درمان جدید آرتروز در شیراز

آرتروز، یکی از بیماری های شایعی می باشد که بیشتر مفاصل بدن را درگیر می کند. درمان جدید آرتروز در شیراز به شیوه های مختلفی انجام می شود. روش های گوناگونی برای درمان این بیماری وجود دارد. با گذر زمان و پیشرفت علم، پزشک ها راه های درمانی جدید تری را برای درمان بیماری های مختلف از جمله آرتروز پیدا می کنند.

درمان جدید آرتروز در موارد خفیف و متوسط شامل درمان‌های غیرجراحی می‌شود. این درمان‌ها شامل درمان دارویی، تزریق داخل مفصل مانند هیالورونیک اسید یا پلاسما با یا بدون داروهای ضد التهاب است. همچنین، انجام ورزش‌های تقویتی و فیزیوتراپی نیز توصیه می‌شود. در مواردی که درد بهبود نیابد، درمان‌های آرتروسکوپیک مفصل زانو توصیه می‌شود.

در موارد انحراف شدید مفصل یا ساییدگی شدید، درمان جراحی شامل جراحی اصلاح انحراف زانو در سنین پایین و زیر ۶۰ سال توصیه می‌شود. برای سنین بالای ۶۰ سال، تعویض مفصل زانو پیشنهاد می‌شود.

اگر درد شدید آرتروز دارید؛ می توانید با کمک گرفتن از یک متخصص ارتوپد شیراز اقدام به درمان این مشکل کنید. شما می توانید به صورت آنلاین نوبت ویزیت دکتر بهداد اسکندری را رزرو کنید. ایشان متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه هستند. از جمله خدماتی که توسط دکتر بهداد اسکندری ارائه می شود می‌ توان به تزریق ژل، جراحی و تعویض مفصل زانو و لگن، جراحی ارتوپدی، جراحی زانو و درمان آسیب های ورزشی اشاره کرد.

اگر شما یکی از بیمارانی هستید که در حال مبارزه با آرتروز هستید و قصد درمان دارید، جهت دریافت نوبت و ویزیت توسط دکتر بهداد اسکندری میتوانید به صورت انلاین درخواست ثبت کنید، ما آماده ارائه خدمات به شما هستیم. دکتر اسکندری به عنوان متخصص درمان آرتروز، با تجربه و دانش خود در این حوزه، قادر به ارائه راهکارهای درمانی مناسب برای شما خواهد بود. با اعتماد به دکتر اسکندری، شما می‌توانید بهبود بیشتری در وضعیت خود داشته باشید.

آرتروز (Osteoarthritis) چیست؟

قبل از آشنایی با روش های درمان آرتروز، باید در مورد این بیماری از متخصص ارتوپد شیراز اطلاعات کسب کنید. آرتروز مشکلی می باشد که در پی آسیب دیدن غضروف مفاصل ایجاد می شود. در صورتی که غضروف مفاصل آسیب ببینند؛ علائم مختلفی مانند بد شکل شدن مفاصل، تورم و سفتی مفاصل رخ می دهند. این بیماری معمولا به مرور زمان ایجاد شده و افراد بالای پنجاه سال را درگیر می کند. هر چند که ممکن است افرادی که آسیب مفصلی شدید داشتند نیز در سنین کم تر به این بیماری مبتلا شوند. برای این که روش های درمان آرتروز را پیدا کنند؛ باید دنبال علل ایجاد این بیماری بگردند. در پاسخ به این که آرتروز چگونه ایجاد می شود؛ باید نقش غضروف ها در بدن را شناخت.

آرتروز چگونه ایجاد می شود؟

مفصل های بدن انسان، بخش هایی هستند که دو استخوان را به یکدیگر متصل می کنند. غضروف ها بافتی ژله ای داشته و امکان لغزندگی دو استخوان و حرکت مفاصل استخوانی را بدون ایجاد اصطکاک فراهم می کنند. با افزایش سن اتفاقات مختلفی در بدن رخ می دهد. یکی از مهم ترین اتفاق ها این است که غضروف ها تحلیل رفته و مفاصل دچار ساییدگی می شوند. در این صورت حرکت استخوان ها با درد احساس می شود. به غیر از سن، عوامل دیگری نیز بر روی این بیماری اثر می گذارند. به طور مثال یکی از عوامل موثر، ژنتیک و همچنین افزایش وزن می باشد.‌ کسانی که چاقی مفرط دارند بیشتر دچار این بیماری می شوند. همچنین موارد دیگری مانند هورمون ها، آسیب های خفیف یا شدید به مفاصل، پای پرانتزی و عوامل التهابی می توانند سبب به وجود آمدن این بیماری شوند.

علائم آرتروز

کسانی که به سمت درمان آرتروز می روند؛ معمولا آن دسته افرادی هستند که علائم این بیماری آن ها را آزار می دهند. از جمله مهم ترین نشانه های مبتلا شدن به بیماری آرتروز، درد مفاصل است. همچنین سفت شدن مفاصل در اول صبح یا سفت شدن مفصل ها بعد از استراحت طولانی مدت نیز از جمله نشانه های این بیماری هستند. تورم اطراف مفاصل، تحلیل رفتن ماهیچه ها، حرکت صدا دار مفاصل و امکان حرکت محدود از جمله علائمی می باشند که با وجود این بیماری رخ می دهند.

علت آرتروز و عوامل خطر آن

از جمله علت ها و عوامل خطر آرتروز می تواند ژنتیک افراد باشد. به غیر از ژنتیک وضعیت بدن مانند داشتن پای پرانتزی یا وزن بالا تر از حد نرمال نیز می تواند سبب به وجود آمدن این بیماری شود. آرتروز می‌ تواند مفاصل مختلف بدن را درگیر کرده و سبب محدودیت حرکت و ناهنجاری مفاصل شود. آرتروز را می ‌توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. آرتروز اولیه به دلیل افزایش سن رخ می دهد. آرتروز ثانویه اما می ‌تواند به دلایلی مانند ضربه های شدید، عفونت، نقص متابولیکی یا ناهنجاری های مادرزادی رخ دهد.‌

کدام مفاصل تحت تاثیر آرتروز قرار می گیرند؟

مفاصل مختلفی تحت تاثیر آرتروز قرار می گیرند اما یک سری از مفاصل بدن مانند زانو بیشتر تحت تأثیر این بیماری هستند. به طور کلی باید گفت مفاصلی تحت تاثیر آرتروز قرار می گیرند که وزن بیشتری را تحمل می کنند. به طور مثال، مفصل زانو به دلیل این که وزن زیادی را تحمل می کند از جمله مفاصلی می باشد که بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرد. همچنین باید گفت مفاصلی که زیاد حرکت می کنند مانند مفاصل دست نیز می توانند تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند. آرتروز گردن، آرتروز زانو و آرتروز دست که شامل بند انگشت ها و قسمت مچ می شوند از جمله شایع ترین آرتروز هایی هستند که در سنین بالا رخ می دهند.

تشخیص آرتروز

برای این که درمان آرتروز را شروع کرد باید تشخیص آرتروز به طور قطعی داده شود. اگر علائمی مانند درد در مفاصل خود دارید یا احساس خشکی یا سفتی در مفاصل می کنید؛ باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک در اولین قدم، معاینه فیزیکی انجام می‌ دهد. سپس برای تشخیص قطعی، پزشک‌ عکس و آزمایش برای شما تجویز می‌ کند.‌ به طور مثال یکی از آزمایش هایی که پزشک تجویز می‌ کند؛ تست esr  است. در این آزمایش میزان التهاب بدن بررسی می شود. آزمایش آنتی بادی نیز ممکن است برای شما تجویز شود. به کمک رادیولوژی یا ام‌ آر آی، نیز می‌ توان اقدام به تشخیص این بیماری کرد.

برای درمان جدید آرتروز نیز می توانید

درمان آرتروز

آن چیزی که مهم تر از درمان آرتروز می باشد پیش گیری از ایجاد این بیماری است. برای پیشگیری از ایجاد بیماری، باید کار های مختلفی انجام داد. به طور کلی می‌ توان گفت با اصلاح سبک زندگی می‌ توان از ایجاد بسیاری از بیماری ها مانند آرتروز جلوگیری کرد. منظور از اصلاح سبک زندگی ورزش کردن، مصرف غذا های مفید و همچنین در صورت داشتن اضافه وزن، رسیدن به وزن نرمال است. اما برای درمان روش های مختلفی مانند دارو درمانی یا تزریق ژل وجود دارد. همچنین می توان از فیزیوتراپی نیز برای درمان این بیماری و کنترل آن استفاده کرد. البته باید جلسات درمانی مرتب و پیوسته باشند. از جمله موثر ترین روش های درمان نیز جراحی زانو می باشد. در روش های نوین جراحی، عوارض جانبی بسیار کمی ایجاد شده و بهبودی به سرعت حاصل می شود.