مفصل مچ دست از هشت استخوان کوچک به نام کارپال تشکیل شده است. استخوان های مچ دست توسط چند رباط در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که به ساختار دست شما ثبات می دهد. اگر رباط های مچ دست در اثر یک نیروی شدید دچار پارگی شوند، سبب خارج شدن استخوان های مچ از جای خود می شود که به آن در رفتگی مچ دست می گویند.

در رفتگی مچ دست معمولا در اثر ضربه شدید مانند زمین خوردن ایجاد می‌شود و از آنجایی که علائم نسبتا عمومی هستند، تشخیص در رفتگی دشوار است. با این حال، اگر از هر یک از علائم زیر رنج می برید، بهتر است خود را به بیمارستان برسانید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

علائم و نشانه ها

علائم در رفتگی مچ دست نسبتا گسترده است. اما اگر متوجه تغییر شکل در قسمت مچ دستتان شدید، ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. چراکه در صورت عدم درمان به موقع ممکن است مچ دست شما برای همیشه عملکرد طبیعی خود را از دست بدهد.

یکی از اصلی ترین علائم در رفتگی مچ دست، احساس درد شدید در زمان حرکت دادن مچ است. شما ممکن است این درد را در قسمت ساعد خود نیز احساس کنید. از دیگر علائم این بیماری می توان به احساس ضعف و بی حسی، تغییر رنگ یا کبودی و تورم در مچ دست اشاره کرد. همچنین در صورتی که به اعصاب مچ دست فشار بیاید می تواند باعث احساس گزگز و بی حسی در انگشتان شما شود.

راه ها و روش های درمان

در صورتی که دچار در رفتگی مچ شدید، برای جلوگیری از عوارض بهتر است که  فورا به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع و شدت آسیب، بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد می کند.

معمولا پزشکان برای درمان در رفتگی مچ دست  بدون ایجاد برش، استخوان‌ها را به جای خود باز می گردانند.  همچنین برای جلوگیری از حرکت مچ به آن  آتل می‌بندند. گاهی نیز افراد را به ارتوپد ارجاع‌ می دهند؛ زیرا ممکن است به جراحی نیاز باشد. بعد از گرفتن MRI از مچ دست شما، پزشک با در نظر گرفتن شدت آسیب ممکن است از گزینه های درمانی زیر استفاده کند.

  • استفاده از کمپرس سرد
  • مصرف داروی ضد التهاب برای تسکین درد
  • بی حرکت کردن مچ دست با آتل
  • گچ گرفتن مچ و تثبیت آن تا زمان بهبود یافتن
  • فیزیوتراپی برای تقویت ناحیه اطراف در رفتگی
  • انجام جراحی در صورت گسترده بودن آسیب

عوامل خطر در رفتگی مچ دست چیست؟

برخی از عوامل مانند فعالیت های ورزشی شدید می تواند شما را در معرض خطر آسیب به مچ دست قرار دهد. به عنوان مثال ورزش هایی مانند فوتبال، هاکی، ژیمناستیک و اسکی از جمله فعالیت هایی است که امکان زمین خوردن شما در آن ها رایج است. بنابراین، انجام این ورزش ها جزو عوامل خطر آفرین برای در رفتگی مچ محسوب می شود.

از طرف دیگر برخی افراد ممکن است به شکل مادرزادی با رباط ها و مفاصل مستعد آسیب متولد شوند. علاوه بر این افراد مسن و بیمار که در معرض خطر زمین خوردن هستند، نیز ممکن است دچار آسیب دیدگی در ناحیه مچ دست شوند.

ورزش مناسب این در رفتگی

بعد از در رفتگی مچ دست بهتر است حداقل به مدت 6 هفته از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش خودداری کنید. همچنین بهتر است برای محافظت از جان خود و دیگران، با مچ آسیب دیده رانندگی نکنید. مگر زمانی که بتوانید فرمان و دنده را به خوبی کنترل کنید.

علاوه بر این انجام برخی تمرینات مچ دست می تواند به تسریع بهبودی شما کمک کند. این تمرینات را می توانید 3 یا 4 بار در روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید. در صورتی که در حین تمرین احساس درد و ناراحتی داشتید، کمی استراحت کنید و دوباره ادامه دهید. همچنین اگر بعد از تمرین دچار تورم در قسمت مچ دست شدید می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

  1. مشت کردن دست: دست خود را مشت کنید و سپس انگشتان خود را صاف کنید.
  2. حرکت انگشت شست: با انگشت شست خود پایه انگشتان دیگر را لمس کنید و سعی کنید انگشت شست را تا حد امکان پایین انگشتان دیگر قرار دهید.
  3. حرکت مچ به جلو و عقب: از ساعد خود حمایت کنید و مچ دست خود را تا جایی که می توانید به جلو و عقب حرکت دهید.
  4. حرکت مچ دست به پهلو: ساعد خود را روی میز قرار دهید در حالی که انگشت شست به سمت سقف باشد. مچ دست را به سمت طرفین حرکت دهید.
  5. چرخش ساعد: آرنج خود را به پهلو بچسبانید. کف دست خود را به سمت سقف و سپس به سمت زمین بچرخانید.

در رفتگی مچ دست در شیراز

مچ دست ساختاری ظریف و نسبتا پیچیده دارد و از هشت استخوان کارپ تشکیل شده است. مهمترین آن ها استخوان لونیت است که تمایل زیادی به در رفتگی دارد. در رفتگی مچ دست در شیراز، درد ناتوان کننده و عوارض مخربی دارد، اما در صورتی که به موقع به آن رسیدگی شود می تواند به طور کامل بهبود یابد.

در این مقاله در ارتباط با علائم و روش های درمان در رفتگی مچ دست صحبت کردیم. همچنین تمریناتی را برای تسریع روند بهبودی به شما آموزش دادیم. به مرور بهتر است این تمرینات را با شدت و دفعات بیشتری در روز انجام دهید. اما اگر احساس می کنید پیشرفت شما کند است می توانید از یک فیزیوتراپیست و متخصص مفاصل کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *