دکتر اسکندری متخصص پی آر پی زانو در شیراز

• درمان مفصل زانو

• درمان درد سیاتیک

تزریق ژل زانو در شیراز

بدن انسان به طور طبیعی ژل غلیظی به نام مایع مفصلی تولید می‌کند که مفاصل بدن از جمله مفصل زانو را نرم نگه می‌دارد و باعث می‌شود که به درستی کار کنند. در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، همراه با تخریب غضروف مفصلی، این ژل رقیق و آبکی می‌شود و دیگر در محافظت از مفاصل و جذب شوک‌های خارجی وارد به زانو موثر نیست. پزشکان می‌توانند به کمک تزریق ژل ساختگی، این ماده را به طور موقت به زانوی مبتلا به آرتروز بازگردانند.

ترکیب اصلی ژل تزریقی، هیالورونیک اسید است و با عناوین ویسکوساپلمنت (viscosupplementation)، هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) و هیالورونان (Hyaluronan) نیز شناخته می‌شود. تزریق ژل زانو سطح اسید هیالورونیک مفصل را افزایش داده، درد و التهاب آرتروز را برای ماه‌ها تسکین می‌دهد. این روش درمانی همچنین در بازیابی عملکرد زانو و کاهش سرعت روند ساییدگی موثر است.

تزریق ژل زانو

روش درمانی تزریق ژل زانو راه حل موثری برای کاهش درد و بازیابی عملکرد زانو است

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک (HA) یک ماده پلی ساکاریدی با وزن مولکولی بالا است که از تکرار واحدهای دی-گلوکورونیک اسید و ان-استیل-گلوکوزامین تشکیل شده است. این ماده در بدن همه مهره داران، از جمله انسان تولید می‌شود و در انسان، در بافت پیوندی پوست، مایع سینوویال، رگ‌های خونی، سرم، مغز، غضروف، دریچه‌های قلب و بند ناف وجود دارد. بیشترین تراکم هیالورونیک اسید (3 تا 4 میلی‌گرم در میلی‌لیتر) در مایع سینوویال داخل مفاصل است.

ترکیب اسید هیالورونیک

ساختار هیالورونیک اسید از واحدهای تکراری دی-گلوکورونیک اسید و ان-استیل-گلوکوزامین تشکیل شده است

هیالورونیک اسید ویسکوزیته (مقاومت در برابر جاری شدن) بالایی دارد و عامل بالا بودن ویسکوزیته مایع سینوویال است. به همین دلیل به عنوان کاهش دهنده اصطکاک غضروف مفصلی، نرم کننده، و روان کننده حرکات مفصل عمل می‌کند. در بیماران مبتلا به آرتروز (Osteoarthritis) همراه با فرسودگی غضروف مفصلی، غلظت HA نیز در مایع سینوویال کم می‌شود و برای جبران آن، هیالورونیک اسید خارجی از منشا حیوانی یا مصنوعی، به درون مفصل تزریق می‌شود. تزریق ژل زانو به طور موقت ویسکوزیته یا ضخامت مایعات اطراف مفصل را افزایش می‌دهد و با کاهش میزان مواد التهابی مانند پروستاگلاندینE2 ، باعث کاهش درد و التهاب و ارتقاء سلامت مفصل زانو می‌شود.

عملکردهای متنوع هیالورونیک اسید عبارتند از:

•  جلوگیری از غیر طبیعی شدن غضروف
  •  محافظت از لایه خارجی غضروف
  •  متوقف کردن التهاب سینوویال
  •  افزایش تراکم سلول‌های کندروسیت (سلول‌های سازنده غضروف)
  •  افزایش متابولیسم سینوویوم
  •  عادی سازی مایع سینوویال

چگونگی تزریق اسید هیالورونیک

از آنجا که اسید هیالورونیک به طور مستقیم در کپسول مفصل تزریق می‌شود، به آن تزریق داخل مفصلی گفته می‌شود. تزریق داخل مفصلی هیالورونیک اسید معمولا در مطب، و توسط پزشک متخصص ارتوپدی انجام می‌شود. تزریق چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و معمولاً به هیچگونه آماده سازی قبلی نیاز ندارد.

با این حال قبل از درمان، پزشک در مورد تاریخچه بیماری و داروهای مصرفی بیمار اطلاعاتی کسب می‌کند. انجام تزریق ژل زانو نیاز به مهارت و تجربه دارد و اگر هیالورونیک اسید در ناحیه دیگری از زانو بغیر از کپسول مفصلی تزریق شود، ممکن است اثر بخشی و ایمنی روش کاهش یابد.

تزریق ژل زانو شامل مراحل زیر است:

•  بسته به ترجیح پزشک، بیمار یا به پشت دراز می‌کشد و زانو را صاف قرار می‌دهد، یا به صورت نشسته به صندلی تکیه می‌دهد و زانو را خم می‌کند.
  •  زانو با مواد ضد عفونی کننده (معمولا الکل یا ید) ضدعفونی می‌شود
  •  از بیمار خواسته می‌شود که عضلات پا را شل کند. این کار به موفقیت آمیز بودن تزریق و کاهش درد کمک می‌کند.
  •  ممکن است پزشک برای بی‌حس کردن محل تجویز از یک بی‌حس‌کننده موضعی مانند لیدوکایین استفاده کند.
  •  در صورتی که زانو به علت تجمع مایعات اضافی ورم کرده باشد، پزشک مایعات را توسط سرنگ خارج می‌کند.
  •  پزشک با استفاده از یک سرنگ استریل جدید، مقدار مناسب اسید هیالورونیک را (معمولا 2 میلی‌لیتر) در یک طرف زانو تزریق می‌کند.
  •  ناحیه تزریق ژل زانو تمیز و بانداژ می‌شود.
  •  از بیمار خواسته می‌شود چند بار زانوی خود را خم و راست کند تا مواد تزریق در سراسر مفصل زانو پخش شود.

تزریق ژل زانو با کمک سونوگرافی

تزریق تنها در صورتی موثر است که اسید هیالورونیک مستقیماً به مفصل زانو، و نه بافتهای اطراف منتقل شود. به همین دلیل، برخی از پزشکان هنگام تزریق ژل زانو از سونوگرافی استفاده می‌کنند تا دقت کار بیشتر شود. در این صورت، روی پوست محل تزریق ژل سونوگرافی زده می‌شود و دستگاه سونوگرافی به آرامی روی پوست حرکت داده می شود تا تصویر فضای مفصلی را روی صفحه رایانه نمایش دهد.

تزریق ژل زانو توسط پزشک متخصص ارتوپدی و در مطب انجام می‌شود

سایر مطالب: بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در شیراز