آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده شایع است که با درد و التهاب، و ناتوانی در انجام حرکات طبیعی همراه است. برای بهبود این وضعیت، از درمان‌های جراحی و غیرجراحی استفاده می‌شود، و تزریق پی آر پی زانو یکی از جدید‌ترین درمان‌های موجود برای رفع این عارضه است.

در این تزریق که در یک نوبت یا بیشتر انجام می‌شود، پلاکت‌های خون خود فرد استخراج می‌شود و پس از تغلیظ و تا حدی تغییر، به درون مفصل تزریق می‌شود. اثربخشی پی آر پی مفصل زانو هنوز تحت تحقیق است ولی این روش با استقبال روزافزون جراحان ارتوپدی و بیماران روبرو شده است. از آنجا که تزریق داخل مفصلی پی آر پی نیاز به دقت و مهارت دارد، انتخاب جراح ارتوپد اهمیت زیادی دارد.

دکتر بهداد اسکندری ثانی از مجرب‌ترین متخصصین ارتوپدی و تزریق پی آر پی (prp)  زانو در شیراز، و فارغ التحصیل ممتاز در همه دوره ها بوده، دارای تجارب ارزشمندی در این زمینه می‌باشد. وی دارای سوابق متعدد آموزشی و درمانی است و هم اکنون در بیمارستانهای شهید رجایی، مسلمین، بیمارستان مرکزی شیراز، کوثر شیراز، بعثت و شفا به خدمت اشتغال دارد.

تزریق پی آر پی به زانو

آرتروز زانو نوعی التهاب مفصلی است که باعث درد، التهاب، قرمزی و کاهش دامنه حرکت می‌شود و فرد را در انجام فعالیت‌های طبیعی مانند راه رفتن، ایستادن و بالا و پایین رفتن از پله ها ناتوان می‌کند. درمان اولیه آرتروز شامل روش‌های غیر‌جراحی مانند اصلاح سبک زندگی، فیزیوتراپی یا داروهای ضد درد و ضد التهاب، و در صورت عدم موفقیت این روش‌ها، جراحی زانو است. با این حال، پزشک متخصص ارتوپدی معمولا قبل از جراحی، گزینه‌های تزریق داخل مفصلی هیالورونیک اسید یا کورتون، و اخیرا گزینه سومی به نام تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-Rich Plasma) یا پی آر پی (PRP) را نیز امتحان می‌کند. در روش پی آر پی زانو، پلاکت تغلیظ شده خون خود فرد به داخل مفصل تزریق می شود تا درد و التهاب آرتروز را کاهش دهد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-Rich Plasma) یا پی آر پی (PRP)

مطالب مفید: متخصص زانو در شیراز

مراحل انجام پی آر پی

آماده سازی محلول پی آر پی

درمان PRP که تقریباً 45 تا 90 دقیقه طول می‌کشد، با جمع آوری خون بیمار آغاز می‌شود. میزان خون گرفته شده بستگی به مورد استفاده آن دارد و معمولا بین 20 تا 60 میلی‌لیتر است. نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا اجزای آن در سه لایه از هم جدا شوند. پلاسمای غنی از پلاکت در لایه وسط قرار دارد و چندین میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. غلظت پلاکت موجود در محلول پی آر پی 3 تا 10 برابر غلظت آن در خون است.

تزریق محلول پی آر پی

پزشک برای بی‌حس کردن منطقه تزریق، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. از آنجا که تزریق باید دقیقا به درون کپسول مفصلی انجام شود، به دقت زیادی احتیاج دارد و به همین دلیل، گاهی پزشک به طور همزمان از سونوگرافی استفاده می‌کند تا محل تزریق را به طور دقیق تعیین کند. وی سپس به آرامی پلاسمای غنی از پلاکت را به منطقه تعیین شده تزریق می‌کند.

آیا تزریق پی آر پی درد دارد؟

در کل، پی آر پی درد قابل توجهی ندارد، اما چون مجموعه‌‌ای از پاسخ‌های بیولوژیکی را تحریک می‌کند، گاهی بسته به محل تزریق، ممکن است تا 3 روز متورم و دردناک باشد. این درد با مصرف استامینوفن تسکین می‌یابد و به مرور زمان از شدت آن کاسته شده، نهایتا از بین می‌رود. باید توجه کرد که بیمار نباید به هیچ عنوان برای تسکین درد از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و سلبرکس استفاده کند، چون این داروها روند بهبودی را دچار اختلال می‌کنند.

مراحل انجام پی آر پی