جوش نخوردن استخوان

یک مشکل شایع که در شکستگی­های استخوان به وجود می­آید جوش نخوردگی استخوان است. دلایل آن می­تواند مربوط به استخوان سازی فرد یا مسائل مربوط به تکنیک­های درمانی و مسائل مرتبط با فیکس بودن استخوان باشد. برای جلوگیری از عارضه  در تکنیک­های درمانی دوسر ناحیه شکستگی باید کاملا فیکس و بدون حرکت باشند.

پخش ویدیو

تکنیک­های درمانی شکستگی استخوان

درمان­هایی که برای  جوش خوردن استخوان در شکستگی استفاده می­شود شامل درمان با گچ و جراحی می­باشد. در جراحی وسیله گذاری داخلی  انجام می­شود که اصطلاحا به آن پلاک گذاری گفته می­شود.

سایرمطالب: معرفی دکتر ارتوپد خوب در شیراز

جوش نخوردگی استخوان به علت تکنیک­های درمانی

اگر وسیله ای که برای فیکس کردن استفاده می­شود مشکل ایجاد کند باعث میشود در ناحیه اطراف شکستگی بافت جوش خیلی زیادی ایجاد شود و خود ناحیه شکستگی دچار جوش نشود. در نهایت یا مدت زمان جوش خوردن زیاد می­شود و گاها جوش کامل و مناسبی ایجاد نمی­شود. در این زمان فرد با یک شکستگی مواجه است که بافت جوش خورده اطراف ناحیه شکستگی ایجاد شده اما کامل نیست و به خاطر جوش نخوردگی استخوان فرد احساس درد خواهد داشت.

راه­ حل­های درمان جوش نخوردگی استخوان با علل تکنیک­های درمانی

اگر جوش نخوردگی استخوان به علت استفاده از تکنیک درمانی مورد استفاده باشددر این صورت اگر روش درمان جراحی بوده باشد باید با جراحی مجدد وسیله فیکس کردن استخوان تغییر داده شود. اگر درمان با گچ بوده باشد باید روش درمان را تغییر داد و جراحی و وسیله گذاری انجام شود.

سایر علل جوش نخوردگی استخوان

گاهی علل جوش نخوردگی استخوان مربوط به تکنیک ­های درمانی نمی­باشد و ممکن است به علل استخوان سازی در فرد مربوط باشد. از جمله این علل می­تواند مسائل تغذیه­ای باشد. برای مثال فرد دچار کمبود کلسیم و ویتامین D باشد. استفاده از سیگار و دخانیات نیز می­تواند نقش موثری در سرکوب استخوان سازی داشته باشد. گاها علل جوش نخوردگی ممکن است مربوط به مسائل ژنتیکی باشد. در این موارد فرد استخوان سازی خوبی نمیتواند داشته باشد و اصلاح تغذیه و داروهای کمکی می­تواند به بهبود جوش استخوان کمک کند.

راه­ حل­ های درمان جوش نخوردگی استخوان با علل غیر از تکنیک­ های درمانی

اگر علت جوش نخوردگی استخوان مربوط به مسائل تغذیه ای باشد مصرف ویتامین D و کلسیم و بعضی داروها که کلسیم خون را بالا ببرند می­تواندکمک کننده باشد. استفاده از مگنت یا سونوگرافی پالس­دار در محل جوش نخوردگی می­تواند موثر باشد و اگر این روش­های درمان نیز جوابگو نباشد در نهایت جراحی، پیوند استخوان  و فیکس کردن راه حل نهایی می­باشد و می­تواند به حل این مسئله کمک کند.

سایرمطالب: معرفی بهترین جراح لگن در شیراز

مواد مورد استفاده برای ساختن پیچ و پلاک

عموم مردم عقیده دارند که جنس فلزات قابل استفاده برای پیچ و فیکس کردن و بی حرکت کردن استخوان پلاتین می­باشد در حالی که  جنس آن­ها مواد معمول دیگر و فلزاتی مانند استیل ضد زنگ و تیتانیم هستند. علت استفاده از آن­ها غیر قابل واکنش بودن این فلزات با بدن می­باشد و درواقع واکنش پذیری پایینی در بدن دارند. استیل استفاده شده در این وسایل یک نوع آلیاژ خاص است و مقادیری از عناصر دیگر در آن وجود دارد. از این فلزات ابزارهای متنوعی از جمله پلاک، سیم، میله، پین، وایر، میخ یا نیل و پیچ ساخته می­شود. هر کدام از این ابزارها ممکن است به تنهایی یا با وسایل دیگر به کار برده شوند. استفاده از این ابزارها بسته به کوتاه یا بلند بودن استخوان می­باشد. استفاده از این ابزارها نقش مهمی در درمان جوش نخوردگی استخوان دارند.

مقايسه دو روش درماني پلاک گذاري و ميله گذاری در شکستگی­های استخوان

در یک پژوهش  که روی 100 بیمار انجام شد دو روش درمانی جراحی شامل پلاک گذاری و میله گذاری در استخوان از نظر کیفیت جوش خوردگی و میزان عفونت ناشی از جراحی مورد بررسی قرار گرفتند. طبق نتایج از نظر ميزان جوش خوردگي تفاوت آشکاري بين پلاک گذاري و ميله گذاري در شکستگي­ها ديده نشد اما پلاک گذاري با جوش خوردن کندتر و با احتمال عفونت بيشتري همراه است.