بهترین راه های درمان شکستگی استخوان مچ پا در شیراز

شکستگی استخوان مچ پا زمانی رخ می دهد که شخصی زمین خورد یا دچار پیچ خوردگی مچ پا شود. در این حالت استخوان مچ پای فرد ممکن است از یک طرف یا از هر دو طرف به صورت کامل یا حدودی دچار شکستگی شود. این اتفاق بیشتر برای افراد پرتحرکی رخ می دهد که در طول روز درگیر بازی و ورزش می شوند.

معمولا مردان قبل از 50 سالگی بیشتر از خانم ها دچار شکستگی در قسمت استخوان مچ پا می شوند. اما از آنجایی که خانم ها پس از افزایش سن و گذشتن از 50 سالگی با مشکلاتی همچون پوکی استخوان دست به گریبان می شوند، بیشتر در معرض شکستگی استخوان مچ پا قرار می گیرند. هر دوی این افراد نیاز دارند تا زیر نظر یک پزشک متخصص اقدام به درمان شکستگی استخوان مچ نمایند.

درمان شکستگی مچ پا در شیراز

ساده‌ترین و معتبرترین روش برای درمان مطلوب شکستگی مچ پا است. در شیراز بهترین پزشکان در خدمت بیمار قرار دارند و در نهایت دقت و حساسیت بالا، با روش های مختلف مشکل مردم را برطرف می نمایند.

آناتومی مچ پا

افراد بسیاری در دنیا علاقه مند به انجام تمرینات ورزشی هستند. این دسته از افراد می‌دانند که همیشه در خطر آسیب دیدگی خواهند بود. ممکن است دچار شکستگی در قسمت های مختلفی از بدن خود شوند. با این حال تمایل دارند تا تمرینات ورزشی انجام دهند و سلامت جسم و روح خود را تقویت کنند. اما ممکن است در حین تمرینات ورزشی، دچار مشکل شکستگی استخوان مچ پا شوند.

این شکستگی ممکن است ساده یا پیچیده باشد. حتی در برخی موارد ممکن است فرد بعد از درمان شکستگی با مشکلات دیگری همچون آسیب عصبی و عروقی، سندرم کمپارتمان و … نیز مواجه گردد. به همین دلیل بهتر است فردی که دچار شکستگی در قسمت مچ پا می شود، حتما برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کند.

ادامه مطلب  نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

بسته به آناتومی بدن انسان ها، شستگی در قسمت مچ پا ممکن است در سه حالت رخ دهد. شکستگی در قسمت قوزک جانبی، شکستگی در قسمت دو قوزکی و شکستگی در قسمت قوزک داخلی. هر یک از این شکستگی ها درمان خاص خود را دارند و باید زیر نظر متخصص انجام شوند.

روش های غیر جراحی درمان شکستگی استخوان مچ پا:

در این روش‌ها علاوه بر استفاده از گچ، اسپلینت و آبکاری، از روش‌های دیگری مانند روش پیچیده کردن (taping) و تزریق الکترولیت (electrolyte injection) نیز استفاده می‌شود.

روش های جراحی درمان شکستگی استخوان مچ پا:

در برخی موارد نیاز به جراحی برای درمان شکستگی استخوان مچ پا وجود دارد. در این روش‌ها، پزشک با استفاده از وسایلی مانند پیچ، پلاک یا میلگرد، اجزای شکسته را با هم تثبیت می‌کند.

فیزیوتراپی در درمان شکستگی استخوان مچ پا:

بعد از تثبیت استخوان‌های شکسته، فیزیوتراپی می‌تواند به عنوان یک روش اصلاحی و بهبود بخشی در درمان شکستگی استخوان مچ پا مؤثر باشد. در این روش، با استفاده از تمرینات، وسایل کمکی و برنامه های تمرینی مناسب، قدرت، حرکت و انعطاف پا تقویت می‌شود.

انواع دستگاه های پیشرفته در درمان شکستگی استخوان مچ پا:

در پزشکی امروزی، انواع دستگاه های پیشرفته مانند دستگاه های الکتریکی، لیزر، مغناطیس و اولتراسوند برای درمان شکستگی استخوان مچ پا وجود دارند.

تغذیه مناسب برای سریع تر شدن فرآیند خوب شدن استخوان های شکسته:

درمان شکستگی استخوان مچ پا نیازمند تغذیه مناسب و قابل توجه است. برای این منظور باید از مواد غذایی با کالری و ویتامین D و کلسیم بالا استفاده شود.برای اطلاعات بیشتر با مطب دکتر بهداد اسکندری تماس بگیرید.

چطور تشخیص دهیم بهتر دکتر ارتوپد در  شهر شیراز؟

• مشورت با پزشک خانواده یا دوستان: شاید دوستان و خانواده شما با دکتری آشنا باشند که در شهر شیراز تجربه‌ی خوبی در درمان بیماری‌های ارتوپدی داشته باشد و می‌توانند به شما پیشنهاد دهند.
  • تخصص و سال تجربه کاری دکتر یکی از مهمترین ویژگی یک دکتر ارتوپد در شیراز هست.

علائم و نشانه های شکستگی استخوان مچ پا چیست؟

به طور کلی افرادی که دچار شکستگی در قسمت مچ پا می شوند، در ابتدا علائم و نشانه هایی را مشاهده می کنند. از جمله نشانه ها و علائم شکستگی پا در قسمت مچ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• بروز کبودی
  • حساس شدن مچ پا
  • ورم کردن
  • ضربان دار شدن و درد گرفتن فوری پا
  • بروز مشکل در پوشیدن و درآوردن کفش از پا
  • افزایش درد پا در اثر انجام فعالیت و کاهش درد در حالت استراحت
  • بد شکل شدن پا
  • بروز مشکل در راه رفتن و بلند کردن اجسام سنگین

تمامی این علائم و نشانه ها معمولا در افرادی که دچار شکستگی استخوان مچ پا می شوند، دیده می شود. حتی در برخی موارد ممکن است بیمار در زمان حادثه، صدای شکسته شدن استخوان مچ پای خود را نیز بشنود. اما در بیشتر مواقع اکثر این علائم و نشانه ها در شکستگی مچ پا نشان داده نمی شوند. از این رو لازم است بیمار حتما به پزشک مراجعه نماید تا پس از انجام بررسی های لازم، شکستگی تشخیص داده شود.

ادامه مطلب  بیماری پرتس (سیاه شدن سر استخوان ران)+علائم+درمان

اگر شخصی پس از آسیب دیدگی، به مدت 2 الی 3 روز با درد پا مواجه بود، یا آنکه قادر به راه رفتن نبود، حتما لازم است به پزشک مراجعه نماید. حتی اگر هیچ یک از علائم و نشانه های شکستگی استخوان مچ پا را بر روی محل آسیب دیده مشاهده نکند.

دلایل شکستگی استخوان مچ پا

به طور کلی شکسته شدن مچ پا می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از جمله مهمترین این دلایل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• اشتباه قدم برداشتن

افراد محدودی هستند که با یک اشتباه کوچک دچار شکسته شدن استخوان مچ پای خود می شوند. تنها یک قدم اشتباه برداشتن، منجر می شود تا به استخوان مچ پا آسیب وارد شده و شکسته شود. حتی در برخی موارد نیز افراد تنها با یک برخورد کوتاه انگشتان پایشان به وسایل خانه یا محل کار، درگیر مشکل شکستگی مچ پا می شوند. از دیگر موارد قدم برداشتن اشتباه در بروز آسیب به مچ پا، باید به پیچ خوردن اشاره کنیم، که این مسئله نیز منجر به شکستگی در مچ پا می شود.

• بروز تصادف رانندگی

بی احتیاطی در رانندگی را باید یکی از شایع ترین اتفاقات منجر به شکستگی در مچ پا بیان کنیم. افراد بسیاری پس از تصادف دچار شکستگی های مختلفی در بدن می شوند. یکی از این شکستگی ها ممکن است در قسمت مچ پا رخ دهد و تنها از طریق انجام جراحی قابل درمان خواهد بود.

• استفاده بیش از حد از پا

ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست ها، همیشه در حال استفاده از پاهای خود هستند. این مسئله منجر به ضعیف شدن استخوان پای آنها می شود که در صورتی که نکات مراقبتی را رعایت نکنند، با شکستگی در ناحیه مچ پا مواجه خواهند شد. در چنین مواقعی بیشتر شکستگی های استخوان به دلیل پوکی استخوان یا ضعیف شدن پا خواهد بود.

• زمین خوردگی

از دیگر دلایل بروز شکستگی استخوان مچ پا باید به زمین خوردن اشاره کنیم. اگر شخصی از ارتفاع بلندی سقوط کند، یا در حین راه رفتن زمین بخورد، ممکن است در ناحیه مچ پای خود دچار شکستگی شود.

تشخیص شکستگی استخوان پا

راه های تشخیص این شکستگی

شاید باید بگوییم تنها راه برای تشخیص میزان شکستگی در ناحیه مچ پا، انجام معاینات فیزیکی است. اما این کار توسط خود بیمار انجام نخواهد شد. بلکه لازم است فرد پس از بروز مشکل به پزشک متخصص مراجعه نموده و زیر نظر ایشان بررسی های لازم را انجام دهد. پزشک نقاط حساس مچ پا را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند محل دقیق آسیب دیدگی و علت بروز آن را تشخیص دهد.

ادامه مطلب  جراحی بازسازی رباط صلیبی خلفی (PCL)

در چنین شرایطی پزشک با حساسیت و دقت بالایی پا را در جهت های مختلفی حرکت می دهد، تا بداند دامنه حرکتی فرد تا چه میزان دچار آسیب شده است. در کنار تمام این بررسی های پزشک، می توان از طریق عکسبرداری نیز میزان شکستگی استخوان مچ پا را تشخیص داد.البته در بیشتر مواقع شکستگی در ناحیه مچ پا نیازی به عکسبرداری نخواهد داشت.

روش های درمان شکستگی استخوان مچ پا بدون جراحی

درمان شکستگی پا برای تمام آسیب دیدگان اهمیت دارد. آنها به دنبال بهترین و موثرترین روش درمان شکستگی استخوان مچ پا هستند. از این رو به پزشک مراجعه می کنند. معمولا روش های مختلفی برای درمان شکستگی در مچ پا وجود دارد. اگر فردی نیاز به انجام جراحی مچ پا نداشته باشد، می تواند از روش های درمان بدون جراحی استفاده کند.

از جمله درمان با کمک آتل، لیزر درمانی، ماساژ، تحریک الکتریکی عصب پا، اولتراسوند تراپی، دارو و فیزیوتراپی. مصرف داروهایی همچون ناپروکسن سدیم، استامینوفن، ایبوپروفن و … می تواند به درمان شکستگی در ناحیه مچ پا کمک کند. از سوی دیگر انجام تمرینات فیزیوتراپی زیر نظر فیزیوتراپیست نیز، یک راهکار عالی برای درمان شکستگی استخوان مچ پا خواهد بود.

درمان شکستگی استخوان مچ پا با جراحی

درمان ترک خوردگی استخوان مچ پا نیازی به جراحی ندارد. اما اگر فردی که دچار شکستگی در ناحیه مچ پا می شود، با آسیب جدی مواجه باشد، باید جراحی شود. برای این کار لازم است به جراح ارتوپد مراجعه کند، تا با استفاده از میله های فلزی یا پیچ و پلاک در محل صحیح، استخوان های شکسته را به هم متصل کند.

با این کار می تواند تا حدودی آسیب در مچ پا را ترمیم کند. سپس اگر این ابزار به صورت موقتی در پا قرار گرفته اند، باید آنها را از پا خارج کند. حتی در برخی موارد نیز ممکن است بیمار پس از بهبود اتصال استخوان های خود، به دلیل وجود میله های فلزی در بدن احساس درد کند. در این حالت نیز باید این میله ها از بدن خارج شوند.

نتیجه گیری

دریافتیم که مشکل شکستگی استخوان مچ پا از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو نباید به سادگی از آن بگذریم. باید در صورت بروز چنین مشکلی به پزشک متخصص مراجعه نموده و بهترین روش درمان را برای آن انتخاب کنیم. مچ پا از قسمت های مهم و حساس بدن است. اگر در صورت شکستگی بی تفاوت از آن رد شویم، ممکن است دیگر قادر به حرکت نشویم.

پیش از آنکه اقدامات خاصی را بر روی پای خود انجام دهید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که ایشان تشخیص دهند که علت درد در ناحیه مچ پا شکستگی استخوان است، زیر نظر ایشان درمان لازم را انجام دهید. با این کار از بروز هرگونه مشکل دیگری جلوگیری خواهید نمود.