علت های سیاه شدن استخوان لگن

سیاه شدن استخوان لگن یکی از مشکلاتی است که خود درمانی برای آن خطرناک است و برای رهایی از آن حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. معمولا علت سیاه شدن یک عضو از بدن، هجوم یا عدم رسیدن خون کافی به آن قسمت از بدن است. در قسمت هایی از بدن مانند لگن، علت عدم خون رسانی کافی باعث سیاهی می شود. شیراز دارای یکی از بهترین مراکز پزشکی جهت درمان سیاهی لگن است. در صورت بروز چنین مشکلی یکی از راه های درمان، مراجعه به بهترین جراح لگن در شیراز است.

در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی در مورد سیاه شدن استخوان لگن، علت ها و هزینه درمان آن را برای شما بیان کنیم.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

چرا استخوان لگن سیاه می شود؟

اگر در مسیر انتقال خون خللی ایجاد شود و خون در رسیدن به استخوان لگن دچار مشکل شود، استخوان لگن آرام آرام رو به تیرگی می رود. حال اگر شدت رسید خون به لگن باز هم کاهش یابد، استخوان تیره تر شده که به اصطلاح می گوییم بیمار دچار سیاه شدن استخوان لگن شده است. وقتی خون به درستی به اندامی نرسد، مواد مغذی موجود در خون نیز نمی توانند آن اندام را تغذیه کنند. همان گونه که می دانیم هر موجود زنده ای اگر غذا نخورد می میرد. سلول های استخوانی نیز بدون غذا آرام آرام با حیات وداع می کنند و جان خود را از دست می دهند.

ادامه مطلب  راه های درمان شکستگی استخوان مچ پا

سیاه شدن استخوان لگن

به معنی از بین رفتن حیات در آن بخش است. سلول های زنده استخوان با سیاه شدن از بین می روند و استخوان به مرور به یک عضو مرده تبدیل می شود. چنین استخوانی دارای هیچ مقاومتی در برابر ضربه و فشار نیست و با اندکی تنش دچار فروپاشی می شود. در صورتی که استخوان دچار شکستگی نشود، در اثر عدم تحمل فشار، حالت طبیعی خود را از دست داده و فرم دایره ای استخوان تغییر می کند.

دکتر ارتوپد شخصی است که روند این بیماری را دنبال می کند. همان گونه که ذکر شد، شهر شیراز از بهترین و بزرگ ترین مراکز برای درمان این بیماری سود می برد. برای ارتباط با بهترین دکتر ارتوپد در شیراز جهت درمان این بیماری، کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

در کودکان و افراد سال خورده بیشتر رخ می دهد. هر چند که به این معنی نیست که سایر افراد از این بیماری مصون هستند.

سیاه شدن استخوان لگن

علت های سیاه شدن استخوان در ناحیه لگن

 

در ابتدا لازم است تا آزمایش انجام شود. با انجام آزمایش علت های سیاهی استخوان لگن مشخص می شوند. اصولا استخوان لگن یک بافت نرم به حساب نمی آید بلکه بافتی سفت در بین استخوان ها است. این بافت برای زنده ماندن به مواد غذایی و اکسیژن نیاز دارد که همگی از طریق خون به این بخش از بدن می رسند.

از مهم ترین علت های سیاهی استخوان لگن، نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی است. شبکه عصب های موجود در استخوان لگن به تدریج با نرسیدن اکسیژن می میرند و با مردن عصب ها و سلول ها، استخوان تغییر رنگ می دهد.

انتهای استخوان ران ها و استخوان لگن مانند بخش های دیگر بدن، از طریق رگ ها خون رسانی می شوند. در نتیجه اگر انسدادی در رگ های این ناحیه ایجاد شود، راه دومی برای رسیدن خون به این بخش ها وجود ندارد.

به بیماری سیاه شدن استخوان در ناحیه لگن، نکروز گفته می شود. در واقع علل دیگر تاثیر گذار بر این بیماری هنوز کشف نشده اند و جامعه پزشکی اطلاعات دقیقی از علت های سیاهی استخوان لگن ندارند. تنها چیزی که مشهود است، انسداد عروق در ناحیه انتهای استخوان ران، با گذر زمان سبب سیاه شدن استخوان لگن می شود.

تنها راهی که برای جلوگیری از بیماری نکروز یا همان سیاه شدن استخوان لگن وجود دارد، پاکسازی عروق است تا انسداد از بین رفته و عمل خود رسانی به لگن از سر گرفته شود.

ادامه مطلب  بیماری پرتس (سیاه شدن سر استخوان ران)+علائم+درمان

علائم و نشانه های بیماری سیاه شدن استخوان لگن

این بیماری در ابتدا نشانه خاصی ندارد. علائم سیاهی استخوان لگن در آغاز پیدایش این بیماری فقط درد است. درد در ناحیه انتهای استخوان ران نمود پیدا می کند. در بیشتر مواقع قسمت های جلویی و بالای ران و لگن درد را بیشتر بروز می دهند.

در ابتدا درد دارای شدت کمی است و توجه شخص را جلب نمی کند. فقط فعالیت های بدنی نیمه سنگین سبب تشدید درد در لگن فرد می شود. با پیشرفت بیماری کم کم بر شدت درد افزوده می شود و فرد با انجام کار های روزمره نیز درد حس می کند. مثلا بعد از یک پیاده روی ساده، در استخوان لگن فرد درد زیادی به وجود می آید.   

در مراحل آخر از بیماری نکروز، سیاه شدن استخوان لگن کاملا مشهود شده و فرد حتی بدون تحرک نیز دارای درد است. فرد حتی در زمان خواب و استراحت نیز در ناحیه لگن درد زیادی را حس می کند.

استخوان لگن چگونه سیاه می شود؟

درمان سیاه شدن استخوان لگن با طب سنتی

بهترین راه درمان سیاه شدن استخوان لگن عمل جراحی است. در بیشتر موارد قبل از رسیدن به مراحل بحرانی بیماری نکروز، می توان از روش های دارویی و طب سنتی برای بهبود حال بیمار استفاده کرد. دارو های ضد التهاب معمولا شدت درد را کم کرده و پیشرفت بیماری را کند می کنند اما درمان قطعی محسوب نمی شوند.

استفاده از عصا نیز سبب کاهش فشار بر استخوان لگن شده و درد را تا حدی تسکین می دهد. دارو های ضد انعقاد نیز در مراحل اولیه بیماری از افزایش لخته خون در رگ ها جلوگیری کرده و تا حدودی سبب کاهش درد در بیمار می شوند. دارو های گشاد کننده رگ نیز یکی از راه های کاهش فشار در رگ مسدود شده، می باشند.

نا گفته نماند که تحریک به وسیله پالس الکتریکی یکی از راه های درمان تجربی برای سیاه شدن استخوان لگن می باشد. البته این روش درمان دارای فکت علمی نیست و فقط به صورت تجربی سنجیده شده است، از این رو نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر در این زمینه احساس می شود.

 

هزینه عمل سیاه شدن استخوان لگن

هزینه درمان سیاهی استخوان لگن به میزان پیشرفت بیماری در بدن فرد ارتباط دارد. اگر میزان رشد بیماری زیاد باشد، راه درمان، عمل تعویض مفصل است. در پزشکی به مفصل مصنوعی ران هیپ می گویند.

ادامه مطلب  بیماری کین باخ یا سیاه شدن استخوان مچ دست چه راه های درمانی دارد؟

عوامل دیگری همچون هزینه ی بیمارستان و اتاق عمل، مهارت پزشک و جراح مورد نظر و تیمی که پزشک برای جراحی جمع می کند در هزینه درمان سیاهی استخوان لگن تاثیر مستقیم دارند.

مفصل مصنوعی نیز یک عضو گران قیمت است که هزینه آن جدا پرداخت می شود. این مفصل های مصنوعی توسط برند های مختلفی تولید می شوند که در قیمت آن ها تاثیر گذار است. در کنار این، همه افراد، دارای آسیب مشابه در مفصل لگن نیستند، پس سازندگان مفاصل مصنوعی، آن ها را در شکل های مختلف و برای انواع آسیب ها می سازند.

نا گفته نماند که دارا بودن بیمه سلامت می تواند هزینه های درمان سیاه شدن استخوان لگن را تا حد زیادی کاهش دهد. البته هزینه تهیه انواع مفاصل مصنوعی، معمولا بر عهده بیمه تکمیلی است که شرکت های بیمه در انجام این خدمات دارای قوانین مختلفی هستند. قبل از استفاده از بیمه تکمیلی، باید ببینید کدام شرکت بیمه بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می دهد.

 

درمان سیاهی استخوان لگن در شیراز

پس از اینکه بیماری برای شما مشهود شد باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. شما می توانید برای درمان این بیماری به بهترین پزشک ارتوپدی در شیراز مراجعه نمایید. با پیشرفت بیماری، سر استخوان ران کاملا آسیب دیده و تخریب می شود. مفصل آسیب دیده دچار آرتریت شده و کل مفصل با این مشکل درگیر خواهد شد.

با توجه به تشخیص پزشک پس از مشاهده ام آر آی، معمولا تشخیص بر عمل جراحی و استفاده از هیپ برای مفصل لگن و انتهای مفصل ران خواهد بود.

اگر بیماری هنوز به مرحله کریتیکال نرسیده باشد، دکتر راه های درمان دارویی را انتخاب خواهد کرد. معمولا درمان دارویی فقط در مراحل اولیه کاربرد دارد و با پیشرفت بیماری درمان دارویی کمک چندانی به بهبود بیماری نمی کند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به سوالات پر تکرار در زمینه بیماری نکروز پاسخ داده و اطلاعات شما را در مورد این بیماری و راه های درمان آن افزایش دهیم. برای اینکه بتوانیم یک جمع بندی آموزنده داشته باشیم، در قالب چند سوال کوتاه محتوا را برای شما جمع بندی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *