خار پاشنه پا

درد پاشنه پا علت های مختلفی دارد، و یک علت شایع آن خار پاشنه است. خار پاشنه پا زائده استخوانی کوچکی است که پایین یا پشت پاشنه ایجاد می شود و می‌تواند باعث درد های شدید شود. خار پاشنه پا در بیشتر موارد با روش های غیر جراحی درمان می شود و در غیر این صورت، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند. اگر مایلید درباره خار پاشنه پا اطلاعات بیشتری داشته باشید به خواندن ادامه دهید.

دکتر اسکندری متخصص پی آر پی زانو در شیراز

• خار پاشنه پا
  • انواع رایج خار پاشنه پا
  • علائم خار پاشنه پا
  • علت خار پاشنه پا
  • عوامل خطر خار پاشنه پا
  • تشخیص خار پاشنه پا
  • درمان خار پاشنه پا
  • تزریق آمپول برای درمان خار پاشنه پا
  • درمان جراحی خار پاشنه پا

خار پاشنه پا

خار پاشنه پا یا Calcaneal Spurs یک زائده استخوانی است که معمولا به صورت برجستگی کوچکی روی استخوان پاشنه پا دیده می‌شود و گاهی اندازه آن به بیش از یک سانتیمتر می‌رسد. شکل این زائده استخوانی ممکن است قلاب مانند، صاف یا نوک تیز باشد و به طور کلی به سمت قوس کف پا رشد می‌کند.

خار پاشنه پا معمولا بدون علامت است و بسیاری از موارد آن در تصاویر رادیولوژی اتفاقی کشف شده است. این عارضه نسبتاً شایع است و بر اساس یافته های مستقیم و غیر مستقیم، در حدود 11٪ جمعیت بزرگسال بالغ دیده می‌شود و احتمال بروز آن با افزایش سن افزایش می‌یابد. خار پاشنه در افراد مسن و ورزشکارانی که فعالیت آنها مستلزم دویدن و پریدن مکرر است، بیشتر دیده می‌شود.

اگرچه خار پاشنه پا اغلب بدون درد است، اما به عنوان یکی از دلایل عادی درد پاشنه شناخته شده و گاهی به قدری دردناک می‌شود که فرد را از فعالیت‌های بدنی باز می‌دارد. خار پاشنه دردناک در اغلب موارد به درمان‌های محافظه کارانه پاسخ می‌دهد و در غیر این صورت، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد کند.

خار پاشنه پا Calcaneal Spurs

در صورتی که با مشکل خار پاشنه پا روبرو شده اید یا در معرض آن قرار دارید. می توانید از یک جراح و متخصص ارتوپدی با صلاحیت کمک بگیرید. دکتر بهداد اسکندری ثانی دارای مدرک بورد تخصصی جراحی ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه می باشد.

وی دارای سوابق درخشان بالینی و اجرایی در سمت های استادیار، جراح ارتوپد، و مدیر گروه ارتوپدی بوده، در سال 2018 به دریافت جایزه فلوشیپ اهدایی انجمن جراحان آسیبهای ورزشی و زانوی اروپا نائل آمده است. دکتر بهداد اسکندری ثانی هم اکنون در بیمارستان های شهید رجایی، مسلمین، کوثر، شفا، و بیمارستان مرکزی شیراز به فعالیت های آموزشی و درمانی اشتغال دارد.

انواع رایج خار پاشنه پا

خار پاشنه پا بر دو نوع است و می‌تواند همراه با یکی از دو وضعیت زیر ظاهر شود:

سندرم خار پاشنه پا (Heel spur syndrome)

در این سندرم، خار پاشنه پا در پایین پاشنه و در کف پا تشکیل شده، و در افرادی دیده می‌شود که دچار عارضه التهاب دردناک رباط کف پا یا فاسئیت کف پا (plantar fasciitis) هستند، و در حقیقت، خار در پاسخ به آن تشکیل می شود.

در این وضعیت، خار پاشنه در جایی ایجاد می‌شود که فاشیای کف پا (plantar fascia) به پاشنه پا متصل می‌شود و به همین دلیل به آن خار تحتانی (Inferior calcaneal spur) گفته می شود (فاشیای کف پا نواری از بافت پیوندی است که در امتداد کف پا کشیده شده، به استخوان پاشنه متصل می‌شود).

خار پاشنه از کلسیفیکاسیون استخوان پاشنه در محل بالاتر از پلانتار فاسیا و در نقطه اتصال آن با پاشنه تشکیل شده، در جهت فاشیای کف پا رشد می‌کند. شکل این نوع خار پاشنه پا غالبا قلاب مانند است، و دلیل شکل‌گیری آن کشیدگی رباط ها و عضلات پا، و همچنین پارگی مکرر پوشش استخوان پاشنه پا است.

پلانتار فاسیا (Plantar fascia)

تصویری از پلانتار فاسیا (Plantar fascia) و التهاب آن (Plantar fasciitis) در ناحیه اتصال به پاشنه پا

تاندونیت محل اتصال آشیل (Insertional Achilles tendonitis)

تاندون آشیل (زردپی آشیل) نواری از جنس بافت پیوندی است که ماهیچه های پشت و پایین پا را به پاشنه پا متصل می‌کند. به التهاب این تاندون، تاندونیت آشیل گفته می شود که در اثر استفاده بیش از حد از آن اتفاق می‌افتد.

یکی از علائمی که همراه با تاندونیت محل اتصال آشیل دیده می شود، خار پاشنه است. این نوع خار پاشنه در پشت پاشنه پا، محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه، تشکیل می‌شود و به همین دلیل به آن خار پاشنه پشتی (posterior calcaneal spur) نیز می‌گویند.

خار پاشنه پشتی غالبا بزرگ است و از زیر پوست لمس می شود. این خار پاشنه پا را می توان به عنوان بخشی از درمان تاندونیت محل اتصال آشیل برداشت. فراوانی آن کمتر از نوع اول است و بیشتر در سنین 40 تا 60 سال، و در ورزشکاران دیده می‌شود.

این عارضه که همراه با تحریک و التهاب آشیل است، بالقوه می‌تواند درد و آسیب تاندون را بیشتر کند. تاندونیت آشیل با کاهش دامنه حرکتی مچ پا و افزایش سن همراه است و با ضربه ارتباطی ندارد. پریدن و دویدن این وضعیت را تشدید می‌کند و هنگام پیاده روی طولانی مدت، تحت فشار، و در بعضی از بیماری‌ها دردناک می‌شود (تاندونیت محل اتصال آشیل را نباید با تاندونیت غیر محل اتصال آشیل (Non-Insertional Achilles Tendonitis) که معمولا با خار پاشنه همراه نیست، اشتباه گرفت).

محل اتصال آشیل

سایر مطالب مفید:  تزریق ژل زانو در شیراز

علائم خار پاشنه پا

خار پاشنه پا اغلب هیچ علامتی ندارد، اما در 5٪ موارد درد ایجاد می کند که از خفیف تا بسیار شدید، و از متناوب تا مزمن، متغیر است. درد مخصوصا در هنگام راه رفتن، آهسته دویدن، و دویدن تشدید می شود و گاهی شدت آن به حدی است که مانع فعالیت های بدنی می شود. درد معمولا به علت بافت نرم آسیب دیده اطراف خار (و نه خود خار) ایجاد می شود و واکنشی به پلانتار فاسئیت است.

بسیاری از افراد احساس این درد را مانند احساس چاقو یا سنجاق فرو رفته در پا توصیف می کنند که بعدا به یک درد مبهم تبدیل می شود.

درد خار پاشنه پا اغلب به دلیل سنگینی روی پا است، و هنگام ایستادن بعد از خواب شب یا راه رفتن بدتر می شود، چون این حرکت باعث کشیدگی ناگهانی پلانتار فاسیا می شود و روی پاشنه فشار می آورد.

درد ابتدای صبح اغلب با بیشتر قدم زدن کاهش می یابد، اما پس از استراحت یا پیاده روی طولانی مدت عود می کند. درد مرتبط با خار پاشنه ممکن است به خوبی به استراحت جواب ندهد، و بیشتر در بزرگسالان میانسال، مخصوصا افراد چاق یا مبتلا به آرتروز، و ورزشکارانی که کار آنها مستلزم پریدن و دویدن است دیده می شود.

سایر علائمی که ممکن است علاوه بر درد دیده شوند عبارتند از:

•  التهاب و تورم جلوی پاشنه پا
  • احساس گرما در ناحیه آسیب دیده
  • برآمدگی کوچک و قابل مشاهده استخوان مانند در زیر پاشنه پا
  • حساس شدن قسمت پایین پاشنه پا به نحوی که راه رفتن با پای برهنه را دشوار می کند

خار پاشنه پشتی (Dorsal Spur) و خار پاشنه تحتانی (Plantar Spur)

سایر مطالب مفید: پی آر پی زانو در شیراز