انسان سالم نگاه کنید خواهید دید که اثری از صافی کف پا در او دیده نمی شود. کف پای یک انسان سالم باید دارای یک قوس ملایم باشد. اما در برخی افراد این قوس وجود ندارد و زمان ایستادن بر سطح زمین، کف پای آن ها با سطح زمین مماس می شود. این معضل مصداق عینی عارضه کف پای صاف بوده و مشکلات متعددی همچون آسیب دیدگی ستون فقرات و کمردرد و ایجاد بافت مرده را در پی خواهد داشت.

دلایل زیادی را برای صافی کف پا می توان متصور شد که تشخیص آن به عهده پزشک است. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• عوامل ژنتیکی
  • آسیب های فیزیکی مانند شکستگی و دررفتگی استخوان
  • آرتریت روماتوئید
  • ایستادن طولانی مدت روی پاها
  • اختلالات عصبی و عضلانی همچون فلج مغزی و دیستروفی عضلانی
  • آسیب دیدگی و پارگی تاندون تیبیال خلفی مچ پا
  • اختلال تارسال کوالیژن یا چسبیدن استخوان های کف پا به یکدیگر
  • فشار ناشی از وزن بالای بدن به علت چاقی یا بارداری
  • انجام حرکات ورزشی به شیوه غیر استاندارد

اگر نسبت به صافی کف پا بی توجه باشید، شدت این عارضه بیشتر می شود و ممکن است کارتان به جراحی بکشد. بنابراین اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید بهتر است درمان خانگی کف پای صاف را تحت نظارت دکتر ارتوپد در پیش بگیرید.

عوامل زیادی منجر به صاف شدن کف پا می شوند.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

یکی از نگرانی های بزرگ خانواده ها صافی کف پا فرزند آنهاست. زمانی که کودک روی دو پای خود می ایستد نباید آثاری از چسبیدگی کف پای او به سطح زمین دیده شود. زمانی که کف پای صاف خود را عیان می کند، وقت آن است که درمان قطعی صافی کف پا را در پیش بگیرید. اما سوال اینجاست که درمان این عارضه تا چه سنی ممکن است؟ آیا این امکان وجود دارد که پزشک متخصص به دلیل عبور از سن مجاز، درمان این عارضه را بی فایده بداند؟!

نکته مهم در مورد درمان قطعی صافی کف پا این است که سن تنها پارامتر کلیدی در پروسه درمان نیست. بنابراین اگر توقع دارید یک محدوده سنی مشخص را در پاسخ به این سوال مطرح شود در اشتباه هستید.

درمان صافی کف پا در سنین کم نتیجه بهتری می دهد.

برای تعیین سن مناسب جهت صافی کف پا قبل از هر چیز باید علت بروز این عارضه ریشه یابی شود. از طرفی این بازه سنی به روش درمان بستگی دارد. برخی روش های درمانی مانند استفاده از کفش طبی برای بانوان تا سن 14 و برای آقایان تا سن 16 سالگی جواب می دهد. در صورت عبور از این سن باید روش های دیگری مانند فیزیوتراپی یا جراحی امتحان شود.

به طور کلی بهترین سن برای درمان قطعی صافی کف پا، سنین کودکی و نوجوانی می باشد. هر چه این عارضه سریع تر تشخیص داده شود و درمان آن شروع شود، بی شک نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. با این حال امکان درمان صافی کف در سنین بزرگسالی نیز وجود دارد. توصیه ما به شما برای نتیجه گیری بهتر، کمک گرفتن از تخصص و تجربه پزشک می باشد.

تشخیص و درمان کف پای صاف چیست؟

بسیاری از افراد با شکایت از درد کمر، دفرمه شدن انگشتان پا، اختلال در ایستادن و دویدن، خستگی بیش از حد به محض راه رفتن و درد ستون فقرات و التهاب مچ پا به پزشک مراجعه می کنند. بخش زیادی از این افراد بدون اینکه بدانند با عارضه صافی کف پا درگیر شده اند. بسیار مهم است که این عارضه به سرعت تشخیص داده شود و راهی برای درمان آن در پیش گرفته شود.

برای تشخیص صافی کف پا در ابتدا معاینه و چکاپ کامل پای شما توسط پزشک متخصص صورت می گیرد. بررسی سابقه بیماری ها، بررسی پرونده پزشکی، بررسی سوابق خانوادگی و انجام آزمایشاتی مانند اسکن کف پا، سی تی اسکن و MRI در وهله نخست صورت خواهد گرفت.

تشخیص کف پای صاف باید در مطب دکتر انجام شود.

وجود برخی علائم به تشخیص دقیق تر صافی کف پا کمک خواهد کرد. از جمله این علائم می توان به این موارد اشاره داشت؛

• درد شدید در ناحیه قوزک پا و کف پا
  • مماس شدن کف پا بر سطح زمین هنگام ایستادن و راه رفتن
  • عدم بهبود صافی کف پا به رغم استفاده از کفش های طبی
  • نتایج اسکن کف پا توسط دستگاه مخصوص پزشکی

اما سوال اصلی اینجاست که چه راه هایی برای درمان قطعی صافی کف پا وجود دارد؟ آیا بیمار برای درمان صافی کف پا باید لزوما تحت درمان های پیچیده قرار گیرد؟ پاسخ این سوال منفی است. چرا که شیوه درمان صافی کف پا به میزان صاف بودن کف پا، سن بیمار و ریشه این عارضه بستگی دارد. از جمله روش های درمانی صافی کف پا می توان به این موارد اشاره داشت؛

• استفاده از کفش های طبی متناسب با قالب پای فرد
  • تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن
  • ماساژ دادن کف پا در خانه
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از مچ بند مخصوص
  • استفاده از ارتز پزشکی
  • تمرینات اصلاحی و ورزش
  • استفاده از دارو
  • جراحی

درمان قطعی صافی کف پا در شیراز

افرادی که درگیر عارضه صافی کف پا هستند با مشکلات متعددی مانند درد و التهاب قوزک پا، درد ستون فقرات، نکروز، درد لگن و زانو، پیچ خوردگی مچ پا، آرتروز، التهاب فاسیای کف پا، تغییر شکل ایستادن، پارگی تاندون، تغییر شکل انگشتان و پاشنه پا و حتی شکستگی ساق روبرو می شوند. شما می توانید برای درمان قطعی صافی کف پا در شیراز، درمان های حرفه ای را تحت نظارت پزشک متخصص دریافت کنید. بنابراین خیال تان برای همیشه از بازگشت دوباره این اختلال راحت خواهد بود.

درمان اصولی کف پای صاف از بروز عوارض دردناک آن جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

روش های درمانی مختلفی برای درمان قطعی صافی کف پا وجود دارد که از جمله آنها می توان به درمان خانگی صافی کف پا و درمان های تخصصی مانند فیزیوتراپی و جراحی اشاره کرد. توصیه میکنیم که برای جلوگیری از هجوم عوارض جان فرسا و کلافه کننده این اختلال به مطب پزشک متخصص در شیراز مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در مطب در تماس باشید.