شکستگی استخوان ترقوه شانه شیراز

آناتومی استخوان ترقوه

استخوان ترقوه یا چنبر(clavicle) میان مانوبریوم استرنوم و زائده ی آکرومیون اسکاپولا قرار گرفته است؛این استخوان در بالای دنده اول قرار گرفته و بین اولین تا هشتمین دنده را میپوشاند.استخوان کلاویکل پهن،سه گوش و نازک است؛برخلاف استخوان های دراز دیگر قسمت های بدن فاقد هرگونه مغزی است و دارای منشا غشائی میباشد.ترقوه از سمت داخلی به جناغ و از سمت بیرونی به استخوان کتف وصل شده است و باعث دور نگه داشته شدن بازو از بدن میشود.شکل این استخوان از هر سمت قفسه سینه به شکل حرف (s)دیده میشود،قابل ذکر است استخوان چنبر دارای دو مرکز اولیه و یک مرکز ثانویه استخوان سازی میباشد. و اما قابل توجه است که شکستگی استخوان ترقوه شانه دردناک ترین درد بین شکستگی هاست.

دلایل و علائم شکستگی استخوان ترقوه شانه

شناسایی علائم و درمان شکستگی استخوان ترقوه شانه

شکستگی استخوان ترقوه شانه ممکن است با صدمات شدید و ضربه‌های قوی در منطقه شانه رخ دهد. علائم این مشکل شامل درد شدید در شانه، تورم و احساس خفگی در منطقه شانه هستند. درمان این مشکل شامل استراحت، آبسه‌بر، داروهای درد، فیزیوتراپی و در موارد شدید، جراحی می‌باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر با دکتر بهداد اسکندری ثانی در ارتباط باشید

شکستگی استخوان ترقوه شانه: علل، علائم و روش‌های درمان

شکستگی استخوان ترقوه شانه ممکن است به دلیل ضربه مستقیم در منطقه شانه، افتادن سنگین، ضربه با شیء سخت، ورزش های تماسی و … رخ دهد. علائم این مشکل شامل درد شدید، احساس خفگی و تورم در منطقه شانه هستند. روش‌های درمان این مشکل شامل استراحت، داروهای درد، فیزیوتراپی و در موارد شدید، جراحی می‌باشد.

ادامه مطلب  آرتروز و ساییدگی لگن

اطلاعات کامل درباره شکستگی استخوان ترقوه شانه

شکستگی استخوان ترقوه شانه یک مشکل ارتوپدی شایع است که ممکن است به دلیل ضربه مستقیم در شانه، ورزش های تماسی و یا افتادن سنگین رخ دهد. علائم این مشکل شامل درد شدید در شانه، تورم و احساس خفگی در منطقه شانه هستند. برای درمان این مشکل، باید استراحت کافی داده شود و در صورت لزوم داروهای درد، فیزیوتراپی و جراحی نیز ممکن است انجام شود.

پیشگیری از شکستگی استخوان ترقوه شانه: راهکارهایی برای حفظ سلامتی استخوان

برای پیشگیری از شکستگی استخوان ترقوه شانه، باید به تمرینات کششی و قوی‌سازی عضلات منطقه شانه پرداخته و از فعالیت های خطرناک مانند ورزش های تماسی و افتادن سنگین پرهیز کرد.

شکستگی استخوان ترقوه شانه ممکن است به دلایل مختلف و متفاوتی رخ دهد؛ممکن است شکستگی استخوان ترقوه در حین زایمان رخ دهد و نوزاد در هنگام متولد شدن دچار شکستگی یا در رفتگی شده باشد،البته این استخوان تا سن بیست سالگی هنوز به طور کامل سفت و سخت نشده است و با ضربات مستقیم هر آن ممکن است دچار شکستگی شود.دونمونه از شایع ترین دلایل بیو مکانیکی شکستگی استخوان ترقوه شانه که معمولا در ورزش های تماسی و پرشی رخ میدهد؛عبارت اند از :

1. سقوط مستقیم از ارتفاع،روی آمیکرون
  2. سقوط به سمت جلو روی بازوی دراز شده که نیروی وارد شده ی ناشی از برخورد با زمین از شانه به ترقوه انتقال داده میشود.

شکستی های زیادی در اعضای بدن به صورت ناخواسته احتمال زیاد رخ میدهد که در صورت وقوع باید سریع به متخصص ارتوپد در شیراز مراجعه کرد برای معالجه سریع.

البته به طور معمول تشخیص شکستگی استخوان کلاویکل بسیار ساده است اگر چه ممکن است میکرو شکستگی های جزئی این استخوان مشخص نباشد اما در هر صورت دارای گرفتگی های شدید و علائمی متعدد است.

چند مورد از این علائم عبارت اند از:

• درد شدید در زمان اسیب دیدگی و هنگام حرکت دادن شانه
  • تغییر شکل طبیعی استخوان   ترقوه
  • شانه بیمار به پایین و به جلو بدن تمایل پیدا میکند
  • ایجاد برجستگی قابل لمس جلوی استخوان ترقوه
  • تورم بافت های نرم اطراف محل آسیب دیدگی و شانه
  • قرمزی و کبودی در محل آسیب دیدگی های عمیق تر
  • گسترش سفتی و انعطاف ناپذیری شانه و گردن
  • حساسیت نسبت به فشار به بافت های نرم استخوان ترقوه
  • محدودیت در حرکت دادن مفصل شانه
  • شنیده شدن صدای سایش و به هم خوردن استخوان ها،در بالا بردن دست ها.
ادامه مطلب  گودی کمر و هزاران روش درمان!!!