بهترین جراح لگن در شیراز

لگن یک مفصل گوی و کاسه ای است که برای پاها امکان خم شدن و چرخش را فراهم می کند. شکستگی لگن به شکست جزئی یا کامل ایجاد شده در ربع فوقانی استخوان ران (فمور) اطلاق می شود و آسیب وارده به سوکت (کاسه مفصل یا استابولوم) شکستگی لگن محسوب نمی شود.

  شکستگی لگن یک آسیب جدی است و باید هرچه زودتر تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، زیرا در غیر اینصورت عوارض آن می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

خطر شکستگی لگن با افزایش سن افزایش می یابد و دلیل آن ضعف و پوکی استخوان ها،  مصرف داروهای متعدد، ضعف بینایی و مشکلات تعادل در افراد مسن تر است که آنها را در معرض خطر افتادن قرار می دهد. شکستگی لگن تقریباً همیشه به ترمیم یا جراحی و به دنبال آن فیزیوتراپی نیاز دارد.

 نوع جراحی که برای درمان شکستگی لگن استفاده می شود بسته به استخوان ها و بافت های نرم آسیب دیده و وسعت شکستگی است. انجام اقدامات لازم برای حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از افتادن می تواند به پیشگیری از شکستگی لگن کمک کند. در مورد شکستگی لگن می توانید با بهترین جراح لگن در شیراز مشورت کنید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
 
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه

  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها

  • جراحی تروما و شکستگی های اندام

  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه

  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 

  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها

  • ارتوکین تراپی زانو

  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

آناتومی طبیعی لگن
تصویر فوق آناتومی طبیعی لگن را نشان می دهد. شکستگی لگن به شکستن ربع فوقانی استخوان ران اطلاق می شود

علل شکستگی لگن

شکستگی های لگن غالبا در اثر سقوط یا وارد آمدن ضربه مستقیم به کنار لگن رخ می دهد. یک ضربه شدید، مثلا تصادف با اتومبیل، می تواند باعث شکستگی لگن در هر سنی شود.

اما در سالمندان شکستگی لگن اغلب در نتیجه سقوط از ارتفاع ایستاده است و در افرادی که استخوان های بسیار ضعیفی دارند، شکستگی می تواند با ایستادن روی پاها و پیچ خوردگی ساده رخ دهد.

برخی از بیماری ها مانند پوکی استخوان، سرطان یا مصرف بعضی داروها نیز، می تواند استخوان را تضعیف کرده، لگن را مستعد شکستن کند.

ادامه مطلب  مراقبت بعد از عمل جراحی لگن

بهترین جراح لگن در شیراز آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی شماست.

علائم شکستگی لگن

علائم و نشانه های شکستگی لگن شامل موارد زیر است:

  • عدم توانایی در برخاستن بعد از افتادن، یا راه رفتن
  • احساس ناراحتی هنگام خم کردن یا چرخش باسن
  • درد شدید در لگن یا کشاله ران
  • عدم توانایی در انداختن وزن روی پا در سمت آسیب دیده
  • کبودی و تورم در ناحیه باسن و اطراف آن
  • کوتاه تر شدن پا در طرف مفصل آسیب دیده
  • چرخش بیرونی پا در طرف شکسته
  • کوتاهتر شدن پا در طرف شکسته، در صورتی که استخوان کاملاً شکسته شود

سایر مطالب: معرفی دکتر ارتوپد خوب در شیراز 

عوامل خطر برای شکستگی لگن

میزان شکستگی لگن به عوامل زیر بستگی دارد:

تراکم استخوان و توده عضلانی با افزایش سن، کاهش می یابد. بعلاوه، اضافه شدن مشکلات بینایی و تعادل نیز می تواند خطر افتادن و شکستگی لگن را در افراد مسن تر افزایش دهد.
شکستگی استخوان لگن
احتمال شکستگی استخوان لگن به علل مختلف در افراد مسن تر بیشتر است

شکستگی لگن در زنان تقریباً سه برابر بیشتر از مردان است. کاهش چگالی استخوان در زنان سریعتر از مردان اتفاق می افتد و تا حدودی به دلیل کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی است. با این حال، چگالی استخوان در مردان هم می تواند تا سطح خطرناکی کاهش پیدا کند.

پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.

اختلالات غدد درون ریز، مانند تیروئید بیش فعال، یا اختلالات روده که جذب ویتامین D و کلسیم را کاهش می دهد، نیز می توانند منجر به ضعف استخوان ها شوند. بعلاوه، بیماری هایی که بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارند مانند اختلالات شناختی، زوال عقل، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و نوروپاتی محیطی، کمبود قند خون و فشار خون نیز خطر افتادن و شکستگی لگن را افزایش می دهند.

مصرف طولانی مدت داروهای کورتیزون مانند پردنیزون (prednisone) می تواند باعث ضعف استخوان شوند. داروهایی که بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند، مانند داروهای خواب، ضد روان پریشی و آرام بخش ها، و همچنین داروهایی که سرگیجه ایجاد می کنند، فرد را در معرض خطر بیشتر سقوط قرار می دهند.

ادامه مطلب  روش های درمانی لگن درد

کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی در هنگام جوانی، از رسیدن چگالی توده استخوانی به اوج خود جلوگیری کرده، خطر شکستگی در سنین بعدی را افزایش می دهد. برای حفظ توده استخوانی، مصرف کلسیم و ویتامین D در سنین بالاتر نیز موثر است.

عدم انجام منظم ورزش هایی که با تحمل وزن همراهند، مانند راه رفتن، می تواند باعث ضعف استخوان ها و ماهیچه ها شود و احتمال افتادن و شکستگی را بیشتر کند.

دخانیات و الکل می توانند در فرآیندهای طبیعی ساخت و نگهداری استخوان اختلال ایجاد نموده، باعث از بین رفتن استخوان شوند.

عوارض شکستگی استخوان

شکستگی لگن استقلال فرد را کاهش می دهد و اگر برای مدت طولانی فرد را بی حرکت نگه دارد، می تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:
  • ایجاد لخته خون در پاها یا ریه ها
  • زخم بستر
  • عفونت ادراری
  • ذات الریه
  • از دست دادن بیشتر توده عضلانی، و افزایش خطر افتادن و صدمات
  • مرگ

تشخیص شکستگی لگن

پزشک غالباً براساس علائم و وضعیت غیر طبیعی لگن و پا، شکستگی را تشخیص می دهد. اما عکسبرداری با اشعه ایکس نظر پزشک را تایید و محل شکستگی را نشان می دهد.
تشخیص شکستگی لگن
تشخیص شکستگی لگن عموما توسط اشعه ایکس لگن و استخوان ران انجام می شود (پیکان ها به محل شکستگی اشاره می کنند)
اگر اشعه X شکستگی را نشان ندهد اما همچنان درد ادامه داشته باشد، پزشک ممکن است یک MRI یا توموگرافی کامپیوتری (CT) استخوان سفارش دهد.  البته، توموگرافی کامپیوتری برای دیدن شکستگی های پنهان لگن به اندازه MRI حساس نیست. جهت تشخیص و درمان شکستگی لگن می توانید از بهترین جراح لگن در شیراز کمک بگیرید.
شکستگی لگن تصویر mri
MRI می تواند شکستگی لگن را که با اشعه X ساده شناسایی نشده است، شناسایی کند. (پیکان ها به محل شکستگی اشاره می کنند)

انواع شکستگی لگن

سه نوع متداول شکستگی لگن عبارتند از:

این شکستگی در قسمت بالای استخوان ران، درست در زیر گوی مفصل گوی و کاسه ای (سر استخوان ران) یا گردن استخوان ران، و به طور کلی درون کپسول ایجاد می شود. کپسول بافت نرمی است که شامل مایعات روان کننده و تغذیه کننده مفصل لگن است. این شکستگی ممکن است منجر به اختلال در خونرسانی به استخوان شود
شکستگی گردن استخوان ران
شکستگی گردن استخوان ران می تواند باعث اختلال در خونرسانی به استخوان شود
این شکستگی کمی دورتر از مفصل لگن، در بخشی از استخوان ران که بیرون زدگی دارد، در ناحیه بین تروکانتر کوچک و تروکانتر بزرگ ایجاد می شود. تروکانتر های کوچک و بزرگ نقطه اتصال عضلات اصلی لگن هستند و در شکل زیر محل آنها نمایش داده شده است. تروکانتر بزرگ همان برجستگی است که در زیر پوست در بیرون لگن احساس می شود.
ادامه مطلب  آرتروز و ساییدگی لگن
تروکانترهای کوچک و بزرگ
در این شکل محل تروکانترهای کوچک و بزرگ را می توان مشاهده نمود

این شکستگی در منطقه ای بین تروکانتر کوچک و تقریباً 5 تا 6 سانتیمتر زیر آن صورت می گیرد.

در موارد پیچیده، ممکن است شکستگی در بیش از یکی از این نواحی اتفاق بیفتد.

درمان شکستگی لگن

 ملاحظات

پس از تشخیص شکستگی لگن، وضعیت کلی سلامتی و پزشکی بیمار ارزیابی می شود. بیشتر جراحان قبول دارند كه هرچه جراحی سریع تر انجام شود بهتر است. اما در موارد بسیار نادر، ممکن است فرد آنقدر بیمار باشد که جراحی توصیه نشود.

 

درمان غیر جراحی

بیمارانی که برای معالجه غیر جراحی در نظر گرفته می شوند، افرادی هستند که یا به دلیل بیماری نمی توانند تحت بیهوشی قرار گیرند، و یا آنهایی هستند که قبل از شکستگی هم قادر به راه رفتن نبوده اند.

از آنجا که ممکن است این شکستگی ها ناپایدار شده، جابجا شوند، پزشک باید در این موارد، به طور مرتب منطقه شکستگی را با اشعه ایکس پیگیری کند. همچنین برای عوارضی که می تواند از بی حرکتی طولانی مدت ایجاد شود (شامل عفونت، زخم بستر، ذات الریه، تشکیل لخته خون و هدر رفتن مواد مغذی)، بیمار باید از نزدیک تحت نظارت قرار گیرند.

درمان جراحی

آزمایشات قبل از عمل

آزمایش خون، اشعه X قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام و نمونه ادرار انجام می شود. بیماران سالمند ممکن است عفونت ادراری تشخیص داده نشده داشته باشند که می تواند منجر به عفونت لگن بعد از عمل شود.

بیهوشی

بیهوشی می تواند به صورت عمومی با لوله تنفسی، یا بی حسی نخاعی باشد. در شرایط بسیار نادر، ممکن است از بی حسی موضعی همراه با آرام بخش سنگین استفاده شود. تمام بیماران حین عمل جراحی و 24 ساعت بعد، آنتی بیوتیک دریافت می کنند.

نحوه عمل

تصمیم جراح در مورد انتخاب نوع جراحی به ناحیه ای که شکسته است، شدت شکستگی، جابجایی استخوان ها، سن و وضعیت سلامتی بیمار و آشنایی وی با سیستم های مختلف مدیریت این آسیب ها بستگی دارد.  

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hip-fracture/diagnosis-treatment/drc-20373472

https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/hip-fractures

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/hip-fracture

https://www.reboundmd.com/news/three-types-hip-fractures-treatments

Tags:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *