آرتروسکوپی (Arthroscopy) زانو

آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی چیست؟

تا به اینجای متن متوجه شدیم که آرتروسکوپی جراحی به حساب می‌آید که از طریق آن آسیب‌های زانو شناسایی و درمان می‌شوند. لازم به ذکر است که این عمل، یک عمل سرپایی خواهد بود که پزشک معالج چند برش کوچک روی زانو ایجاد و از طریق برش‌های ایجاد شده دستگاه آرتروسکوپ را وارد زانوی شما می‌کند. با انجام این کار، پزشک می‌تواند کل مفاصل زانوی شما را مورد بررسی قرار دهد و از مشکل پیش‌آمده مطلع گردد.

مزایا:

  • آسیب کمتری به بافت‌ها وارد می‌شود
  • زمان بهبودی سریعتر است
  • نیاز به بخیه‌های کمتری است
  • درد بعد از عمل کمتر است
  • از آن‌جا که برش‌های کوچکتری ایجاد می‌شود خطر عفونت کمتر است.

آماده‌سازی بیمار برای آرتروسکوپی

آماده سازی بیمار برای آرتروسکوپی شامل مراحل اولیه مثل جمع آوری اطلاعات پزشکی بیمار، انجام آزمایشات قبل از جراحی، تنظیم داروهای لازم، و اطلاع دادن به بیمار در مورد مراحل، عوارض و آثار جانبی مرتبط با آرتروسکوپی است. همچنین، بیمار باید در روز عمل خالی از معده باشد و از قبل تغذیه و مایعات را قطع کند.

چگونگی تهیه و نصب تاریخچه پزشکی بیمار برای آرتروسکوپی

در این مرحله، پزشکان باید تاریخچه پزشکی کامل بیمار شامل بیماری‌های موجود، داروهای در حال مصرف، جراحی‌های گذشته و همچنین حساسیت‌های بیمار را جمع‌آوری کنند. این اطلاعات برای تخصیص بهتر مراقبت های پس از عمل آرتروسکوپی و همچنین به عنوان راهنمایی برای پزشک در طول عمل مفید است.

مراحل آماده‌سازی تاریکاوری به منظور انجام آرتروسکوپی

مراحل آماده‌سازی تاریکاوری برای انجام آرتروسکوپی شامل پاک کردن و ضد عفونی کردن منطقه عمل، آماده‌سازی و نصب تجهیزات آرتروسکوپی، و برش کردن پوست و ورود به مفصل با استفاده از نوک آرتروسکوپی می‌باشد.در این مواقع میتوان از بهترین دکتر ارتوپدی شیراز کمک گرفت.

مراحل انجام آرتروسکوپی: از آماده‌سازی تا ریکاوری

شاید شما از دسته افرادی هستید که پزشکتان تشخیص داده‌است که باید جراحی آرتروسکوپی انجام دهید. توجه داشته باشید که جراحی آرتروسکوپی، جراحی محسوب می‌شود که پزشک برای برداشتن مینیسک یا بافت‌های غضروف از زانو به آن می‌پردازد. آرتروسکوپی زانو یکی از انواع جراحی‌هایی است که باید اطلاعات مناسبی از آن داشته باشید و از همین جهت ما تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم؛ بنابراین اگر علاقه‌مند هستید که از این موضوع و مسائل مربوط به آن مطلع شوید، ادامه‌ متن را از دست ندهید.

پخش ویدیو

شیوه‌های انجام آرتروسکوپی زانو

اکنون بپردازیم به شیوه‌های آرتروسکوپی زانو. عموما افرادی که پزشک برای آن‌ها این نوع از جراحی را در نظر می‌گیرد، به طور کامل در زمان جراحی بی‌هوش می‌شوند؛ اما علاوه بر بیهوشی کامل، شیوه و روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در این راستا می‌توان به بی‌حسی نخاعی اشاره داشت. بی‌حسی نخاعی به این صورت است که شما هوشیاری کامل دارید، اما از کمر به پایین چیزی را حس نخواهید کرد و از اقداماتی که بر روی زانو صورت می‌گیرد، مطلع نخواهید شد.

علاوه بر دو شیوه، بی‌حسی موضعی نیز وجود دارد که در این شیوه برخلاف بی‌حسی منطقه‌ای که از کمر به پایین صورت می‌گیرد، فقط زانو بی‌حس می‌شود و بیمار متوجه هیچ دردی نخواهد شد. توجه داشته که انتخاب هر یک از این شیوه‌ها طبق تشخیص پزشک صورت می‌گیرد که این تشخیص بسته به شرایط موجود خواهد بود.

مزایای آرتروسکوپی (Arthroscopy) زانو

انجام آرتروسکوپی چه ضرورتی دارد؟

آرتروسکوپی زانو در واقع اقدامی به حساب می‌آید که پزشک ارتوپد از طریق آن آسیب‌دیدگی مفصل زانو را مورد بررسی قرار می‌دهد و برتری که این شیوه نسبت به دیگر بررسی‌ها دارد، این است که تشخیص‌هایی که در این شیوه داده می‌شود، دقیق‌تر هستند و می‌توانند خیال شما و پزشک مورد نظرتان را راحت کند؛ اما برخی از دلایل وجود دارد که شما را متقاعد به بهره‌گیری از این شیوه می‌کند. از جمله دلایل انجام آرتروسکوپی زانو، می‌توان به پارگی مینیسک، شل شدن مفصل زانو، ترمیم پارگی رباط، برداشت پوشش داخلی ملتهب زانو و زانو دردهای مداوم اشاره داشت.

مزایای انجام آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی، در مقایسه با دیگر شیوه‌های جراحی، راحتی بیشتری را به همراه خواهد داشت و زخم‌های کمتری بر روی زانو شما به وجود خواهد آورد.

نداشتن درد بسیار یکی دیگر از مزایای آرتروسکوپی محسوب می‌شود، همچنین بیماران به ندرت با مشکلاتی چون عفونت، خونریزی، مشکل در حرکت و … مواجه می‌شوند. تمام مزایای آرتروسکوپی سبب شده است که این شیوه در مقایسه با دیگر شیوه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

همچنین توجه داشته باشید که انتخاب جراح نیز بر تمام موارد گفته‌شده تاثیر خواهد داشت و از همین جهت شما باید به دنبال فرد قابل‌اعتمادی باشید. اگر به دنبال جراحی ستید تا آرتروسکوپی زانو خود را به او بسپارید، ما به شما دکتر بهداد اسکندری ثانی را پیشنهاد می‌دهیم. دکتر اسکندری شیراز، یکی از شناخته‌شده‌ترین جراحان ارتوپد هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک شایانی کنند.

پیش از انجام آرتروسکوپی زانو چه اقداماتی را باید انجام داد؟

آرتروسکوپی زانو مانند هر جراحی دیگری، نیازمند برخی از آمادگی‌ها است که باید توسط فرد صورت گیرد. در ادامه به مواردی که باید پیش از جراحی به آن‌ها توجه داشته باشید، اشاره خواهیم داشت تا جراحی خوب و دوران نقاهت راحتی را پشت سر بگذارید.

پیش از هر چیزی باید بدانید که اگر شما کمتر از 18 سال سن دارید، باید رضایت والدین خود را برای انجام آرتروسکوپی زانو داشته باشید. همچنین مطلع کردن پزشک از هرگونه حساسیت دارویی و هر گونه مصرف دارویی که دارید، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات محسوب می‌شود؛ اما به غیر از این موارد، مسائل دیگری نیز وجود دارد که توجه به آن‌ها پیش از آرتروسکوپی زانو خالی از لطف نخواهد بود.

  • اطلاع دادن هر گونه مشکل، اعم از سرماخوردگی، تب، لرز، هر گونه ناراحتی دندانی یا لثه و گلو، وجود خون و عفونت در ادرار، احتمال بارداری، مشکلات معده و … به پزشک پیش از جراحی واجب است.
  • مشورت با یک فیزیوتراپ برای آموزش استفاده از چوب زیر بغل، استفاده درست از زانوبند و آموزش تمرین‌های اصطلاحی
  • مطلع شدن از مزایای آرتروسکوپی و مشکلاتی که به همراه خواهد داشت.
  • معاینه و مشاوره با یک متخصص بیهوشی

همچنین شب پیش از عمل نیز باید مواردی چون نخوردن غذا از یک زمان مشخص به بعد، مصرف دارو زیر نظر پزشک، انتخاب لباس‌های مناسب و راحت و مواردی از این دست مورد توجه قرار گیرد تا تمام شرایط جراحی به خوبی فراهم شود و مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

 آرتروسکوپی زانو Arthroscopy

دوران نقاهت و پس از آرتروسکوپی زانو چگونه است؟

پس از انجام آرتروسکوپی معمولا بیمار را به اتاق ریکاوری می‌برند تا مدت‌زمان مشخصی را تحت نظر پزشک قرار گیرد. توجه داشته باشید مدت‌زمان لازم برای ریکاوری، توسط پزشک و با توجه به شرایط عمل تعیین می‌شود. در مدت‌زمانی که فرد در اتاق ریکاوری قرار دارد، اقداماتی اعم از پانسمان، استفاده از کمپرس یخ و زانوبند و مواردی از این طریق صورت می‌گیرد.

پس از گذشت چند ساعت، فرد مرخص خواهد شد و ادامه‌ درمان باید در محیط خانه صورت گیرد. دقت داشته باشید که به توصیه‌های پزشک برای دوران پس از جراحی به خوبی گوش دهید تا بتوانید دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید.

از جمله توصیه‌هایی که برای چنین شرایطی گفته می‌شود، می‌توان اشاره داشت به مواردی چون:

  • استفاده از عصاهای زیر بغلی در زمان راه رفتن
  • استفاده از زانوبند
  • انجام ورزش و تمرین‌های گفته‌شده توسط پزشک
  • تعویض به موقع پانسمان و جلوگیری از خیس شدن زخم‌های زانو
  • استفاده از کمپرسورهای یخ
  • قرار دادن پا در سطح به نسبت بالا
  • استفاده و مصرف داروهای تجویز شده برای بهبود زودتر زخم‌ها

شیوه‌های انجام آرتروسکوپی زانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *