درمان دیسک کمر

استخوان‌هایی که ستون فقرات را شکل میدهند و ساختار آن را حفظ می‌کنند، توسط دیسک‌ها به هم متصل میشوند. این دیسک‌ها گرد هستند و مانند بالشتک می‌مانند. لایه میانی آنها نرم و دارای یک لایه سخت تر در قسمت بیرونی هستند.

دلیل اصلی کمر درد بیرون زدگی این دیسک‌ها از میان مهره‌های ستون فقرات است. امروز به دلیل بیشتر شدن این نوع بیماری تصمیم گرفتیم درباره درمان دیسک کمر صحبت کنیم.

درمان دیسک کمر با ارائه خدمات پیشرفته در مطب پزشک در شیراز انجام میشود.

دکتر بهداد اسکندری یکی از بهترین جراحان لگن در شیراز است که می توانید برای درمان به مطب ایشان مراجعه کنید و تمامی آنچه ک باید در رابطه با کمر خود بدانید در اختیار شما خواهد گذاشت و به بهبود این مساله کمک شایانی خواهند کرد.

درد دیسک کمر چگونه است؟

علائم دیسک کمر می‌تواند بسیار گسترده باشد. این علائم بستگی به جای بیرون زدگی دیسک و میزان بیرون زدگی دارد. از همین رو درمان دیسک کمر باید مطابق با میزان بیرون زدگی دیسک انتخاب شود.

اگر دیسک بیرون زده به اعصاب فشاری وارد نکند، بیمار ممکن است درد خفیفی در پایین کمر حس کند. در مواردی ممکن است بیرون زدگی دیسک بدون علامت و درد باشد. زمانی که دیسک با عصب‌های کمر برخورد می‌کند، موجب درد و سستی حرکتی در قسمت‌هایی که اعصاب به آنها ربط دارد میشود.

به صورت کلی دیسک کمر موجب درد و ناراحتی در قسمت پایینی کمر و پاها خواهد شد.

تشخیص  و درمان دیسک کمر چیست؟

راه‌های تشخیص بیماری برای مشخص کردن نوع درمان دیسک کمر در لیست پایین گنجانده شده اند:

• تصویر برداری ایکس ری: تصویر برداری اشعه ایکس می تواند بیرون زدگی از کناره‌های مفاصل و استخوان‌ها را نشان دهد. تصویر اشعه ایکس از کمر می‌تواند دلیل درد، تومور یا عفونت و شکستگی را معلوم کند.
  • سی تی اسکن: وقتی تصویر توسط کامپیوتر علت یابی میشود می‌توان میزان تنگی کانال نخاعی، هرگونه بیرون زدگی و تغییرات ظاهری ساختار ستون فقرات را در آن مشاهده کرد.
  • ام آر آی: در این روش یک تصویر سه بعدی از عضلات، ستون فقرات، مفاصل و دیسک‌ها تهیه میشود. معمولا بهترین روش تشخیص و مشخص کردن درمان دیسک کمر ام آر آی است.

راهکار‌هایی برای درمان کمر درد

درمان دیسک کمر در منزل با ورزش

درمان دیسک کمر تا حدود زیادی به میزان بیرون زدگی دیسک مرتبط است. در صورتی که دیسک بیرون زده عصب‌های اطراف را تحت تاثیر قرار نداده باشد می‌توان آن را در منزل با انجام حرکات ورزشی استفاده از دارو و فیزیوتراپی کنترل و درمان کرد.

پزشک برای درمان دیسک کمر در منزل استراحت کردن را تجویز می‌کند. با توجه به موقعیت دیسک بیرون زده پزشک نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر را به شما یاد خواهد داد.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر در منزل برای همه افراد یکسان نیست و با توجه به شرایط هر فرد می‌تواند متغیر باشد. اگرچه که نوع استراحت معمولا خوابیدن بر روی تشک طبی، نشستن و برخاستن با احتیاط و استفاده از کمربند‌های طبی میباشد.

درمان دیسک کمر در منزل با انواع دارو‌های ضد التهاب نیز انجام میشود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، درمان خانگی فقط در شرایطی توسط پزشک تجویز میشود که دیسک بیرون زده به اعصاب کمر برخورد نکرده باشد و فعالیت‌های روزمره فرد را دچار مشکل نکند.

همچنین پزشک ممکن است درمان فیزیوتراپی را برای فرد تجویز کند. فیزیوتراپ درمانی عمیق و اصولی را با توجه به تشخیص پزشک برای شما استفاده می‌کند. تعداد جلسات فیزیوتراپی بستگی به میزان بیماری و روند بهبودی دارد.

یکی دیگر از درمان‌های خانگی دیسک کمر، استفاده از ماساژ‌های اصولی است. بهترین روغن برای دیسک کمر روغن فلفل، روغن زنجبیل، روغن رزماری و روغن برگ لیمو میباشد. شما می‌توانید برای کنترل درد روزانه دوبار روغن را روی ناحیه درد ماساژ دهید.

تشخیص نوع دیسک کمر

بهترین روش درمان دیسک کمر

همانطور که پیشتر اشاره کردیم درمان دیسک کمر باید با توجه به میزان بیرون زدگی دیسک، میزان آسیب به اعصاب کمر و تشخیص پزشک و جراح لگن مشخص شود.

اکثر کسانی که با دیسک کمر و درد‌های کمر دست و پنجه نرم کرده اند، می گویند بهترین درمان دیسک کمر جراحی است. جراحی فقط برای بیمارانی توصیه میشود که محدودیتی از نظر بیهوشی و جراحی نداشته باشند. همچنین آسیب دیسک‌ها باید به حدی باشد که پزشک جراحی را برای فرد تجویز کند.

اگر فرد بیمار شرایط زیر را داشته باشد بهترین درمان دیسک کمر برای او می‌تواند جراحی باشد:

• درد‌های مزمن و پر فشار که روی فعالیت‌های روزمره و کیفیت زندگی فرد تاثیر گذاشته باشد.
  • درد‌های عصبی پیشرونده مانند ضعف و بی حسی پاها.
  • نقص در عملکرد طبیعی مثانه و ادرار. (بی اختیاری ادرار)
  • ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن.
  • دارو و فیزیوتراپی تاثیری در بهبودی فرد نداشته باشد.
  • بیمار از نظر سلامتی مشکلی نداشته باشد.

درمان دیسک کمر در شیراز

امروز با توجه به توسعه و پیشرفت صنعت پزشکی، بهترین پزشک‌های متخصص را می‌توان در کلانشهر شیراز برای درمان دیسک کمر پیدا کرد. خوشبختانه اغلب کسانی که با مشکلات دیسک کمر به مطب دکتر در شیراز مراجعه می کنند نیازی به جراحی ندارند.

پزشک متخصص در مطب بیمار را معاینه کرده و در صورت نیاز او را برای تصویر برداری به مراکز معتبر میفرستد. تمامی خدمات درمانی شامل معاینه، تشخیص و فیزیوتراپی در مطب پزشک در شیراز به بیماران ارائه میشود. اغلب افرادی که به این مجموعه برای درمان مراجعه می‌کنند بعد از 7 تا 9 هفته شاهد کمتر شدن علائم و بهبودی هستند. البته که علائم اولیه بهبودی و بازگشت به روند روزمره از روزهای ابتدایی درمان آغاز خواهد شد.

از همین رو اگر دچار درد‌های کمر هستید، همین امروز برای رزرو نوبت مشاوره و معاینه تحت نظر پزشک متخصص در شیراز اقدام کنید.

بیرون زدگی دیسک کمر

نتیجه گیری

درمان دیسک کمر می‌تواند شما را از درد‌های کلافه کننده در قسمت پایین کمر، سوزش و گزگز کردن، بی حسی پاها و بی اختیاری ادرار رها کند. برای رها شدن از این درد‌ها اولین قدم تشخیص به موقع و صحیح است. درمان دیسک ممکن است کار پیچیده ای باشد. از همین رو بهتر است صبور باشید و توصیه‌های پزشک تان را با دقت و حوصله انجام دهید.

در صورتی که مشکلاتی همچون گزگز کردن پا، بی اختیاری ادرار، بی حس شدن پاها و درد شدید در کمر دارید، بهتر است همین امروز برای معاینه به مطب بهترین دکتر جراح لگن  مراجعه کنید.