یکی از اتفاقات تلخی که ممکن است برای هر فرد رخ دهد، شکستن پا است. این عارضه دردناک، تنها با گچ گرفتن، قابل کنترل بوده و به مرور بهبود می یابد. در حقیقت گچ گرفتن باعث محافظت از پا شده و شکستگی را ترمیم می سازد. اما یکی از مشکلاتی که پس از شکستگی و گچ گرفتن پا به وجود آمده و فرد را مستاصل و ناراحت می کند، احساس سوزش پا در گچ است. با مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد شیراز می توان در جهت رفع این مشکل، گام برداشت. دکتر بهداد اسکندری ثانی، از جمله کسانی است که به بیماران در بهبود این وضعیت، کمک خواهد کرد. ایشان متخصص ارتوپدی و دارای بورد تخصصی است. همچنین فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه و فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام را در کارنامه تخصصی ایشان می توان مشاهده نمود. خدماتی که توسط این پزشک ارائه می شوند را نام خواهیم برد:

  • انحرافات و دفورمیتی های مفاصل و اندام ها
  • رفع آسیب تاندون ها و اعصاب محیطی
  • درمان شکستگی و در رفتگی مفاصل
  • درمان بیماری های شایع ارتوپدی
  • رفع اختلالات ارتوپدی اطفال
  • خدمات غیر جراحی کلینیک
  • جراحی و تعویض مفاصل
  • حل آسیب های ورزشی
دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

علت سوزش پا در گچ

پس از گچ گرفتن پا ممکن است عوارض گوناگونی متوجه این عضو مهم بدن گردد. یکی از این عوارض، سوزش پا می باشد. علت سوزش پا در گچ را می توان به عوامل متعددی مرتبط دانست. بهترین دکتر جراح صلیبی این عوامل را بررسی خواهد کرد. برای مثال ممکن است گچ، فشار زیادی را به پا وارد کند. در این حالت، احساسات مختلف همچون احساس سوزش ظهور می یابند. اگر گچ، بیش از حد مجاز سفت باشد، روی عروق اندام تاثیر نهاده و در نتیجه پا را دچار حس سوزش خواهد کرد. همچنین گچ ممکن است نقاط برجسته پوست را مورد هدف قرار داده و به آن فشار وارد کند. قوزک پا یکی از نقاط برجسته است که گاهی به دلیل فشار ناشی از گچ دچار حس سوزش موضعی می شود.

در واقع آنچه باعث بروز این احساس در نقاط فوق می شود، کاهش جریان خون است. به عبارت دیگر اگر خون به درستی جریان نداشته باشد، باعث ایجاد حس سوزش پا در گچ می شود. این اتفاق نه تنها حس سوزش پا را به وجود می آورد، بلکه باعث قرمزی نیز خواهد شد. پس از آن نیز ممکن است احساسات دیگری مانند درد، سیاهی پوست، آسیب به بافت ها و در نهایت عفونت به وجود آیند. بنابراین اگر متوجه سوزش پا در گچ شدید، باید سریعا موضوع را با بهترین دکتر جراح صلیبی در میان نهاده و از او راه حل بخواهید.

ادامه مطلب  شکستگی استخوان ترقوه شانه

علت سوزش پا بعد از شکستگی

پس از بررسی علت سوزش پا در گچ می خواهیم به این موضوع بپردازیم که علت ظهور این حس پس از شکستگی چیست؟ شکستن یک یا چند استخوان پا به معنی شکستگی پا می باشد. دکتر درمان شکستگی پا را انجام خواهد داد. عوامل مختلفی باعث بروز این اتفاق تلخ خواهند شد. یکی از آنها ایجاد ضربه شدید و ناگهانی بر روی استخوان های پا است. طبیعی است بعد از بروز چنین اتفاقی، احساس سوزش در پا به وجود آید. پس از آن نیز درد غیر قابل تحمل در آن هویدا می گردد. تغییراتی که در شکل کلی پا ایجاد می شوند، احساساتی همچون سوزش را به دنبال خواهند داشت. پیش از سوزش، پا دچار حس گرما شده و سپس با احساسات ناخوشایندی مثل سوزش روبرو می گردد.

اگر بخواهیم از بُعد دیگر به این موضوع بنگریم، باید بگوییم پس از شکستگی، اعصاب پا دچار آسیب های جدی می شود. در نتیجه این آسیب ها احساساتی مثل سوزش را به وجود می آورند. حس سوزش به صورت منقطع یا ثابت رخ داده و فرد را در وضعیتی نامناسب قرار می دهد. اختلال در گردش خون نیز باعث این اتفاق خواهد شد. رفلاکس وریدی که گردش خون در پا را تحت تاثیر قرار می دهد، سوزش پا پس از شکستگی را به دنبال دارد. در هر حال تا زمانی که دکتر در کنارتان است، نیازی به نگرانی در این باره نیست. او اقدامات لازم جهت درمان را انجام داده و شما را از این حس نجات می دهد.

احساس سوزش پا چیست؟

احساس سوزش پا یکی از احساسات غیر قابل کنترل است که در وضعیت های مختلف ممکن است به وجود آید. دکتر با تخصص و مهارتی که دارد، قادر به کنترل این احساس بوده و با ارائه روش های درمانی مناسب، این اقدام را انجام می دهد. اعصاب پا که سبب ایجاد وضعیت حرکتی مناسب در آن شده و سایر عملیات را بر عهده دارد، نباید دچار صدمه و آسیب شود. اگر این اعصاب صدمه ببینند، باعث ظهور حسی مثل سوزش پا خواهند شد. چه بسا که سوزش پا در گچ نیز با این مسئله در ارتباط است.

بیماری های متعددی می توانند با ظهور این احساس در پا مرتبط باشند. یکی از بیماری هایی که بیشترین ارتباط را با این عارضه دارد، بیماری قند خون یا دیابت می باشد. حس سوزش پا در ساعات مختلفی از شبانه روز ممکن است به وجود آید؛ اما غالبا در شب اوج می گیرد. گاهی شدت این حس آنقدر بالاست که تحمل را از کف بیمار می برد. گاهی نیز شدت آن کمتر و در حد متوسط است. همچنین این حس ممکن است در زمانی مشخص رخ داده و پس از مدتی قطع گردد. ممکن است به صورت پیوسته ادامه داشته باشد.

ادامه مطلب  راه های درمان شکستگی استخوان مچ پا

علائم سوزش پا کدامند؟

سوزش پا در گچ یا پس از شکستگی دارای علائم گوناگونی است. علائمی که قابل تشخیص توسط بهترین دکتر جراح صلیبی خواهند بود. در این بخش می خواهیم به بررسی این عوامل بپردازیم:

  • خارش یکی از علائمی است که با سوزش پا در ارتباط می باشد. این خارش معمولا شدید است و از دامنه تحمل فرد، خارج می باشد.
  • یکی دیگر از نشانه هایی که می توان از آن تحت عنوان علائم سوزش پا نام برد، بی حسی است. نقطه مقابل آن نیز حس درد می باشد.
  • کودکان و نوجوانان در سنین رشد، سوزش پا را تجربه می کنند. علت آن را می توان قد کشیدن این گروه های سنی دانست.
  • احساس گرما نیز با علائم سوزش پا در ارتباط است.
  • تیر کشیدن ناگهانی پا، بی ارتباط با آن نیست.
  • وقتی پا دچار حس سوزش می شود، همزمان حس سوزن سوزن شدن را تجربه خواهد کرد.
  • هرگونه احساس غیر متعارف مثل حس سنگینی و ضعف در پا ممکن است به سوزش پا مرتبط باشند.
  • از دیگر علائم سوزش پا کدامند؟ اسپاسم یا گرفتگی عضلانی.
  • خشکی پوست به این عارضه ربط داشته و باعث سوزش خواهد شد.
  • کم خونی نیز با سوزش پا رابطه نزدیکی دارد.
  • تورم پا را می توان به سوزش پا ربط داد.
  • آثاری همچون تاول های پوستی باعث حس سوزش می شوند. همچنین پوسته ریزی پا نیز این احساس را در پی خواهند داشت.
  • ضایعات نخاعی هم از دیگر علائمی اند که بی ارتباط با سوزش پا نیستند.

چه زمانی برای علائم سوزش پا به دکتر مراجعه کنیم؟

به محض اینکه سوزش پا در گچ را احساس کردید، باید فورا و بدون معطلی دکتر جراح را مطلع کرده و این مشکل را با او مطرح نمایید. اگر این کار را انجام ندهید، با احساسات شدیدتر و عذاب آورتری مواجه شده و وضعیت را بدتر خواهید کرد. به ویژه اگر پس از علائم ذکر شده در بالا، علائم دیگری را تجربه کردید، حتما می بایست در اسرع وقت به دکتر مراجعه نمایید. مثلا اگر با علائمی مثل میخچه پا مواجه شدید، چاره ای جز مراجعه به پزشک نخواهید داشت. به جز این آرتروز پا نیز می تواند علامت بعدی باشد که باید آن را هم جدی گرفته و حتما به دکتر مراجعه فرمایید.

درمان سوزش پا در گچ در شیراز

با توجه به مشکلات رایجی همچون شکستگی پا که در اثر عوامل مختلف به وجود می آیند، مراکز پزشکی متعددی جهت درمان سوزش پا در گچ دایر گردیده اند. این مراکز با تکیه بر پزشکان متخصص و توانا، درمان اصولی را انجام داده و این مشکل را تا حدودی بهبود می بخشند. حال اگر در شیراز ساکن هستید و به دنبال یافتن بهترین مرکز درمان سوزش پا در گچ در شیراز می باشید؛ این نیازتان را برطرف خواهیم کرد. ما به شما عزیزان کمک خواهیم کرد تا این مشکل را برطرف نموده و دیگر با چنین احساسی مواجه نشوید. پس از آن، تحمل پای شکسته در گچ، برایتان آسان تر شده و به زودی سلامتی تان را به دست می آورید. دکتر اسکندی ثانی در شیراز، یاری تان خواهد کرد.

ادامه مطلب  سیاه شدن استخوان لگن چه عوارضی را در پی دارد + راه درمان

نتیجه گیری

با توجه به علل متعددی که می توانند باعث سوزش پا در گچ شوند، بهتر است در صورت مواجه شدن با این حس به دکتر جراح صلیبی مراجعه نمایید. این فرد با تخصصی که دارد، علت زمینه ای این مشکل را بررسی نموده و سپس  راهکاری مناسب را ارائه می دهد. او برای پی بردن به علیت سوزش پا در گچ، معاینه های لازم را انجام داده و سپس روش درمانی قطعی را به کار می بندد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت جلوگیری از تشدید این وضعیت یعنی سوزش پا، مراجعه به پزشک را جدی بگیرید. اگر این موضوع را جدی نگرفته و سوزش پا در گچ را به هر دلیلی تحمل نمایید، پس از آن وضعیت بهتری نخواهید یافت. بلکه وضعیت شما روز به روز بدتر شده و چه بسا که باید هزینه بیشتری را برای درمان بپردازید.

با بالا بردن پاها باعث می شوید خون در رگ ها بهتر جریان داشته باشد و در نتیجه، حس سوزش، کمتر خواهد شد.

خیر. این حس تا زمانی که اقدامی برای برطرف نمودن آن انجام ندهید؛ به خودی خود از بین نخواهد رفت.

روش های درمان خانگی، قطعی نیستند. با توجه به حساسیت بالای پای در گچ، بهتر است روش های درمانی پیشنهاد شده از سوی پزشک را اجرا کرده و دستورات دارویی را رعایت کنید.

استفاده از اجسام خارجی جهت رفع سوزش و خارش پا، فقط وضعیت را بدتر می کند. این کار، زخم و عفونت های شدید را در پی دارد.

متخصص ارتوپد، مشکلتان را بررسی و راه حل مناسب با آن را ارائه می دهد.

دکتر بهداد اسکندری ثانی یکی از بهترین متخصصان ارتوپد در شیراز است که وضعیتتان را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *