علائم شکستگی پاشنه پا، درمان شکستگی پاشنه پا شیراز

درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز

شکستگی پاشنه پا یا کالکانئوس، یکی از انواع شکستگی های دردناک در قسمت پای انسان است. این شکستگی با درد بسیار زیادی همراه بوده و می تواند منجر به ناتوانی انسان شود. افراد بسیاری در اثر بی احتیاطی های مختلف دچار آسیب می شوند. اما برخی از آنها ممکن است به دلیل بروز اتفاقات ناگوار با این مشکلات مواجه شوند.

بروز تصادف رانندگی، پایین افتادن از ارتفاع، افتادن از پله و … همگی اتفاقاتی هستند که به شکستگی در قسمت پاشنه منجر می شوند. در حالت کلی باید بگوییم افرادی دچار کالکانئوس می شوند، که وزن آنها بر روی پاشنه پا افتد. در اصل افتادن وزن بدن بر روی پاشنه پا منجر به خرد شدن و شکستگی این قسمت از بدن می شود.

می توان برای درمان شکستگی پاشنه به مراکز درمانی معتبر زیادی مراجعه نمود. اما از آنجایی که شیراز بهترین پزشکان متخصص برای درمان شکستگی را دارد، بهتر است برای درمان شکستگی پاشنه پا در شیراز اقدام نمایید. با این کار می توانید از نتیجه درمانی مطلوب بهره مند شوید. زیرا درمان شکستگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی عدم درمان مناسب، ممکن است برای فرد مشکلات دیگری به وجود آید.

استخوان پاشنه پا و آناتومی آن

بزرگترین استخوانی که در کف پا قرار داد، استخوان پاشنه پا است. این استخوان در قسمت خلفی کف پا قرار دارد و به نوعی وظیفه توزیع وزن بدن را بر عهده دارد. این استخوان قادر است با استخوان تالوس و استخوان کوبوئید، تشکیل مفصل دهد. به همین دلیل باید بگوییم استخوان پاشنه پا در عملکرد پا نقش بسیار مهمی دارد.

میتوان گفت بدترین شکستی پا،شکستگی پاشه پا هست چون انسان با پاشنه پا نیاز به انجام تمام معاشرت روزانه هست و باید حتما به متخصص ارتوپد در شیراز مراجعه کرد.

ادامه مطلب  عمل پروتز زانو؛ انواع، روش پیشگیری و عوارض آن

استخوانی که در پاشنه پا قرار گرفته است، شباهت بسیار زیادی به یک تخم مرغ آبپز دارد. زیرا در قسمت خارجی این استخوان نوعی لایه نازک قرار گرفته است که همچون پوست تخم مرغ سفت است. در حالی که داخل آن حالت اسفنجی داشته و بسیار نازک و شکننده است. زمانی که قسمت خارجی پاشنه پا دچار شکستگی می شود، استخوان این بخش حالت فشرده به خود می گیرد.

این تغییرات می تواند منجر به بروز تغییرات بیومکانیکی در استخوان این قسمت از پا شود. در نهایت شکستگی پاشنه پا دردهای شدیدی را به وجود می آورد و بیمار احساس ناراحتی می کند. از جمله مهمترین زاویه های استخوان کالکانئوس، زاویه بوهلر است. میزان درجه این زاویه بین 20 تا 40 است.

اما زمانی که پاشنه پا دچار شکستگی می شود، این زاویه به زیر 20 درجه می رسد. لازم است این مسئله زیر نظر پزشک متخصص بررسی و درمان شود.

انواع شکستگی کالانئوس

چگونگی و علت شکستگی پاشنه پا + انواع شکستگی پاشنه پا

به طور کلی بروز شکستگی در قسمت پاشنه پا، ممکن است بسته به عوامل مختلفی رخ دهد. اما متداول ترین علت های شکستگی عبارتند از:

• تصادف شدید با وسایل نقلیه
  • سقوط از ارتفاع بلند یا کوتاه همچون پله
  • آسیب دیدگی پا به دلیل پیچ خوردن مچ پا
  • شکستگی استخوان پاشنه پا در ورزش

هر یک از این علت های شکستگی پاشنه پا، ممکن است از شدت متفاوتی برخوردار باشند. مثلا افرادی که دچار شکستگی پاشنه در اثر تصادف می شوند، ممکن است آسیب های دیگری نیز برای بدن آنها اتفاق افتد. در حالی که یک پیچ خوردگی ساده تنها باعث می شود تا فرد با چند ترک در استخوان پاشنه پا مواجه شود.

شکستگی های پاشنه پا را باید به دو دسته شکستگی تقسیم کنیم. شکستگی هایی که خارج از مفصل رخ می دهند و شکستگی هایی که داخل مفصلی هستند.

• شکستگی های کالکانئوس خارج از مفصل

به طور کلی می توانیم 25 تا 30 درصد از شکستگی های پاشنه پا را از نوع شکستگی خارج مفصلی بیان کنیم. در این نوع شکستگی ها تاندون آشیل کشش یافته و استخوان پاشنه پا دچار شکستگی می شود. البته در برخی موارد نیز آسیب به overuse، می تواند منجر به بروز شکستگی خفیف در پاشنه پا شود.

•	شکستگی های کالکانئوس خارج از مفصل

• شکستگی های کالکانئوس داخل مفصل

نوع دیگری از شکستگی ها که در قسمت پاشنه پا رخ می دهند، از نوع شکستگی های داخل مفصلی هستند. این شکستگی ها بین 70 تا 75 درصد از شکستگی ها شامل می شوند و در تنه استخوان رخ می دهند. اصولا شکستگی های داخل مفصلی از شدت بسیار بالایی برخوردار هستند. از این رو زمانی که رخ می دهند، دردهای شدیدی را در قسمت پاشنه پا ایجاد می کنند.

ادامه مطلب  درمان شکستگی استخوان ران

در کنار این دو نوع شکستگی پاشنه پا باید به نمونه های دیگری نیز اشاره کنیم. اما این نمونه شکستگی ها بسیار کم اتفاق می افتد و چندان متداول نیستند. از جمله شکستگی از نوع Type A که بیشتر در قسمت قدامی استخوان کالکانئوس رخ می دهد. شکستگی از نوع Type B که معمولا در قسمت میانی کالکانئوس رخ می دهد و شکستگی از نوع Type C که در توبروزیته خلفی  کالکانئوس رخ می دهد.بعد از کلی تلاش متوانید با بهترین دکتر جراح رباط صلیبی در شیراز آشنا شوید جهت تمامی خدمات ارتوپدی.

علائم شکستگی پاشنه پا و راه های تشخیص آن

پیش از آنکه بخواهید در مورد روش های درمان شکستگی پاشنه پا به اطلاعات لازم دست یابید، باید علائم شکستگی کالکانئوس را بررسی کنید. این علائم می توانند در هر نوع شکستگی که بر روی پا رخ داده است، متفاوت ظاهر شوند. اما در بیشتر مواقع باید بگوییم که شکستگی در ناحیه پاشنه پا با سه نشانه کلی همراه است.

این شکستگی با درد بسیار زیاد و ناگهانی در بدن همراه بوده و اجازه نمی دهد شخص وزن خود را بر روی پاشنه پا تحمل کند. از سوی دیگر در ناحیه پاشنه پا ایجاد تورم و التهاب نموده و ظاهر پا را دچار تغییر می کند. در نهایت نیز باید به خونریزی در زیر پوست ناحیه پاشنه پا و مچ پا اشاره کنیم.

تمامی این علائم نشانه های شکستگی پاشنه پا به شمار می روند. البته باید بگوییم شکستگی های کوچک تنها با درد در پاشنه پا همراه خواهند بود. به گونه ای که اجازه نمی دهند شخص به راحتی راه رود و شروع به لنگیدن می کند. در حالی که اگر شخصی در ناحیه پاشنه پا دچار شکستگی سختی شده باشد، با تغییر شکل این ناحیه مواجه خواهد گردید. پس راه های تشخیص آسیب دیدگی ناحیه پاشنه پا، می تواند ناتوانی در راه رفتن و ایستادن بر روی پاشنه پا نیز باشد.

روش های درمان شکستگی پاشنه پا

برای درمان شکستگی پاشنه پا روش های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش های غیر جراحی هستند و برخی دیگر نیاز به جراحی دارند. اگر شخصی دچار شکستگی کالکانئوس شده باشد، اما قطعات استخوان شکسته شده جابجا نشده باشند، می تواند از روش های غیرجراحی برای درمان استفاده کند.

ادامه مطلب  علت سوزش پا در گچ چیست؟ راه حل آن چیست؟

مثلا این شخص می تواند با استفاده از گچ یا آتل بندی، اقدام به بی حرکت نمودن پاشنه پای خود نماید. لازم است فرد برای 10 تا 12 هفته یا حتی مدت زمان بیشتر، پای خود را در بی حرکتی نگه دارد. در طول این مدت زمان استخوان پا التیام یافته و فرد می تواند به صورت عادی از پای خود استفاده کند.

در روش های جراحی شکستگی پاشنه پا لازم است پزشک ابتدا بررسی های لازم را بر روی پا انجام دهد. معمولا از این روش برای افرادی استفاده می شود که با شکستگی شدیدی مواجه شده اند. مثلا افرادی که تصادف کرده اند یا از ارتفاع بلندی به پایین افتاده اند. این افراد اگر روش جراحی را برای درمان انتخاب نکنند، با مشکلات دیگری مواجه خواهند شد.برای اطلاعات بیشتر از متخصص استخوان و مفاصل شیراز با مشاوران در ارتباط باشید.

ممکن است استخوان شکسته آنها ترمیم نیابد و آسیب عصبی و حتی عفونت در بدن را به وجود آورد. از سوی دیگر ممکن است این افراد در طولانی مدت با عوارضی همچون لنگیدن و آرتروز نیز مواجه شوند. پس باید بگوییم مزایای جراحی شکستگی پاشنه پا نسبت به درمان غیر جراحی برای برخی از بیماران بیشتر خواهد بود.

مدت زمان بهبودی پس از درمان

بسته به شدت شکستگی پاشنه پا، مدت زمان بهبودی پس از درمان نیز متفاوت خواهد بود. در افرادی که دچار شکستگی با شدت کم شده اند، ممکن است پس از گذشت چند ماه شخص درمان شود. اما برخی دیگر از افراد که از شدت شکستگی بالاتری برخوردار هستند، این مدت زمان بهبودی تا 2 سال نیز به طول خواهد انجامید.

البته این دسته از افراد می توانند با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی سرعت بهبودی خود پس از درمان را افزایش دهند. تنها کافیست فرایند بهبودی را زیر نظر یک پزشک متخصص و باتجربه طی کنند.

نتیجه گیری

دریافتیم که شکستگی پاشنه پا یکی از انواع آسیب های شدید در بدن به شمار می رود. پاشنه پا به عنوان ستون بدن است و اگر دچار آسیب شود، برای بدن مشکلات بسیاری به وجود خواهد آورد. از این رو لازم است افرادی که درگیر این مشکل می شوند، حتما به متخصص و پزشک با تجربه مراجعه نمایند. در غیر این صورت قادر نخواهند بود به نتیجه مطلوب پس از درمان شکستگی کالکانئوس دست یابند.