تعویض مفصل زانو در شیراز

جراحی آرتروپلاستی یا عمل تعویض مفصل زانو مستلزم برداشتن کامل بافت های آسیب دیده و/یا مفصل زانو به منظور جایگزین کردن آنها با پروتز مصنوعی است. در این روش از مفصل های مصنوعی فلزی و پلاستیکی برای پوشاندن انتهای استخوانهای زانو استفاده می شود. این جراحی برای بیمارانی که آرتروز شدید یا آسیب شدید زانو دارند مناسب است. هدف از جراحی تعویض مفصل زانو، جایگزینی قسمت هایی از سطح آسیب دیده در مفصل زانو و تسکین درد است که با سایر روشهای درمانی قابل کنترل نیست. هدف از این عمل توسط دکتر تعویض مفصل زانو در شیراز، تسکین درد و بازگرداندن عملکرد طبیعی در مفصل آسیب دیده است. جراحی تعویض مفصل معمولا به بیمارانی که دچار درد و ناتوانی شدید ناشی از آرتریت پیشرونده هستند، توصیه می شود. از آنجا که آرتروز پیشرفته زانو می تواند با تاثیر در بیومکانیکال مفصل باعث افزایش خطر بروز سایر مشکلات مفصلی مانند مشکلات لگن، خطر سقوط، آسیب دیدگی استخوان زانو و سایر آسیب های سایش و پارگی شود.

به طور خلاصه زانو از سطح مفصلی انتهای استخوان ران و سطح مفصلی بالایی استخوان درشت نی و استخوان کشکک تشکیل شده که توسط رباط ها، تاندون ها، مینیسک و کپسول مفصل به یکدیگر متصل شده اند. . بیشتر مفاصل متحرک هستند و به استخوانها اجازه حرکت می دهند. در واقع، زانو از دو استخوان بلند پا تشکیل شده که توسط ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها به هم چسبیده است. انتهای هر استخوان با یک لایه غضروف پوشانده شده است که شوک ناشی از ضربه را جذب می کند و از زانو محافظت می کند. دو گروه از عضلات در نگه داشتن زانو دخیل هستند که یکی عضله چهار سر است که در قسمت جلوی ران قرار دارد و دیگری عضله همسترینگ واقع در پشت ران است که به خم شدن زانو کمک می کنند. آناتومی و ساختار مفصل زانو

انواع آرتروپلاستی مفصل زانو

بسته به شدت مشکل و سایر عوامل، آرتروپلاستی معمولا به یکی از دو شکل زیر انجام می شود:

تعویض جزئی مفصل زانو یا آرتروپلاستی جزئی (Partial arthroplasty)

در عمل تعویض جزئی مفصل زانو، فقط بخشهای آسیب دیده مفصل با پروتز مصنوعی جایگزین می شود، یا سطح آن بازسازی می گردد. هدف از بازسازی، حفظ باقیمانده مفصل و مقدار بیشتری از اجزاء آناتومی طبیعی خود بیمار است.

تعویض کامل زانو یا آرتروپلاستی کامل (Total joint arthroplasty)

رایجترین نوع آرتروپلاستی است و در آن سطوح استخوان ران و استخوان ساق پا را که به زانو متصل است جایگزین می کند. تعویض کامل زانو میزان موفقیت بالاتری دارد. تعویض مفصل زانو در شیراز

چه موقع باید تصمیم به انجام جراحی تعویض مفصل زانو گرفت؟

تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی اساسی است، بنابراین معمولاً تنها در مواردی توصیه می شود که سایر روش های درمانی مانند کاهش وزن، فیزیوتراپی و تقویت عضلات، تزریق استروئید مانند تزریق کورتیزون باعث کاهش درد یا بهبود تحرک زانو نگردد. بنابراین اگر موارد زیر را تجربه کردید، عمل جایگزینی کامل یا جزئی مفصل توصیه می شود: • دچار درد، تورم و سفتی مفصل زانو شده اید و تحرک زانو کاهش یافته است • درد زانو به قدری شدید است که کیفیت زندگی و خواب شما را مختل می کند • کارهای روزمره، مانند خرید یا بیرون آمدن از حمام، دشوار یا غیرممکن است • به دلیل درد و عدم تحرک احساس افسردگی می کنید • نمی توانید کار کنید یا زندگی اجتماعی داشته باشید همچنین باید به اندازه کافی سالم باشید تا بتوانید تحمل یک عمل جراحی بزرگ و هم توانبخشی پس از آن را داشته باشید. این عمل توسط بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در شیراز انجام میگیرد.

چه بیمارانی نیاز به تعویض مفصل زانو دارند؟

انجام عمل توسط بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در شیراز

انجام جراحی تعویض مفصل زانو معمولاً در مواقعی که مفصل فرسوده یا آسیب دیده است ضروری می باشد. مواقعی که تحرک زانو کاهش یافته و هنگام استراحت نیز درد زانو داشته باشید باید جراحی را در نظر بگیرید.

بیماری های متعددی منجر به از بین رفتن مفصل زانو می شوند. به طور کلی در هر بیماری که سطح مفصلی زانو را دچار التهاب و آسیب کند، جراحی تعویض مفصل توصیه می شود.

در اینجا تعدادی از اصلی ترین بیماری هایی که به دنبال آن نیاز به تعویض زانو می باشد ذکر شده است البته این بیماریها محدود به این لیست نیست:

• آرتروز
• روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید
• ساییدگی عادی زانو در اثر کهولت سن
• هموفیلی
• نقرس
• اختلالاتی که باعث رشد غیرمعمول استخوان می شوند
• مرگ استخوان در مفصل زانو به دلیل مشکلات خونرسانی
• آرتروز ناشی از تروما و آسیب دیدگی زانو
• تغییر شکل زانو همراه با درد و از بین رفتن غضروف ها
• ناهنجاریهای مادرزادی زانو
• افراد مبتلا به چاقی شدید

موارد منع عمل جراحی تعویض زانو

چه کسانی نباید جراحی تعویض مفصل زانو را انجام بدهند؟

بیمارانی که می توانند بدون مشکل زیاد روی زمین هموار راه بروند، یا فقط هنگام بالا و پایین رفتن از پله درد دارند، کاندیدای مناسبی برای جراحی تعویض مفصل زانو نیستند. متأسفانه، برای بعضی از بیماران حتی اگر آرتروز آنها بسیار شدید باشد، احتمال دارد عمل تعویض زانو برای آنها امکان پذیر نباشد که شامل موارد زیر است:

• عضلات ران (عضلات چهارسر ران) بیمار بسیار ضعیف هستند و نمی توانند از مفصل جدید زانو حمایت کنند
  • زخمهای عمیق یا طولانی مدت یا زخم در پوست زیر زانو وجود دارد که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
  • در صورت تغییر شکل قابل توجه زانو ممکن است بیمار واجدالشرایط برای عمل تعویض مفصل زانو نباشد و روشهای پیشرفته تر برای بازسازی زانو لازم باشد
  • بیمارانی که هر نوع آلرژی دارند باید از جراحی تعویض زانو خودداری کنند.

عمل جایگزینی مفصل زانو در موارد زیر توصیه نمی شود:

• عفونت سیستمیک یا استعداد ابتلا به عفونت
  • مشکل قابل توجه در عضلات یا بافتهای نرم اطراف زانو ، مانند اختلالات عصبی عضلانی
  • شرایطی که بیهوشی برای آن خطر داشته باشد
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس در منطقه ای که باید بر روی آن عمل شود
  • درد همراه با آرتروز در حدی که فعالیتهای روزمره و کیفیت زندگی فرد را محدود نکند

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل زانو

برنامه ریزی

تعویض زانو یک عمل جراحی عمده است و بهبودی کامل آن می تواند تا 6 ماه یا بیشتر طول بکشد. بنابراین، انجام آن بهتر است به بعد از رویدادهای مهم زندگی، مانند جابجایی، عروسی خانوادگی و غیره موکول شود.

آمادگی جسمی

جهت کاهش خطر عوارض جراحی باید قبل از عمل نسبت به رفع مشکلاتی از قبیل دیابت کنترل نشده، بیماری شدید عروقی، چاقی مرضی، وضعیت نامناسب دهان و دندان (دندانهای شل، حفره دندانی یا عفونت لثه)، بی نظمی هایی نظیر کمبود آهن، تغذیه ناکافی اقدام نمود. همچنین سیگار کشیدن فعال یا استفاده از نیکوتین، سن بالای 80 سال و پوکی استخوان از مسایل مورد توجه می باشد.

توانبخشی قبل از عمل تعویض مفصل زانو

“پیش توان بخشی” یا فیزیوتراپی قبل از عمل می تواند به کاهش درد و افزایش عملکرد زانو بعد از عمل کمک کند.

سایر آماده سازی های مورد نیاز

مصرف آسپرین یا سایر داروهایی که لخته شدن خون را دشوارتر می کند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، داروهای ضد درد مخدر، مصرف دخانیات، الکل را باید دو هفته قبل از عمل قطع کرد و پزشک جراح را در مورد وجود هر نوع بیماری، حساسیت دارویی یا مصرف هر نوع دارویی از جمله داروهای هومیوپاتی و مکمل های غذایی آگاه نمود.

مناسب ترین سن برای جراحی تعویض مفصل زانو

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در شیراز:

بیمارانی که پنجاه سال به بالا دارند و با وجود اینکه در ابتدا روش های درمانی غیر جراحی را امتحان کرده اند اما هنوز مشکل راه رفتن دارند، ممکن است کاندیداهای خوبی برای جراحی تعویض مفصل زانو باشند. به طور کلی بزرگسالان در هر سنی می توانند در صورت واجدالشرایط بودن تعویض مفصل زانو را انجام دهند، اگرچه این عمل بیشتر در سنین 60 تا 80 سال انجام می شود. عمل تعویض جزئی زانو در افراد بین سنین 45 تا 65 سال انجام می شود ولی انتظار می رود مفصل مصنوعی طی 10 سال مجدداً جایگزین شود. به هر حال به دلیل شدید بودن بیماری آرتروز در بعضی از بیماران ممکن است نیاز باشد عمل تعویض مفصل زودتر انجام شود.

درد مفصل زانو در سنین مختلف

آمادگی قبل از جراحی

بهتر است قبل از عمل از سلامت عمومی خود اطمینان حاصل کنید، به عنوان مثال اگر بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارید به پزشک اطلاع دهید. همچنین توصیه می شود قبل از عمل، یک معاینه دندانپزشکی انجام دهید و مشکلات دندانی را برطرف کنید. اگر باکتری های ناشی از بیماری های دندانی وارد جریان خون شوند، احتمال عفونت وجود دارد.

قبل از عمل، پزشک جراح ارتوپدی روش جراحی را برای شما توضیح می دهد و برای شما این فرصت وجود دارد که هر سوالی درباره عمل جراحی دارید از پزشک معالج بپرسید. ابتدا از شما خواسته می شود که فرم رضایت نامه ای را امضا کنید که اجازه انجام مراحل را به جراح می دهد.

. پزشک علاوه بر اینکه سابقه کامل و تاریخچه بیماری ها را از شما می گیرد، معاینه کامل بدنی را انجام دهد تا از سلامت شما اطمینان حاصل کند.  پزشک با انجام آزمایشات مطمئن می شود که برای بیهوشی و عمل جراحی کاملا وضعیت مناسبی دارید.

سایر اقدامات قبل از عمل شامل موارد زیر است:

•  اگر به هر نوع دارو، لاتکس، نوار چسب و مواد بیهوشی (موضعی و عمومی) حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  همه داروهای تجویز شده و بدون نسخه و مکمل های گیاهی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید یا از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون)، آسپرین یا سایر داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد قبل از عمل این داروها را قطع کنید.
  •  اگر باردار هستید یا به باردار بودن خود مشکوک هستید، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از شما خواسته می شود هشت ساعت قبل از عمل، معمولاً بعد از نیمه شب، ناشتا بمانید.
  •  ممکن است قبل از انجام عمل تعویض مفصل زانو داروی آرامبخش دریافت کنید.
  •  شما نیاز است قبل از جراحی یک متخصص فیزیوتراپی را ملاقات کنید تا در مورد توانبخشی مشورت کنید.
  •  پس از ترخیص از بیمارستان، برای یک یا دو هفته به فردی نیاز دارید تا در خانه به شما کمک کند.
  •  پزشک ممکن است بر اساس شرایط پزشکی شما، اقدامات خاص دیگری را قبل از عمل درخواست کند.
  •  قبل از عمل تا جایی که می توانید فعال باشید. تقویت عضلات اطراف زانوی شما به بهبودی بعد از عمل کمک می کند. اگر می توانید، در هفته ها و ماههای قبل از عمل، ورزش آرام مانند پیاده روی و شنا را به طور مداوم انجام دهید. همچنین می توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید، که تمرینات مفیدی را قبل از عمل به شما ارائه می دهد.

برای این منظور می‌توانید به صفحه نوبت دهی تعویض مفصل زانو در شیراز در سایت دکتر اسکندری مراجعه کنید و هزینه ویزیت مشاهده کنید.

در لیست زیر می‌توانید تعدادی از بهترین دکترهای جراح تعویض مفصل زانو در شیراز در شیراز را مشاهده کنید.

• دکتر بهداد اسکندری ثانی، جراح و متخصص تعویض مفصل زانو در شیراز
  • دکتر آرش خزاعی
  • دکتر ایمان شهریاری
  • دکتر مجید عابدی

6 comments on “تعویض مفصل زانو در شیراز

1. سلام- کلا قبل از جراحی تعویض مفصل زانو توی شیراز چه داروهایی رو نباید مصرف کنیم و خطرناک هست؟

1. با سلام و وقت بخیر
      مصرف آسپرین یا سایر داروهایی که لخته شدن خون را دشوارتر می کند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، داروهای ضد درد مخدر، مصرف دخانیات، الکل را باید دو هفته قبل از عمل قطع کرد.

2. سلام اقای دکتر. من احساس میکنم که مفص زانوهام سفت شده. باید به مطبتون مراجعه کنم؟ و اینکه مطبتون کجای شیراز هست؟

1. بله. شما می توانید با شماره های زیر در تماس باشید.

3. سلام کلا اگر در ناحیه مفصل زانو مکلی باشه باید کل مفصب زانو رو تعویض کرد یا میشه فقط قسمتی که مشکل داره؟

1. سلام و وقت بخیر