شکستن گچ پا

پیشگفتار

در صورت شل شدن گچ پا چه باید کرد؟ همانطور که می دانید معمولاً پس از جراحی و شکستگی، برای بهبود از روش درمانی گچ گیری استفاده می شود. به طور کلی برای درمان تمامی شکستگی ها، تعویض مفصل زانو، جراحی لگن و… باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. دکتر بهداد اسکندری ثانی دارای بورد تخصصی جراحی ارتوپد در شیراز می باشند. وی با نمره ممتاز از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقاطع پزشکی عمومی و تخصصی ارتوپدی فارغ التحصیل شده اند. دکتر اسکندری ثانی جراح لگن، زانو و شانه هستند و برای درمان درد سیاتیک و سایر آسیب های ورزشی می توانید به ایشان مراجعه کنید. در کلینیک دکتر اسکندری ثانی خدمات غیر جراحی همچون گچ گیری، آتل گیری و تزریقات مفصلی (تزریق ژل، PRP، اوزون تراپی، ارتوکین تراپی) نیز ارائه می گردد. برخی از خدماتی که در این کلینیک ارائه می شوند عبارتند از:

  • درمان شکستگی مهره های ستون فقرات، اندام فوقانی و تحتانی
  • درمان دررفتگی شانه، آرنج، مچ دست و پا، لگن، زانو و…
  • درمان کلیه آسیب های ورزشی همچون آسیب های رباط صلیبی زانو، مینیسک، آسیب های شانه
  • درمان انحرافات اندام ها و مفاصل همچون زانوی پرانتزی، ضربدری، کوتاهی اندام، انحرافات ستون فقرات
  • درمان آسیب تاندونی ناشی از تروما و یا آسیب اعصاب اندام های فوقانی و تحتانی
دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

علت شل شدن گچ پا چیست؟

شل شدن گچ پا ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. مراقبت های صحیح پس از گچ گیری در روند بهبود شکستگی بسیار موثر است. بنابراین در صورتی که نکات مهمی که دکتر ارتوپد پس از گچ گیری به شما توصیه کرده است را رعایت نکنید، ممکن است گچ پا یا دست شما شل شود. در واقع، گچ فایبر گلاس یا پلاستیکی ماده ای است که از آن برای درمان اندام آسیب دیده استفاده می شود. گچ گیری موجب ثابت نگه داشتن اندام آسیب دیده و شکستگی می گردد و در صورتی که شل شود، کارایی خود را از دست می دهد.

ادامه مطلب  بیماری کین باخ یا سیاه شدن استخوان مچ دست چه راه های درمانی دارد؟

شل شدن گچ پا یا سایر اندام ها می تواند به علت رطوبت هم باشد. به عبارتی دیگر، رطوبت گچ را شل و ضعیف می کند. بنابراین، خشک نگه داشتن گچ پا بسیار مهم است. گذشت زمان طولانی و خوردن ضربه از دیگر دلایل شل شدن گچ پا محسوب می شوند. در صورتی که فشار زیادی بر روی گچ پا باشد ممکن است شل شود. راه رفتن با پای گچ گرفته در طولانی مدت نیز موجب شل شدن گچ می گردد. برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر پای گچ گرفته، توصیه می شود از عصا، واکر و در برخی مواقع از صندلی چرخ دار استفاده شود.            

راه های پیشگیری از شل شدن گچ پا

برای پیشگیری از شل شدن گچ پا، بهبود شکستگی و جوش خوردن آن باید نکاتی را رعایت کرد. راه رفتن با پای گچ گرفته شده در صورتی که با اجازه متخصص ارتوپد باشد، مانعی ندارد. زمانی می توان با پای گچ گرفته شده راه رفت که به طور کامل خشک شده باشد. در حقیقت، تا زمانی که گچ پا به طور کامل خشک نشود، استحکام لازم را ندارد. به طور کلی، دو الی سه روز زمان لازم است تا گچ کاملاً خشک و سفت شود. ناگفته نماند راه رفتن با گچ باید به گونه ای باشد که به پا فشار زیادی وارد نشود. باند پنبه ای که در زیر گچ پا قرار دارد، به هیچ عنوان نباید بیرون بیاید؛ چرا که این موضوع نیز می تواند شل شدن گچ پا و بروز مشکلات پوستی را با خود به همراه داشته باشد.   

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، شل شدن گچ پا ممکن است مانع جوش خوردن درست این اندام شود. به همین خاطر لازم است برای برطرف کردن علت شل شدن گچ پا به توصیه های پزشک ارتوپد عمل کنید. از مهمترین روش های جلوگیری از شل شدن گچ پا تمیز و خشک نگه داشتن آن می باشد. پای گچ گرفته شده باید خشک و تمیز باشد و از رسیدن آب به آن جلوگیری کرد. خارش پوست زیر گچ و یا اطراف آن در میان افراد بسیار شایع است. برخی افراد برای خاراندن پا، ابزاری را به داخل گچ فرو می برند که این کار هم می تواند باعث لق شدن گچ پا شود و هم مشکلات دیگری به وجود بیاورد. زخم شدن پوست زیر گچ پا برای فرد خطراتی به همراه دارد.  

ادامه مطلب  علائم، دلایل و درمان شکستگی پاشنه پا

شل شدن گچ پا

نحوه صحیح مراقبت از گچ

بدیهی است زمانی که دست یا پا دچار شکستگی می شود، درد نسبتاً زیادی را با خود به همراه دارد و این درد با گچ گیری کاهش پیدا می کند. شل شدن گچ پا عوارضی در بر دارد که با مراقبت صحیح و رعایت نکات اصولی می توان از آن جلوگیری کرد. به طور کلی، گچ پا باعث می شود خونرسانی به سایر بافت ها کاهش پیدا کند. در واقع می توان گفت التهاب و تورم ناشی از گچ گرفتگی عارضه ای طبیعی و شایع در میان بیماران است. این تورم ممکن است به پا فشار وارد کند و به تدریج موجب شل شدن گچ پا شود. برای مراقبت از گچ پا و داشتن عوارض کمتر رعایت نکات زیر لازم است:

  • برای جلوگیری از تورم توصیه می شود در چند روز اول پس از گچ گیری یک یا چند بالش زیر پای خود قرار دهید تا خون به قلب بازگردد و تورم کاهش پیدا کند.
  • در صورت امکان، انگشتان پای خود را چند بار در روز تکان دهید و برای کاهش تورم آن می توانید از کیسه آب یخ استفاده کنید.
  • گچ در برابر آب شل می شود. بنابراین برای جلوگیری از شل شدن گچ پا از برخورد مستقیم آب با گچ به شدت بپرهیزید. بهتر است هنگام استحمام پای گچ گرفته شده را به خوبی با پلاستیک بپوشانید.
  • گچ پا و پوست اطراف آن را تمیز نگه دارید. تمیز نگه داشتن نواحی اطراف گچ باعث جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و مشکلات پوستی می شود.
  • استراحت کردن نه تنها از شل شدن گچ پا جلوگیری می کند، بلکه به بهبود و ترمیم پای آسیب دیده نیز کمک می کند. بنابراین بهتر است از راه رفتن غیر ضروری با پای گچ گرفته شده خودداری کنید.

بهبود شل شدن گچ در شیراز

به طور کلی، جوش خوردن و ترمیم استخوان شکسته یا آسیب دیده به زمان احتیاج دارد. نوع استخوان بندی، سن، میزان تحرک در ناحیه آسیب دیده، تغذیه و سلامت عمومی بدن از عوامل موثر در روند جوش خوردن استخوان می باشند. تا اینجای مطلب، در مورد علل شل شدن گچ پا و راه های پیشگیری از آن صحبت کردیم. اکنون می خواهیم ببینیم برای رفع و بهبودی شل شدن گچ چه کارهایی باید انجام داد؟ مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپد هم برای جلوگیری از شل شدن گچ پا و هم تسریع در روند بهبود آسیب های استخوانی اهمیت دارد.

ادامه مطلب  درمان دررفتگی مكرر شانه و كتف

نتیجه گیری

اطلاع از علت شل شدن گچ پا برای رفع آن اهمیت زیادی دارد. گرچه مراقبت از گچ پا به شل شدن آن منجر نمی شود اما مراجعه به متخصص ارتوپد در درمان سریع بسیار موثر است. در حال حاضر متخصصان ارتوپد زیادی در سراسر کشور فعالیت می کنند که می توان هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی نوبت گرفت و به آنها مراجعه کرد. چنانچه برای بهبود شل شدن گچ پا می خواهید به یک پزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید، نوبت دهی دکتر ارتوپد شیراز هم به صورت آنلاین و هم تلفنی ممکن است.     

 

تغذیه مناسب پس از گچ گیری پا از اهمیت زیادی برخوردار است. دریافت ویتامین D، ویتامین C، ویتامین K، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن در طول زمانی که پا در گچ است، به بهبود بافت استخوان ها کمک می کند. پس علاوه بر نکات ذکر شده، بهتر است به تغذیه خود نیز توجه کنید.     

به طور کلی مصرف لبنیات، ماهی، سبزیجات، تخم مرغ و میوه به جوش خوردن استخوان کمک زیادی می کند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای بهبود آسیب های استخوانی بسیار مهم است.

حرکت دادن مداوم مفصل های بدن و تقویت عضلات اطراف استخوان به جوش خوردن استخوان ها کمک زیادی می کند. مراجعه به یک فیزیوتراپ و انجام تمرینات مخصوص تاثیر زیادی در بهبود بافت ها و استخوان های آسیب دیده دارد. به خاطر داشته باشید که تحرک مفاصل و عضلات باید در حدی باشد که موجب شل شدن گچ پا نشود.

به جرات می توان گفت استخوان افرادی که سیگار می کشند، دیر جوش می خورد. در برخی موارد ممکن است استخوان آسیب دیده فرد سیگاری اصلاً جوش نخورد. پس بهتر است استعمال دخانیات را قطع کنید تا استخوان شما زودتر ترمیم شود.

مصرف شکر، نمک، الکل، کافئین، گوشت قرمز، نوشابه های گازدار و شیر پرچرب می تواند باعث ضعیف شدن استخوان و کندی روند ترمیم استخوان شود. پس بهتر است رژیم غذایی ناسالم خود را برای ترمیم استخوان شکسته، اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *