درمان شکستگی مچ دست یکی از مهم ترین موضوعاتی است که بیشتر افراد به دنبال فهمیدن آن هستند. مچ دست، با بیش از ۱۰ استخوان، یک قسمت بسیار پیچیده و حساس است. استخوان ‌های مچ دست در دو ردیف چهار تایی قرار گرفته‌اند. رباط ها این استخوان ‌ها را در کنار یکدیگر نگه داشته و از طرف دیگر، به استخوان ‌های ساعد، زند زبرین و زند زیرین متصل شده‌اند. در مواقعی که مچ دست آسیب ببیند و یا بشکند، ممکن است تحت عمل جراحی یا درمان های غیر جراحی قرار بگیرد. در این میان ورزش و فیزیوتراپی بعد از عمل و درمان، اهمیت بسیاری در بهبود سریع ‌تر و توان‌بخشی مچ دست دارد. در ادامه انواع روش ها برای درمان سریع شکستگی مچ دست را بیان می کنیم.

در این بین ممکن است رباط ها دچار آسیب دیدگی شده باشند که می توانید به بهترین دکتر جراح رباط صلیبی در شیراز مراجعه کنید. البته اتفاق افتادن و آسیب دیدن رباط به صورت عمیق تری اتفاق می افتد اما برای اینکه خیالتان راحت باشد و دچار عارضه ای بزرگتر نشود، ویزیت در این مورد نیز به شما پیشنهاد می شود.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

برای شکستگی مچ دست چی خوبه بخوریم؟

تغذیه مناسب یکی از مهم ترین فاکتورها برای درمان شکستگی مچ دست است. به همین منظور کلسیم که یکی از اصلی ترین مواد برای ساخت استخوان ‌ها است، باید به مقدار مناسب در رژیم غذایی باشد. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، مانند حبوبات، بادام، محصولات لبنی، سبزیجات و دانه‌ کنجد، می ‌تواند به تسریع فرایند بهبود شکستگی استخوان ‌ها کمک کند. همچنین ویتامین D در جذب کلسیم از خون نقش بسیار مهمی دارد. برای تسهیل دریافت کلسیم توسط استخوان‌ ها، باید ویتامین D را در رژیم غذایی داشته باشیم. برای این منظور، باید از منابع متنوعی مانند زرده تخم مرغ، ماهی‌ و شیر غنی شده با ویتامین D استفاده کنیم.

ادامه مطلب  بیماری کین باخ یا سیاه شدن استخوان مچ دست چه راه های درمانی دارد؟

ویتامین K نیز موجب بازسازی پروتئین استئوکلسین در استخوان ‌ها شده و موجب درمان شکستگی مچ دست می شود. منابع غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت، جگر، غلات و سبزیجات با برگ سبز از منابع خوب این ویتامین هستند. علاوه بر این ویتامین C به تولید کلاژن کمک می ‌کند، که یک پروتئین اساسی در ساختار استخوان‌ ها است. مصرف میوه‌ ها و سبزیجاتی مانند لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، فلفل سبز و جعفری می‌ تواند مقدار ویتامین C در بدن را افزایش دهد. همچنین منابع پروتئینی مانند شیر، پنیر، گوشت قرمز، ماهی، جگر، سویا و حبوبات می ‌توانند به تقویت استخوان ‌ها و سرعت ترمیم آنها کمک کنند.

درمان شکستگی مچ دست در طب سنتی

درمان شکستگی مچ دست می ‌تواند از طریق روش های مختلفی انجام شود. یکی از این روش ها استفاده از مواد طبیعی برای ترمیم استخوان است. برخی از ترکیبات طبیعی می‌ توانند به تقویت استخوان ‌ها و حتی جلوگیری از شکستگی ‌ها کمک کنند. مثلاً مالیدن ضمادی از زرده تخم مرغ، سندروس و سقز (شیره تنه درخت پسته کوهی) باعث بهبود شکستگی‌ ها می‌ شود. همچنین برای بهبود شکستگی ‌های استخوان، لازم است مزاج را تنظیم کرده و از یبوست جلوگیری گردد. حجامت و فصد از روش‌ های مکمل در ترمیم شکستگی ‌ها و تقویت استخوان‌ ها می ‌باشد. البته باید تحت نظر یک پزشک ماهر انجام شوند تا خطرات آسیب به بیمار کاهش یابد.

راه های درمان شکستگی مچ دست

درمان شکستگی دست در خانه

اگر به دنبال راهکارهای خانگی برای درمان شکستگی مچ دست هستید، می توانید از برخی مواد طبیعی و خانگی استفاده کنید. آناناس یکی از این مواد طبیعی است. این میوه حاوی آنزیم بروملین است که به عنوان یک ماده برای تسکین‌ التهاب و تورم شناخته می شود. مصرف روزانه نصف آناناس تازه می ‌تواند در فرایند بهبود شکستگی استخوان مفید باشد. برای درمان شکستگی باید از مصرف کافئین کاسته شود. مصرف مواد حاوی کافئین، از جمله نوشیدنی ‌های غنی از این ماده، می ‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد. در زمان شکستگی استخوان ها از نوشیدن چای، قهوه و سایر محصولات حاوی کافئین به مقدار زیاد خودداری کنید.

ادامه مطلب  شکستگی استخوان ترقوه شانه

توجه داشته باشید که افزایش مصرف روی (زینک) می‌ تواند در فرایند درمان شکستگی مچ دست مؤثر باشد. منابع غذایی حاوی روی شامل گوشت گاو، گوسفند، بز، بوقلمون، مرغ، خرچنگ، صدف و ماهی است. استفاده از مکمل ‌های ویتامینی مانند بور، منیزیم و پتاسیم نیز می ‌تواند به بهبود استخوان‌ ها کمک کند. دیگر روش خانگی برای ترمیم شکستگی مچ دست استفاده از بالش و یخ است. به کمک بالش می توانید مچ دست خود را بالاتر نگه دارید تا تورم آن کاهش یابد. قرار دادن یک کیسه یخ بر ناحیه آسیب‌دیده به مدت 15 تا 20 دقیقه می ‌تواند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کند. حتماً یک حوله بین کیسه یخ و ناحیه پوشیده شده با گچ قرار دهید.

طول درمان شکستگی مچ دست

طول دوره درمان شکستگی مچ دست به عوامل متعددی بستگی دارد و مدت زمان لازم برای بهبود کامل نیز متغیر است. این عوامل شامل نوع شکستگی، روش ‌های درمانی، ویژگی ‌های فردی هر بیمار و میزان پیشرفت در فرآیند بهبودی می باشد. در صورتی که شکستگی نسبتاً ساده باشد مدت زمان بهبودی نیز کمتر است. اگر شکستگی شدید باشد، نیاز به درمان‌ های بیشتری دارد.

همچنین استفاده از گچ برای درمان شکستگی ممکن است به مدت چند هفته تا چند ماه ادامه یابد. شکستگی های پیچیده تر نیاز به جراحی دارد و استفاده از پین ‌ها و پلاک‌ ها جهت تثبیت استخوان، ممکن است مدت زمان درمان را افزایش دهد. تمرینات فیزیکی و فیزیوتراپی مدت زمان بهبودی را تسریع کند. با توجه به این عوامل، میانگین مدت زمان لازم برای درمان شکستگی مچ دست ممکن است بین ۶ تا ۱۲ هفته است.

مراقبت بعد از عمل شکستگی مچ دست

اگر فرد برای درمان شکستگی مچ دست تحت عمل جراحی قرار بگیرد، بعد از عمل بادی برخی نکات را رعایت کند تا سریع تر بهبود یابد. بعد از جراحی، ممکن است پانسمان بر روی محل جراحی قرار گیرد. در صورت مشاهده خونریزی یا ترشحات غیرعادی، باید به پزشک اطلاع داده شود. برای جلوگیری از تکان‌خوردن مچ، ممکن است پزشک آرم اسلینگ یا آویز گردنی توصیه کند. همچنین اطراف مچ که درون گچ نیست، باید همیشه تمیز باشد و گچ خیس نشود. علاوه بر این در صورت دیدن زخم یا خون زیر گچ، باید به پزشک اطلاع داده شود. به منظور جلوگیری از تحلیل مچ، روزانه چند بار دست خود را منقبض و منبسط کنید.

ادامه مطلب  علت درد شانه چیست؟ چه درمان هایی دارد؟

شکستگی مچ دست

درمان مو برداشتن مچ دست

در مطالب بالا با روش های درمان شکستگی مچ دست آشنا شدیم. حال می خواهیم بدانیم در صورت مو برداشتن مچ دست چکار باید کرد؟ برای درمان مو برداشتن اغلب از آتل استفاده می شود. همچنین می توان از گردن آویز طبی برای ثابت نگه داشتن دست استفاده کرد. پس از درمان، تمرینات ورزشی سبک و فیزیوتراپی می تواند به بهبودی کامل کمک زیادی می کند. علاوه بر این تغذیه مناسب و استفاده از مواد مغذی نیز روند بهبودی را تسریع می بخشد.

درمان شکستگی مچ دست در شیراز

برای درمان شکستگی مچ دست در شیراز توصیه می کنیم به مطب دکتر بهداد اسکندری مراجعه کنید. دکتر اسکندی با داشتن تجربه و تخصص در زمینه انواع شکستگی، از بهترین روش های درمانی برای ترمیم استخوان ها استفاده می کند. دکتر اسکندری با استفاده از عکسبرداری نوع شکستگی شما را تشخیص داده و بهترین توصیه ها را برای درمان ارائه می دهد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا روش های مختلفی برای درمان شکستگی مچ دست وجود دارد. انجام حرکات ورزشی توان‌بخشی بعد از بهبودی بسیار حیاتی است. این حرکات به شما کمک می‌ کنند تا سریع ‌تر به وضعیت عادی برگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *