جراحی آرتروسکوپی شانه در شیراز

جراح شانه در شیراز

امروزه علم پزشکی پیشرفت های بسیاری داشته است و از روش های نوینی برای مشاهده، تشخیص و یا حتی درمان مشکلات درون مفصلی استفاده می ‌کنند. یکی از این روش ها آرتروسکوپی می‌ باشد که توسط جراح ارتوپد انجام می شود.

آرتروسکوپی شانه نیز سال های بسیار زیادی است که برای درمان آسیب های ناحیه شانه انجام می شود. پیشرفت هایی که در این زمینه رخ داده است باعث گردیده تا این کار ساده تر و سریع تر انجام گردد. اما به هر حال انجام این کار نیاز به مهارت و تخصص دارد.

آرتروسکوپی شانه در شیراز:

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات درون مفصلی که پیدا می کنند به جراح ارتوپد مراجعه می نمایند. یکی از این مشکلات مربوط به ناحیه شانه می باشد که برای درمان آن امروزه از روش های ساده با نتایج فوق‌ العاده استفاده می‌ کنند. یکی از این روش ‌ها انجام آرتروسکوپی شانه در شیراز می باشد. برای این که بتوانیم در مورد آرتروسکوپی شانه در شیراز اطلاعات بیشتری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم ابتدا به تعریف مفهوم آرتروسکوپی می ‌پردازیم با ما همراه باشید.

آرتروسکوپی چیست؟

در واقع آرتروسکوپی ترکیب دو لغت یونانی می باشد که می توان گفت آرتو به معنای مفصل و اسکوپین به معنای دیدن است. بنابراین معنای لغوی آرتروسکوپی دیدن داخل مفصل می باشد. جراح برای انجام آرتروسکوپی شانه در شیراز از یک تلسکوپ یا دوربین بسیار کوچک که به آرتروسکوپ گفته می‌ شود استفاده می‌ کند و آن را به داخل مفصل شانه وارد می نماید. این دوربین تصویر داخل مفصل را به صفحه نمایش پزشک منتقل می کند سپس پزشک با کمک تجهیزات مینیاتوری جراحی را انجام می دهد.

آرتروسکوپی شانه چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد آرتروسکوپی شانه در شیراز باعث می‌ شود تا پزشک بتواند داخل مفصل بیمار را با کمک دوربین‌ های بسیار کوچک مشاهده کند. اگر بخواهیم شانه را تعریف کنیم می توان گفت یک مفصل پیچیده است که حرکات بسیار زیادی دارد. مفصل شانه از سه استخوان تیغه شانه، استخوان بازو و ترقوه تشکیل شده است. علاوه بر این موارد شانه اعضای دیگری نیز دارد که شامل گوی و کاسه، کپسول شانه، کلاهک چرخنده و همچنین بورس می باشد. بنابراین زمانی که این مفصل دچار مشکل می‌ شودممکن است نیاز به انجام آرتروسکوپی شانه وجود داشته باشد.

مقاله مرتبط: متخصص ارتوپد شیراز

به طور کلی می ‌توان گفت پزشک برای انجام آرتروسکوپی شانه در شیراز از وسایل بسیار نازکی استفاده می کند. به همین دلیل نیاز به برش کامل بر روی پوست وجود ندارد و تنها چند برش کوچک ایجاد می شود.  این کار علاوه بر آن که درد کمی برای بیمار ایجاد می‌ کند زمان بهبودی را نیز کمتر می ‌کند و پزشک از با کمک برش های ایجاد شده جراحی را انجام می دهد.

آرتروسکوپی شانه

چه زمانی نیاز است که شما آرتروسکوپی شانه انجام دهید؟

زمانی که بیمار در ناحیه شانه درد دارد و این درد با کمک درمان های غیر جراحی بهبود پیدا نمی ‌کند پزشک به او آرتروسکوپی شانه در شیراز را پیشنهاد می دهد.  اما با این حال پزشک ابتدا از درمان های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، تزریق یا مصرف داروهای ضد التهاب، استراحت یا حتی مصرف داروهایی که موجب درمان بافت های آسیب دیده می گردد استفاده می کند. در غیر این صورت زمانی که درد، تورم یا خشکی شانه با دارو درمان نشود برای بیمار جراحی آرتروسکوپی شانه انجام می گردد.

همچنین ممکن است در بعضی مواقع گسستگی و سایش در ناحیه شانه ایجاد شود که دلیل آن را می‌ توان افزایش سن دانست. در این زمان نیز استفاده از آرتروسکوپی شانه در شیراز باعث می شود تا درد بیمار بهبود پیدا کند. به طور کلی از آرتروسکوپی شانه در شیراز می توان برای درمان های مختلفی استفاده کرد. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ترمیم و بهبود کلاهک چرخنده
  • خارج کردن یا ترمیم لابروم
  • ترمیم رباط
  • خارج کردن بافت ملتهب یا خارج کردن غضروف شل شده
  • درمان دررفتگی مکرر شانه

فرایند انجام آرتروسکوپی شانه:

بهترین دکتر ارتوپد شیراز برای درمان درد ناحیه شانه از آرتروسکوپی شانه در شیراز استفاده می ‌کند. برای انجام این عمل ابتدا بیمار تحت معاینه قرار گرفته و آزمایشاتی برای او تجویز می شود. سپس بیمار برای انجام جراحی آماده می‌ شود و پس از آن از داروهای بی حس کننده برای انجام جراحی استفاده می‌ کنند. که ناحیه پایین گردن و همچنین بالای شانه بی حس می شود. البته ممکن است بیمار ترجیح دهد برای انجام جراحی تحت بیهوشی قرار بگیرد. سپس جراح به داخل شانه مایعی تزریق خواهد کرد. این کار باعث می گردد تا مفصل باد کند و مشاهده مفصل با کمک آرتروسکوپ بهتر انجام شود. علاوه بر آن تزریق مایع از بروز خونریزی نیز جلوگیری می ‌کند.

پس از آن جراح برش کوچکی بر روی شانه ایجاد می کند. سپس تصاویر داخل مفصل به کمک آرتروسکوپ به صفحه نمایش پزشک انتقال پیدا می‌ کند. پس هرگونه آسیبی که در این ناحیه وجود داشته باشد شناسایی می شود. زمانی که مشکل به درستی مشخص گردید آرتروسکوپی شانه در شیراز با کمک تجهیزات پیشرفته انجام می‌ شود.

برای وارد کردن این تجهیزات سوراخ مجزایی ایجاد می گردد. پزشک ممکن است کارهایی مانند بریدن، تراشیدن، بخیه زدن، گرفتن یا گره زدن را با این تجهیزات انجام دهد. همچنین ممکن است از وسایل دیگری برای محکم کردن بخیه ها استفاده کند.

مقاله مرتبط: تعویض مفصل لگن در شیراز

دوره بهبودی آرتروسکوپی شانه:

پس از انجام جراحی بیماری حدود ۲ تا ۳ ساعت در اتاق ریکاوری می ماند. در این زمان پرستاران سعی می‌ کنند میزان پاسخ دهی بیمار را مورد بررسی قرار دهند. سپس در صورت وجود درد از مسکن برای کاهش درد بیمار استفاده می‌ کنند. در نهایت بیمار مرخص می‌ شود و می‌ تواند به کمک یک همراه به خانه برود. دقت داشته باشید که همراه باید حداقل یک شب در کنار شما حضور داشته باشد.

پس از انجام آرتروسکوپی شانه بهبودی خیلی سریع اتفاق می‌ افتد. زیرا در این جراحی از برش های عمیق و بزرگ استفاده نشده است. اما برای این که ناحیه شانه به طور کامل بهبود یابند بهتر است چند هفته یا حتی چند ماه صبر کنید.

بعضی از افراد پس از تعویض مفصل شانه شیراز تا چند هفته احساس درد و ناراحتی خواهند داشت زیرا تعویض مفصل شانه جراحی بزرگ تری است. به همین دلیل طول می‌ کشد تا درد شما فروکش کند. اما می توانید از کیسه های یخ برای کاهش تورم و درد خود استفاده کنید و یا این که از داروهایی که پزشک تجویز کرده است استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی شانه

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی شانه در شیراز:

همه افرادی که به علت درد شانه یا در رفتگی مکرر شانه جراحی آرتروسکوپی شانه در شیراز را انجام داده ‌اند،  باید حتماً مراقبت های پس از انجام جراحی را از پزشک دریافت کنند و برای بهبودی سریع تر از آن ها استفاده نمایند. از جمله این مراقبت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از داروهای مسکن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد استفاده کنید؟ این کار موجب می گردد تا روند بهبودی سریع تر شود.
  • معمولاً برای این که فشاری به شانه ها وارد نشود و درد کمتری احساس کنید بهتر است به حالت نیمه نشسته با قرار دادن چند بالش در زیر سر بخوابید.
  • چند روز پس از جراحی شانه می توانید به پزشک مراجعه کنید تا بانداژ بزرگ را از روی شانه برداشته و پانسمان های ساده ای را جایگزین آن کند.
  • بهتر است پس از انجام آرتروسکوپی شانه چند روز استراحت کنید و زمانی که دیگر زخمتان هیچ گونه ترشحی نداشت دوش بگیرید. دقت داشته باشید که تا بهبودی کامل زخم را در آب غوطه‌ور نمایید و یا این که بر روی آن لیفت نکشید.
  • پس از انجام جراحی شانه در شیراز پزشک برای آن که ناحیه بی حرکت بماند از یک وسیله بی حرکت کننده شانه استفاده می کند و تا زمانی که پزشک تشخیص داده است باید از شانه بند استفاده نمایید.

بازتوانی:

در واقع می‌ توان گفت بازتوانی در بازگشت بیمار به انجام فعالیت‌ های روزمره نقش بسیار مهم و حیاتی دارد. به همین دلیل است که پس از انجام آرتروسکوپی پزشک یک برنامه ورزشی به بیمار ارائه می دهد. این برنامه کمک می کند تا قدرت و حرکت شانه شما بازگردد. به طور کلی می توان گفت جراح ارتوپد که قرار است آرتروسکوپی شانه  را انجام دهد با توجه به پروسه جراحی شما برنامه بازتوانی را تنظیم می‌ کند.

مقاله مرتبط: فلوشیپ زانو در شیراز

در صورتی که بیمار نیاز به جراحی پیچیده تری داشته باشد جراح ترجیح می‌ دهد تا یک فیزیوتراپ برنامه بازتوانی و ورزشی بیمار را تحت نظر داشته باشد. دقت داشته باشید که در انجام برنامه بازتوانی باید تلاش بسیار زیادی داشته باشید تا جراحی شما نتایج فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

اما در صورتی که بیمار نیاز به یک ترمیم کوچک دارد که ممکن است بیمار به استفاده از شانه بند نیاز نداشته باشد و بازتوانی در مدت زمان کوتاهی انجام شود. در نتیجه بیمار پس از گذشت چند روز به راحتی به مدرسه یا سرکار خود باز می گردد.

در واقع می توان گفت پروژه های پیچیده تر نیاز به مدت زمان بیشتری برای بهبودی خواهند داشت. درست است که آرتروسکوپی شانه با کمک برش های کوچک انجام می‌دشود‌ اما در صورتی که شانه دچار آسیب دیدگی جدی باشد ترمیم آن نیاز به زمان دارد. پس ممکن است دوره بهبودی حدود چند ماه طول بکشد. اما در صورتی که برنامه های بازتوانی را به صورت دقیق و منظم انجام دهید دوره بهبودی تا حدودی کاهش پیدا می کند.

برای این منظور می‌توانید به صفحه نوبت دهی جراحی آرتروسکوپی شانه در شیراز در سایت دکتر اسکندری مراجعه کنید و هزینه ویزیت مشاهده کنید.

در لیست زیر می‌توانید تعدادی از بهترین دکترهای جراح شانه در شیراز را مشاهده کنید.

• دکتر بهداد اسکندری ثانی، جراح و متخصص مفصل شانه در شیراز
  • دکتر آرش خزاعی
  • دکتر ایمان شهریاری
  • دکتر مجید عابدی

6 comments on “جراحی آرتروسکوپی شانه در شیراز

1. سلام و وقت بخیر
    آرتروسکوپی شانه رو بخوام انجام بدیم چقدر مفید هست؟

1. سلام و وقت بخیر خدمت شما
      آرتروسکوپی شانه باعث بهبود موارد زیر خواهد شد:
      ترمیم و بهبود کلاهک چرخنده
      خارج کردن یا ترمیم لابروم
      ترمیم رباط
      خارج کردن بافت ملتهب یا خارج کردن غضروف شل شده
      درمان دررفتگی مکرر شانه

2. سلام
    من میخوام آرتروسکوپی شانه توی شیراز انجام بدم و اقای بهداد اسکندری که متخصص آرتروسکوپی هستند رو به من معرفی کردند. من یه سوال داشتم اونم اینکه من اگر عمل کنم برشی هم روی پوستم میمونه یا نه؟

1. سلام خدمت شما

3. سلام. من به شدت شونه هام درد میکنه و خیلی خیلی دردش زیاده. راه حلتون چیه؟

1. سلام و وقت بخیر خدمت شما
      این درد باید با عمل برطرف شود. ولی دکتر برای یکسری دردها دارو تجویز میکند.در غیر این صورت زمانی که درد، تورم یا خشکی شانه با دارو درمان نشود برای بیمار جراحی آرتروسکوپی شانه انجام می گردد.