درمان نرمی غضروف کشکک زانو

نرمی غضروف کشکک زانو (Chondromalacia Patella)

کلمه chondromalacia از کلمات یونانی chrondros به معنی غضروف، و malakia، به معنی نرم شدن گرفته شده است. همانطور که از نام آن نیز برمی آید، در عارضه کندرومالاسی پاتلا (CMP) غضروف مفصلی موجود در زیر سطح کشکک زانو (پاتلا) در اثر تغییرات دژنراتیو دچار نرمی، سایش و پارگی، و تخریب دردناک می شود. درد هنگامی ایجاد می شود که قسمت زیرین کشکک زانو و استخوان ران (فمور) که معمولا توسط غضروف جدا نگه داشته می شوند، مستقیما در تماس با هم قرار گیرند. شدت آسیب کندرومالاسی می تواند از جزئی تا شدید باشد. در موارد جزئی، بسیاری از افراد هرگز به دنبال معالجه پزشکی بر نمی آیند، ولی وضعیت شدید آن بسیار دردناک است و می تواند منجر به آرتروز زانو شود. کندرومالاسی اغلب به دلیل استفاده بیش از حد اندام در ورزش رخ می دهد و در این صورت، غالبا با چند روز استراحت برطرف می شود. اما در مواردی که علت آن تراز نادرست زانو یا سایر علل باشد، به راحتی با استراحت تسكین نمی یابد و باید به درمان آن توسط دکتر بهداد اسکندری اقدام نمود.

فیزیوتراپی درمانی برای نرمی غضروف کشکک زانو:

فیزیوتراپی درمانی شامل تمرینات تقویتی و کششی برای عضلات پا و زانو است. این تمرینات می‌توانند به شما کمک کنند تا نرمی غضروف کشکک زانو خود را بهبود بخشید. درمان فیزیوتراپی می‌تواند منجر به تقویت عضلات پا و زانو، بهبود تعادل و کاهش فشار بر روی مفاصل شود.

تزریقات درمانی برای نرمی غضروف کشکک زانو:

تزریقات درمانی ممکن است شامل استفاده از مواد ضد التهاب، استروئیدها یا هیالورونیک اسید باشد. این تزریقات به طور موثری برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو استفاده می‌شوند و ممکن است بهبودی قابل ملاحظه‌ای در علائم شما داشته باشد.

جراحی برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو:

برخی موارد نرمی غضروف کشکک زانو به حدی شدید می‌شوند که به جراحی نیاز دارند. در این روش درمانی، پزشک شما ممکن است از روش‌های مختلف جراحی استفاده کند، از جمله خارج کردن بخشی از غضروف، تعویض کشکک زانو با کشکک اصطکاکی یا انتقال مجدد کشکک زانو.

درمان با خوراکی‌های طبیعی برای نرمی غضروف کشکک زانو:

درمان با خوراکی‌های طبیعی می‌تواند شامل مصرف مکمل‌های غذایی، مثل گلوکوزامین و کندروئیتین، باشد. این مکمل ها به عنوان محافظ غضروف شناخته شده‌اند و ممکن است در بهبود نرمی غضروف کشکک زانو مؤثر باشند. درمان نرمی غضروف کشکک زانو

خطر بروز کندرومالاسی با افزایش استفاده از مفصل زانو بالا می رود و مشخص ترین علامت آن زانو درد است

درمان نرمی غضروف کشکک زانو

برخلاف آسیب های غضروفی ناشی از آرتروز، آسیب های مربوط به کندرومالاسی غالبا بهبود می یابند. هدف از درمان نرمی غضروف کشکک زانو، کاهش فشار روی زانو و مفصل، و کم کردن درد و التهاب است. معمولا ابتدا درمان های محافظه کارانه توصیه می شود. این درمانها شامل خودداری از انجام فعالیت هایی که منجر به درد زانو می شود (مانند دویدن)، استراحت، فیزیوتراپی و داروهای ضد درد و ضد التهاب برای چند هفته است. این درمانها در رفع علائم و کاهش ناراحتی موثرند. طی این مدت، فعالیت های کم تأثیر مانند شنا نیز، می توانند کمک کننده باشند و سپس می توان فعالیت را به تدریج افزایش داد. در صورتی که درمان های اولیه با موفقیت روبرو نشود ممکن است پزشک درمان جراحی را پیشنهاد کند.برای درمان کامل و شناخت بهترین دکتر ارتوپدی در شیراز حتما به پیج دکتر بهداد اسکندری سر زده.
مقایسه غضروف مفصلی و کشکک زانو
مقایسه غضروف مفصلی (رنگ آبی) و کشکک زانو (رنگ قهوه ای) در زانوی سالم (چپ) و زانوی مبتلا به کندرومالاسی (راست)

گزینه های درمان نرمی غضروف کشکک زانو

خط اول درمان، درمان رایس (RICE Treatment)

متداول ترین روش درمان علائم بیماری کندرومالاسی پاتلا، درمان رایس است که از اجزای زیر تشکیل می شود: استراحت (Rest) آسیب غضروف اغلب می تواند خود را با استراحت ترمیم کند با بهترین دکتر ارتوپدی در شیراز. در مراحل اولیه درمان، وقتی که زانو هنوز کاملاً دردناک است، ممکن است فعالیت هایی که برای زانو آزار دهنده هستند متوقف شود یا کاهش یابد. پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست در مورد میزان استراحت و فعالیت هایی که باید از آنها اجتناب نمود، توصیه های لازم را خواهند کرد. برای برخی از بیماران، قطع کامل فعالیت ها برای کنترل درد و التهاب لازم است، ولی در بسیاری موارد، هنوز هم می توان در یک فعالیت متوسط شرکت کرد. یخ گذاشتن (Ice) یخ گذاشتن روی زانو غالبا به رفع التهاب و تسکین درد کمک می کند. البته یخ را نباید مستقیماً روی پوست مالید. بلکه باید آن را به صورت بسته یخ یا پیچیده در حوله، به مدت 15 تا 20 دقیقه، چهار بار در روز، برای چند روز روی محل درد قرار داد. البته استفاده از یخ یک پروتکل طولانی مدت نیست و موقتی است. فشرده سازی (Compression) منظور از فشرده سازی بستن زانو با باند کشی است که به منظور تسکین درد و ورم احتمالی صورت می گیرد. بانداژ را باید نسبتاً محکم بست اما نه آنقدر محکم که خود موجب درد و تورم در پا شود. بالا نگه داشتن پا (Elevation) بالا نگه داشتن پا در هنگام دراز کشیدن هم می‌تواند در کاهش درد و تورم در زانو موثر باشد.
هدف اولیه درمان نرمی غضروف کشکک زانو برطرف کردن درد و التهاب است
داروها پزشک ممکن است برای کاهش درد و التهاب اطراف مفصل برای چندین هفته داروهای ضد درد نظیر پاراستامول، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن، و یا ناپروکسن و آسپیرین را تجویز کند. داروهای ضد درد موضعی نیز روی پوست اعمال می شود و به تسکین درد در بافت نرم کمک می کند. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر سودمندی طولانی مدت این داروها وجود ندارد، اما آنها قادرند در کوتاه مدت درد را تسکین دهند تا عملکرد و تحرک زانو عادی شود و بتوان یک برنامه ورزشی را برای بیمار شروع نمود. ورزش و آموزش ورزش و آموزش دو جنبه مهم درمان نرمی غضروف کشکک زانو هستند. آموزش به بیمار کمک می کند تا شرایط بیماری خود و چگونگی برخورد با آن را برای بهبود بهینه، درک کند. هنگامی که درد و التهاب زانو کنترل شد، بیمار می تواند روی تمرینات درمانی برای عضلات کنترل کننده مفصل زانو کار کند تا از عود مجدد مشکل جلوگیری شود. تمركز ورزش بر كشش و تقويت عضلات همسترینگ، چهار سر ران و افزایش طول گاستروكمينيوس و قدرت عضلات گلوتئال است. معمولا تمرینات غیر وزنی، مانند شنا یا دوچرخه ثابت توصیه می شود. بعلاوه، انجام تمرینات ایزومتریک به حفظ توده عضلانی و تراز زانو کمک می کند. فیزیوتراپی پس از تسکین درد و التهاب اولیه، فیزیوتراپی بر بهبود انعطاف پذیری، استحکام و تراز اطراف مفصل زانو و کل اندام تحتانی تمرکز خواهد کرد. فیزیوتراپی با استفاده از مگنت (میدان های مغناطیسی)، اولتراسوند، جریانات پرفرکانس تنس و دیاترمی با موج کوتاه، به تحریک سلولی، تسکین درد و افزایش خونرسانی به منطقه، بهبود تغذیه غضروف مفصلی و ترمیم بهتر آن کمک می کند. تمرینات درمانی در فیزیوتراپی شامل تمرینات تقویتی و کششی ایزومتریک چهار سر ران، تمرینات قدرت و پایداری لگن، و تقویت عضله ابداکتور لگن است. علاوه بر تقویت، کشش نیز باید جزئی از برنامه باشد. کشش می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری و عملکرد زانو شود، اگرچه لزوماً به طور مستقیم درد را بهبود نمی بخشد. نیدلینگ و طب سوزنی نیدلینگ گرم و طب سوزنی نیز ممکن است علائم بالینی بیماری غضروفی را کاهش دهد و در بازیابی ساختار بیودینامیکی کشکک موثر باشد. ترکیب نیدلینگ با تمرینات توانبخشی در تسکین درد موثرتر از ترکیب آن با داروست. تیپینگ پاتلار زانو (Patellar taping) تیپینگ پاتلار (کشکک) توسط بعضی از فیزیوتراپیست ها به منظور کاهش درد ارائه می شود. نوارهای  چسبی بر روی پاتلا، برای تغییر تراز یا نحوه حرکت و نگه داشتن کشکک اعمال می شود و بعضی آن را برای کندرومالاسی مفید می دانند.
بریس راه دیگری برای حمایت از مفاصل زانو است، و در کوتاه مدت، هم به کاهش درد کمک می کند و هم در جلوگیری از حرکات آنتالژیک (تغییر الگوی حرکات برای اجتناب از درد) و عادی سازی راه رفتن موثر است. بریس همچنین برای بیماران قبل و بعد از عمل نیز قابل استفاده بوده، پوشیدن آن به اصلاح تراز مجدد پاتلار کمک می کند و اثر فیزیوتراپی را نیز افزایش می دهد.
 بریس مخصوص نرمی غضروف زانو زانو
یک نمونه بریس مخصوص نرمی غضروف زانو برای کنترل درد و پشتیبانی زانو

ارتزهای پا ( Foot Orthoses )

ارتزهای پا گزینه دیگری برای تسکین درد است، اما فقط در مواردی که مکانیک اندام تحتانی در ایجاد درد زانو نقش داشته باشد )مانند چرخش داخلی بیش از حد اندام تحتانی در هنگام تحمل وزن( مفید است. فیزیوتراپیست می تواند در مورد مفید بودن ارتوزها و محل تهیه آنها بیمار را راهنمایی کند.

استفاده از غلتک فومی برای تسکین عضلات سفت و کاهش فشار روی پاتلا مفید است.

درمان نرمی غضروف کشکک زانو، روش های جراحی

جراحی معمولاً ضروری نیست اما اگر درمانهای غیر جراحی بعد از چند ماه موثر نباشند، ممکن است برای ترمیم یا
برداشتن غضروف آسیب دیده توصیه شود.

آرتروسکوپی

معمولا در ابتدا برای بررسی مفصل و تعیین ناهمترازی زانو جراحی آرتروسکوپی انجام می شود. در این جراحی
دوربین کوچکی از طریق برش های کوچک وارد مفصل می شود تا جراح به کمک آن داخل مفصل را ببیند، آسیب
غضروف را ارزیابی کند و با ابزارهای ظریف اصلاحات لازم را انجام دهد. نگاه مستقیم به سطوح غضروف مفصلی
کشکک و شیار استخوان ران، دقیق ترین روش برای تعیین میزان سایش و پارگی در این مناطق است. نوع جراحی
مورد نیاز برای ترمیم غضروف مفصلی به اندازه، نوع و محل آسیب آن بستگی دارد و ممکن به روش های زیر باشد:

در این عمل، رباط های محکم موجود در قسمت بیرونی )سمت جانبی( پاتلا بریده شده یا رها می شوند تا پاتلا بتواند بطور عادی در شیار استخوان ران حرکت کند. این رباط ها سرانجام بهبود می یابند اما دیگر به اندازه قبل از عمل جراحی، پاتلا را به سمت بیرون نمی کشند. این به متعادل سازی فشار وارد بر غضروف مفصلی و تعادل عضله چهار سر ران کمک می کند.
آزاد سازی جانبی Lateral Release
محل آزاد سازی رباط (پیکان آبی) در جراحی Lateral Release

در این روش که به عنوان تراشیدن پاتلا ) patellar shaving ( نیز شناخته می شود، غضروف آسیب دیده تا بخش سالم زیر آن تراشیده می شود. موفقیت این درمان بستگی به شدت آسیب غضروف دارد.

برای بهبود غضروف های آسیب دیده به کار می رود، و در آن، سوراخهای کوچکی در غضروف حفر می شود تا رشد بافت سالم از طریق آن سوراخ ها در لایه های زیر آن تسهیل شود. اثربخشی این روش کاملا اثبات نشده است و بیشتر در دژنراسیون موضعی غضروف موثر است.

کشکک زانو در این روش غضروف آسیب دیده با پروتز پلی اتیلن جایگزین می شود.

شدیدترین روش جراحی است و تنها در مواردی استفاده می شود که هیچ روش دیگری مفید نباشد. در این روش کشکک برداشته می شود )زانو بدون آن هم عمل می کند(. یکی از عوارض قابل توجه آن ضعیف شدن عضله چهار سر ران است.

روش جدیدی است که برای درمان غضروف مفصلی آسیب دیده به کار می رود و هم در کاهش درد موثر است و هم با جلوگیری از پیشرفت بیماری، نیاز به تعویض مفصل را به تاخیر می اندازد. در این روش از سلولهای غضروف نواحی دیگر بدن به ناحیه آسیب دیده پیوند زده می شود.

پیش آگهی بیماری کندرومالاسی

کندرومالاسی پاتلا اغلب به بهبودی کامل منجر می شود، اما بسته به مورد، بهبودی می تواند از یک ماه تا سالها طول بکشد.

وره های بهبودی طولانی مدت غالبا در نوجوانان دیده می شود که استخوان های آنها هنوز در حال رشد است و با رسیدن به بزرگسالی، علائم از بین می روند.

1 comment on “درمان نرمی غضروف کشکک زانو