نحوه جا انداختن دررفتگی آرنج

دررفتگی آرنج هنگامی رخ می دهد که سه استخوان اصلی آرنج، از یکدیگر جدا و از وضعیت خود خارج شوند. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که فرد با دست های باز به زمین بیفتد. مفصل آرنج در بزرگسالان دومین مفصل بعد از شانه بوده که احتمال دررفتگی در آن زیاد است. در حالی که در کودکان اولین مفصل برای دررفتگی است. جالب است بدانید که این عارضه در میان کودکان نوپا نیز بسیار رایج است و هنگامی اتفاق می افتد که فردی بخواهد کودک را با گرفتن ساعد او حرکت دهد.

بنابراین اگر شما و یا فرزندتان دچار این عارضه شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر دررفتگی آرنج به سرعت درمان نشود، می تواند عوارضی مانند فشار به رگ های خونی را به همراه داشته باشد. در بسیاری موارد آرنج در رفته را می توان بدون نیاز به جراحی و تنها از طریق ورزش و فیزیوتراپی جا انداخت، اما مواردی که شکستگی در آرنج به وجود آمده باشد، جراحی ضرورت پیدا خواهد کرد. در ادامه مطلب به روش های درمان دررفتگی آرنج، علائم و علل این عارضه اشاره خواهیم کرد.

در رفتگی مفصل آرنج به چه معناست؟

آرنج یکی از مفاصل ثابت است و برای دررفتگی باید فشار زیادی به آن وارد شود. شدت دررفتگی آرنج می تواند از جزئی تا کامل متفاوت باشد. برای این که استخوان به جای قبلی خود باز گردد، باید جا اندازی مفصل با دست اتفاق بیفتد. دررفتگی مفصل آرنج می تواند باعث آسیب رساندن به بافت ها، به ویژه رباط های آرنج شود. هم چنین این عارضه می تواند با شکستگی رادیوس همراه باشد و به رگ های خونی نزدیک به آرنج آسیب وارد کند.

دررفتگی مفصل آرنج

علائم و نشانه ها

برخی از مهم ترین علائم و نشانه های دررفتگی آرنج به شرح زیر است:

• تغییر شکل مفصل آرنج.
  • درد شدید آرنج.
  • کبودی و تورم.
  • عدم توانایی در حرکت دادن مفصل آرنج.
  • گرم بودن مفصل.
  • سرد بودن پوست که می تواند نشان دهنده آسیب به عصب ها یا رگ های خونی باشد.

نشانه های دررفتگی

راه ها و روش های درمان

در بسیاری موارد این احتمال وجود دارد که آرنج دررفته به جای قبلی خود باز گردد. با این حال در صورت بروز این عارضه، روش های درمانی زیر توصیه می شود:

• جا انداختن آرنج: هیچ گاه خودتان به دنبال جا انداختن مفصل دررفته نباشید. اگر دررفتگی مفصل آرنج به طور کامل اتفاق افتاده باشد، جا اندازی باید با دست و به وسیله یک متخصص انجام شود تا استخوان ها در مسیر درست قرار بگیرند.
  • کمپرس سرد: قرار دادن کمپرس سرد و یا یخ بر روی آرنج می تواند به کاهش تورم، التهاب و کبودی آن کمک کند.
  • آویز شانه: با توجه به نحوه دررفتگی مفصل آرنج و شدت آسیب وارده ممکن است دست بیمار چیزی در حدود 20 روز در آویز شانه باشد. این کار از مفصل آرنج پشتیبانی کرده و آن را بی حرکت نگه می دارد.
  • درمان های دارویی: در اغلب موارد پزشک داروهای مسکن را برای کاهش درد بیمار تجویز می کند تا بیمار بتواند حرکات اصلاحی تجویز شده توسط فیزیوتراپیست را انجام دهد. این داروها معمولا پیش از جا انداختن مفصل به بیمار داده می شوند؛ زیرا جا اندازی مفصل بسیار دردناک است. داروهای NSAID (ضد التهاب غیر استروئیدی) و داروهای ضد التهاب با کاهش التهاب، به تسکین درد و برطرف شدن تورم کمک می کنند.
  • فیزیوتراپی: برای این که بیمار توان حرکتی خود را بهبود ببخشد، باید حرکات اصلاحی تجویز شده از سوی فیزیوتراپیست را به طور کامل پشت سر بگذارد. هم چنین برای به دست آوردن مجدد قدرت عضلانی و دامنه حرکتی آرنج، بیمار می بایست دوره توانبخشی را سپری کند. انجام تمرینات تقویت عضلات باید بلافاصله بعد از بهبود مفصل آرنج شروع شود.
  • ماساژ درمانی: این احتمال وجود دارد که فیزیوتراپیست از طریق ماساژ شانه، آرنج، گردن، مچ دست و ساعد شما به افزایش گردش خون کمک کند.

درمان دررفتگی

عوامل خطر دررفتگی آرنج چیست؟

عوامل خطر دررفتگی آرنج عبارتند از:

• وراثت: بسیاری از افراد از بدو تولد رباط هایی شل تر از حالت معمولی دارند.
  • سن: آرنج کودکان در مقایسه با آرنج بزرگسالان از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است. به همین خاطر دررفتگی مفصل آرنج در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.
  • شرکت در فعالیت های ورزشی: اغلب دررفتگی های آرنج به دلیل فعالیت های ورزشی اتفاق می افتند؛ به ویژه ورزش هایی که در طول آن فشار زیادی به آرنج وارد می شود. به طور مثال ژیمناستیک یکی از ورزش هایی است که خطر زیادی برای دررفتگی آرنج دارد.

عوامل خطر دررفتگی

ورزش مناسب این دررفتگی

تمرینات ورزشی یکی از قسمت های مهم درمان دررفتگی آرنج بعد از جراحی، جا اندازی و شکستگی است. به صورت کلی بعد از جا اندازی، بسته به نوع دررفتگی، بیمار باید تمریناتی را جهت بهبود دامنه حرکت انجام دهد. هم چنین بعد از انجام جراحی، انجام تمرینات ورزشی قسمت مهمی از توانبخشی و عاملی در موفقیت نتیجه درمان خواهد بود. در ادامه به چند تمرین ورزشی برای توانبخشی آرنج های آسیب دیده اشاره خواهیم کرد:

خم کردن آرنج

برای انجام این کار کافی است آرنج خود را روی زمین بگذارید. سپس به کمک دست دیگرتان، آرنج خود را خم کنید. این حرکت را باید تا جایی ادامه دهید که احساس درد نداشته و تنها کشش خفیفی را حس کنید. اگر درد شما بیشتر نشد، این تمرین را 20 بار تکرار کنید.

خم کردن و صاف کردن آرنج

صاف کردن آرنج

آرنج خود را در لبه یک میز قرار دهید. به کمک دست دیگرتان، آرنج خود را صاف کنید. این حرکت را باید تا زمانی ادامه دهید که دیگر احساس درد نداشته باشید و تنها کشش خفیفی را احساس کنید.

کشش آرنج

بسیار مهم است که عضلات اطراف مفصل آرنج از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند تا بتوانند عادی و نرمال عمل کنند. کشش عضلات آرنج روند بهبودی را سرعت بخشیده و مانع از بروز مجدد دررفتگی آرنج می شود. برای این منظور بایستید و دست آسیب دیده خود را به طرف جلو بالا بیاورید. با دست دیگر مچ آسیب دیده را گرفته و به طرف پایین خم کنید. سپس آن را فشار دهید تا عضلات متصل به مچ کشیده شوند.

تقویت عضلات آرنج

بعد از این که دامنه حرکتی مفصل آرنج بازیابی شد، نوبت تقویت عضلات آرنج است تا از بروز مجدد دررفتگی آرنج جلوگیری کنید. برای این منظور می توانید از یک وزنه و یا هر وسیله دیگری در منزل استفاده کنید. کافی است وزنه را در دست گرفته و آن را به قفسه سینه خود نزدیک کنید. این کار عضلات آرنج را تقویت کرده و موجب بهبود عضلات جلو و پشت بازو می شود.

دررفتگی مفصل آرنج در شیراز

همان طور که اشاره کردیم دررفتگی آرنج حالتی است که در آن دو سطح تشکیل دهنده آرنج به طور کامل از یکدیگر جدا می شوند. این دررفتگی در اثر حوادث مختلفی که باعث وارد شدن ضربه به آرنج می شوند، به وجود می آید. شایع ترین حالت این دررفتگی زمانی است که برای بلند شدن از دست خود استفاده می کنید و آرنج شما به طور کامل باز می شود. بنابراین اگر دچار حادثه ای از ناحیه آرنج شده و درد شدیدی همراه با کبودی و تورم در این ناحیه داشتید، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. متخصص استخوان و مفاصل با انجام برخی آزمایشات و عکسبرداری می تواند علت دررفتگی را تشخیص و درمان مناسب آن را پیشنهاد دهد.

هم چنین توصیه می کنیم که برای کاهش عوارض ناشی از آسیب و دررفتگی آرنج در شیراز، به پزشکی حاذق و با تجربه ای مراجعه کنید.