بهترین جراح لگن در شیراز

جراحی تعویض مفصل لگن

مفصل لگن

مفصل لگن یکی از بزرگترین و مهمترین مفاصل بدن است. در این مفصل گوی و کاسه ای، سر گرد استخوان ران (Femur) به عنوان گوی و استابولوم که بخشی از استخوان لگن است، به عنوان کاسه یا “سوکت” عمل می کند که گوی در آن قرار می گیرد.

از آنجا که اندازه و شکل این استخوان ها به خوبی با هم تناسب دارد، مفصل لگن معمولا بسیار محکم است و در واقع، بعد از مفصل زانو، بیشترین پشتیبانی وزن بدن را به عهده دارد. اما با وجود این همه توانایی، استخوان لگن فناناپذیر نیست و مانند سایر مفاصل بدن مستعد آسیب، التهاب و بیماری است.

با انتخاب متخصص تعویض مفصل لگن در شیراز می توانید انواع دردهای لگن و مشکلاتی از قبیل آرتروز لگن را درمان کنید.

تعویض مفصل لگن

ساختار مفصل گوی و کاسه ای لگن که استخوان ران و لگن را به یکدیگر متصل می کند

سایر مطالب:معرفی تعویض مفصل زانو در شیراز

درمان های غیر تهاجمی آسیب های لگن

اگر آسیب های وارده به لگن درمان نشوند، می تواند بسیار دردناک شده و غیر قابل برگشت شوند.

درمان های اولیه آسیب های لگن شامل رعایت نکات بهداشتی از قبیل استفاده از صندلی، عدم استفاده مکرر از پله، استفاده از توالت فرنگی، انجام ورزش هایی مانند شنا، استراحت کافی، گرم نگه داشتن بدن، کاهش وزن، خودداری از بلند کردن اشیاء سنگین و در کل کاهش هر نوع فشار وارده بر مفصل است. در مرحله بعد ممکن است پزشک استفاده از عصا، فیزیوتراپی، داروهای ضد درد و ضد التهاب،  و داروهای کورتیکواستروئیدی را تجویز کند.

در مواردی که آسیب مفاصل شدید باشد، گزینه درمانی انتخابی معمولا جراحی مفصل لگن است که موضوع بحث این مقاله است.

در چه مواردی جراحی تعویض مفصل لگن توصیه می شود

اگر درد ناحیه مفصل لگن در حدی باشد که بر فعالیت های روزمره تان تاثیر بگذارد و شب ها از خواب بیدارتان کند، بهتر است به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و در مورد گزینه های درمانی خود با او مشورت کنید. در موارد زیر ممکن است پزشک برای رفع مشکل شما جراحی تعویض مفصل لگن را پیشنهاد کند:

اگر در ناحیه لگن دردی دارید که:

• با مصرف داروهای ضد درد تسکین نمی یابد
  • با راه رفتن بدتر می شود، حتی اگر از عصا یا واکر استفاده کنید
  • خواب شما را مختل می کند
  • پوشیدن لباس را برایتان دشوار می کند
  • بر توانایی شما در بالا یا پایین رفتن از پله ها تأثیر می گذارد
  • بلند شدن از حالت نشسته را دشوار می کند.

مزایای جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

اکثر افرادی که جراحی تعویض مفصل لگن را انجام می دهند، بعد از عمل مزایای زیر را تجربه خواهند کرد:

• کاهش درد
  • افزایش تحرک
  • پیشرفت در فعالیت های زندگی روزمره
  • بهبود کیفیت زندگی

تعویض مفصل لگن

در بعضی شرایط تعویض مفصل لگن تنها راه درمان درد شدید ناحیه لگن است

جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن، که همچنین به عنوان آرتروپلاستی مفصل لگن (Hip arthroplasty) نیز شناخته می شود، یک عمل جراحی است که در آن قسمت های آسیب دیده مفصل لگن برداشته می شود و با مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین می شود. مفصل مصنوعی معمولاً از فلز، سرامیک و پلاستیک بسیار سخت ساخته شده است و به کاهش درد و بهبود عملکرد بیمار کمک می کند.

ادامه مطلب  جراح و متخصص تعویض مفصل لگن در شیراز

با انتخاب بهترین جراح لگن در شیراز می توانید با روش هایی نوین و پیشرفته از قبیل تعویض مفصل ران و تعویض مفصل لگن، درد لگن را به حداقل برسانید و بیماری های لگنی خود را درمان کنید.

هدف از جراحی تعویض مفصل لگن تسکین درد، افزایش تحرک، بهبود عملکرد مفاصل و بهبود کیفیت زندگی بیمار است.

انواع جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن به دو شکل زیر صورت می پذیرد:

تعویض جزئی مفصل لگن (Partial Hip Replacement)

تعویض جزئی مفصل لگن، که به آن hemi arthroplasty لگن نیز گفته می شود، در درجه اول برای درمان استخوان های مفصل شکسته استفاده می شود. در طی این روش، جراحان سر استخوان ران را بیرون می آورند و به استابولوم دست نمی زنند.

تعویض کامل مفصل لگن (Total Hip Replacement)

این نوع تعویض مفصل لگن، که به آن آرتروپلاستی کامل مفصل لگن نیز گفته می شود، در درجه اول برای درمان آرتروز دژنراتیو در مفصل لگن انجام می شود. در طی این عمل، هر دو استخوان ران و استابولوم با مفصل پروتز جایگزین می شوند.

چه شرایطی منجر به تعویض مفصل لگن می شود؟

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به درد مزمن لگن و ناتوانی شود، و تعویض مفصل لگن را الزامی می کند. شایع ترین شرایطی که پزشک را وادار به تصمیم گیری برای جراحی می کند عبارتند از استئوآرتریت (Osteoarthritis)، آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis)، پوکی استخوان (Osteoporosis) و نکروز آواسکولار (Avascular necrosis)، شکستگی و تومورهای استخوانی که به ترتیب در مورد آنها بحث خواهد شد.

استئوآرتریت و تعویض مفصل لگن

استئوآرتریت یا آرتروز در استخوان ران می تواند به سایر مناطق از جمله مفصل لگن گسترش یابد. استئوآرتریت که گاهی به آن بیماری دژنراتیو مفصلی نیز گفته می شود، شایع ترین علت آسیب مفصل لگن و شایع ترین دلیل نیاز به تعویض مفصل ران است. استئوآرتریت به غضروف نرم و صافی که انتهای استخوان ها را در مفصل می پوشاند و به حرکت صاف مفاصل کمک می کند صدمه می زند. وقتی غضروف کاملاً از بین برود، استخوان ها مستقیماً در برابر یکدیگر ساییده می شوند و باعث کاهش تحرک، التهاب مفصل و درد مزمن می شوند. متأسفانه علائم آرتروز با گذشت زمان بدتر می شود و پیشرفت بیماری را نمی توان متوقف کرد. در حالی که اشکال ملایم تر استئوآرتریت را می توان با ورزش، گرما درمانی و فیزیوتراپی درمان کرد.حتما با دکتر ارتوپدی در شیراز در میان بزارید، اما اشکال شدید بیماری در نهایت نیاز به تعویض مفصل لگن دارد.

تعویض مفصل لگن در استئوآرتریت قبل

تعویض مفصل لگن در استئوآرتریت قبل (چپ) و بعد (راست) از عمل

در حال حاضر مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد آرتروز می شود. اما، بیشتر در افراد 40 سال و بالاتر، افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، و افرادی مانند ورزشکاران و کارگران که شیوه زندگی آنها بر مفاصل لگن فشار وارد میکند، رخ می دهد. سفتی اولین علامت بیماری است و درد و التهاب مفاصل با گذشت زمان افزایش می یابد. آرتریت بیش از 40 میلیون آمریکایی، بیش از 10 میلیون انگلیسی و دهها میلیون نفر دیگر در سراسر جهان را مبتلا می کند.

ادامه مطلب  مراقبت بعد از عمل جراحی لگن

آرتریت روماتوئید و تعویض مفصل لگن

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که علت ایجاد آن هنوز کاملا معلوم نشده است. در این بیماری غشای سینوویال ملتهب شده، شروع به تولید بیش از حد مایع سینوویال می کند و از این طریق، باعث آسیب رساندن به غضروف مفصلی می شود. آرتریت روماتوئید در واقع، یک بیماری التهابی مزمن است که پس از ایجاد، پیشرفت آن ادامه پیدا میکند و در نهایت به سایر مفاصل گسترش می یابد. این عارضه باعث درد مفاصل، سفتی و تورم می شود و با گذشت زمان، منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل می شود. آرتریت روماتوئید در صورتی که درمان نشود می تواند در ایجاد پوکی استخوان نیز نقش داشته باشد. این بیماری در مفصل لگن گزینه های درمانی محدودی دارد و به همین دلیل، غالبا به تعویض مفصل لگن منتهی می شود.

آرتریت تروماتیک (Traumatic arthritis) و تعویض مفصل لگن

آرتریت تروماتیک همانگونه که از نام آن بر می آید نوعی آرتروز ناشی از شکستگی مفصل لگن یا رسیدن آسیب جدی به آن است. در این وضعیت غضروف مفصلی آسیب می بیند و با گذشت زمان باعث درد و سفتی مفصل لگن می شود. درمان این عارضه نیز، با تعویض مفصل لگن صورت می گیرد.

استئونکروز یا نکروز آواسکولار و تعویض مفصل لگن

در افراد سالم، استخوان های قدیمی همیشه با استخوان جدید جایگزین می شوند. برای این که این اتفاق بیفتد، استخوان ها نیاز به خون رسانی مداوم دارند. استخوانهایی که فاقد جریان خون کافی هستند سریعتر تجزیه می شوند. در صورتی که خونرسانی به بافت استخوان محدود یا قطع شود، با گذشت زمان، بافت استخوان می میرد و فرو می ریزد. به این عارضه نکروز استخوان یا نکروز آواسکولار گفته می شود. عللی که معمولا برای نکروز آواسکولار ذکر می شود عبارتند از تروما، استفاده طولانی مدت از استروئیدها، بیماری کمخونی داسی شکل، نقرس، دیابت یا بیماری گوشه (Gaucher disease). با این حال بسیاری از اوقات، نکروز استخوان بدون هیچ تروما یا بیماری زمینه ای ایجاد می شود که در این حالت به آن استئونکروز ایدیوپاتیک (idiopathic osteonecrosis) گفته می شود.

تعویض مفصل لگن در استئوآرتریت قبل

در این تصویر می توانید سر استخوان سالم (چپ) و استخوان مبتلا به استئونکروز (راست) را با هم مقایسه کنید

استئونکروز لگن معمولاً در اثر شکستگی، دررفتگی یا آسیب مفصل دیگری که رگهای خونی را متاثر می کند ایجاد می شود. در این صورت، ممکن است خون رسانی کافی به قسمت گوی مفصل لگن وجود نداشته باشد، و استخوان آن فروپاشیده، تغییر شکل پیدا کند. اگرچه، درمان های محافظه کارانه می توانند پیشرفت استئونکروز را کند کنند، اما اکثر افراد در نهایت نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز پیدا می کنند.

شکستگی مفصل لگن

شکستگی مفصل لگن، در صورتی اتفاق می افتد که استخوان ران یا استابولوم بشکند. این جراحات اغلب در اثر افتادن یا سایر انواع تروما ایجاد می شود. پوکی استخوان و چاقی، عواملی هستند که استخوان ها را بیشتر در معرض شکستگی قرار می دهند. مفصل لگن شکسته نه تنها بسیار دردناک است بلکه می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. مفصل لگن شکسته به خودی خود بهبود نمی یابد و تقریباً همیشه نیاز به جراحی تعویض مفصل دارد.

ادامه مطلب  روش های درمانی لگن درد

شکستگی در استخوان مفصل لگن

تومورهای استخوانی

وقتی سلول های بافت استخوانی به طور غیر طبیعی تقسیم می شوند، توده ای به نام تومور تشکیل می دهند. بیشتر تومورهای استخوانی خوش خیم هستند، اما در صورتی که باعث تضعیف استخوان شوند یا هر نوع تداخلی در ساختار داخلی بدن ایجاد کنند، می توانند جدی باشند. جراحی اغلب حتی برای تومورهای خوش خیم نیز لازم است. در حقیقت، بیشتر تومورهای خوش خیم به خوبی به برداشتن جراحی پاسخ می دهند و بعید است که بعد از عمل دوباره عود کنند.

سایر مشکلات

برخی از بیماری های مربوط به مفصل لگن که در دوران کودکی ظاهر می شوند مانند دیسپلازی رشدی، دررفتگی مادرزادی مفصل لگن و بیماری پرتس (Perthes disease) نیز، می توانند سالها بعد به تخریب مفصل منتهی شوند و نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن پیدا کنند.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای تعویض مفصل لگن هستند؟

افرادی که دارای آسیب های جدی و برگشت ناپذیر در مفصل لگن شده اند، به نحوی که درد ناشی از این آسیب فعالیتهای روزمره مانند ایستادن، راه رفتن یا دراز کشیدن را در آنها محدود یا کاملاً مختل کند، یا در خواب آنها اختلال ایجاد کند، کاندیدای مناسبی برای جراحی تعویض مفصل لگن هستند.

در گذشته تعویض مفصل لگن غالبا برای بیماران مسن تر انجام می شد. اما فناوری های جدید کیفیت پروتز را طوری ارتقا داده اند که قطعات مصنوعی بتوانند جایگزین اتصالات آسیب دیده شوند و در برابر فشارهای وارده مقاومت و ماندگاری بیشتری داشته باشند. به این دلیل است که در حال حاضر، تعویض مفصل ران می تواند یک گزینه درمانی طولانی مدت و مؤثر برای بیماران جوان نیز باشد.

نیاز به تعویض مجدد مفصل لگن

پروتز مفصل ران در نهایت ممکن است از بین برود، مخصوصاً اگر این پروتز ها در زمانی که فرد جوان و نسبتا فعال است در بدن او کار گذاشته شده باشد. در این صورت ممکن است تعویض مفصل لگن برای بار دوم ضرورت پیدا کند. البته، لازم به ذکر است مواد جدیدی که در پروتزها به کار میرود باعث ماندگاری بیشتر ایمپلنت ها شده اند.

کلام آخر

شرایطی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان، شکستگی لگن و تومورهای استخوانی که معمولاً باعث آسیب به مفصل لگن می شوند، با گذشت زمان بدتر می شوند. مداخله زودهنگام نه تنها برای امداد فوری بلکه برای جلوگیری از عوارض خطرناک آینده نیز، ضروری است. در صورتی که به هر دلیلی در مفصل لگن خود درد مداوم دارید، و هنوز دکتر خود را انتخاب نکرده اید، می توانید با جراح لگن ملاقات کنید و با اطمینان در مورد وضعیت خود و گزینه های احتمالی درمان با او مشورت کنید. دکتر اسکندری شیراز جراح و متخصص ارتوپدی و فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز میباشد. وی دارای سوابق آموزشی و درمانی بوده و هم اکنون در شهر شیراز به خدمت در بیمارستانهای شهید رجایی، مسلمین، بیمارستان مرکزی شیراز، کوثر شیراز، بعثت و شفا اشتغال دارد .

Tags:

1 comment on “موارد منجر به تعویض مفصل لگن