نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو را با نام آرتروپلاستی می‌شناسند. این نوع جایگزینی مفصل برای بهبود وضعیت عملکرد و تسکین درد زانو استفاده می‌شود. برای به دست آوردن حداکثر توانایی مفصل و بهبود سریع آن نیاز دارید اطلاعات کافی در مورد نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل داشته باشید.

بهترین نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

برای فردی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده، نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل اهمیت زیادی دارد، چرا که نحوه خوابیدن صحیح به بهبودی سریع‌تر فرد و کاهش عوارض احتمالی عمل جراحی کمک می‌کند، ضمن اینکه نتیجه‌بخش بودن و رضایت‌مندی از عمل را افزایش می‌دهد.

اگر چه پوزیشن‌های مختلفی برای خوابیدن بعد از تعویض مفصل وجود دارد، اما بهترین نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو، رو به پشت است. در این وضعیت، فرد به پشت دراز کشیده و پاها را به آرامی دراز می‌کند. این پوزیشن بهترین حالت ممکن برای گردش خون در بافت‌های اطراف مفصل است و از گیر افتادن خون در منطقه آسیب‌دیده و احساس درد جلوگیری می‌کند.

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل زانو

آیا خوابیدن به شکم بعد از تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

از خوابیدن روی شکم بعد از عمل آرتروپلاستی بپرهیزید. واقعیت امر این است که این نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل، به شکل مستقیم زانوی جراحی شده را تحت فشار گذاشته و باعث احساس درد می‌شود. در پوزیشن خوابیدن به روی پای جراحی شده نیز همین موضوع صدق می‌کند.

ادامه مطلب  عمل پروتز زانو؛ انواع، روش پیشگیری و عوارض آن

مدت استراحت بعد از عمل زانو

مدت استراحت بعد از عمل زانو معمولاً بین 3 تا 6 هفته است، البته این مدت به معنای بهبودی کامل زانو نیست. مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممکن است چند ماه طول بکشد. با این حال، اگر بعد از سه هفته بتوانید خوب راه بروید، احتمالاً به زندگی روتین بر می‌گردید، یعنی می‌توانید کارهای شخصی خود را انجام دهید و مطابق حالت قبلی بخوابید.

مدت استراحت و نحوه خوابیدن بعد از عمل زانو

چگونه بعد از تعویض مفصل زانو راحت بخوابیم؟

  • برای خوابیدن راحت بعد از تعویض مفصل زانو می‌توانید داروهای مسکن استفاده کنید. مسکن‌ها را باید یک ساعت پیش از خواب استفاده کنید، البته این نوع مصرف مربوط به مسکن‌های آرام‌بخش است، چرا که برخی از داروهای مسکن مانند مورفین می‌توانند باعث اختلال در خواب شوند. بنابراین لازم است پزشک قبل از تجویز دارو، آن‌ها را از نظر اختلال خواب و تسکین درد بررسی کند.
  • از دیگر کارهایی که می‌توانید برای خوابیدن راحت بعد از تعویض مفصل زانو انجام دهید، این است که کمپرس یخ بر روی آن بگذارید. یک پارچه حوله‌ای بر روی زانو بکشید و کمپرس یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی زانو قرار دهید. این کمپرس، درد و ورم زانو را کاهش می‌دهد. البته هیچ‌گاه در حالت قرارگیری کمپرس بر روی زانو نخوابید، زیرا باعث درد و آسیب به پوست خواهد شد.

کمپرس یخ بر روی زانو

  • بهتر است پیش از خوابیدن از مواردی مانند تماشای تلویزیون، کار با موبایل و کامپیوتر بپرهیزید، چرا که نورهای روشن منتشر شده از دستگاه‌های الکترونیکی بر روی مغز اثر گذاشته و باعث تحریک آن می‌شود. به جای این نوع فعالیت‌ها، بهتر است ذهن خود را با مطالعه در وضعیت آرام قرار دهید.
  • بهتر است از نوشیدن چای، قهوه و مصرف ترکیبات کافئین‌دار در ساعات بعدازظهر و شب بپرهیزید.

بهبود سریع‌تر پس از تعویض مفصل زانو

  • برای سریع‌تر شدن بهبودی بعد از عمل زانو، لازم است پانسمان عمل را هر روز ضدعفونی و تعویض کنید. همچنین لازم است بدانید بیمارانی که بعد از عمل زودتر راه می‌روند، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند.
  • ورزش، رعایت رژیم غذایی، مصرف به موقع داروها، کامل کردن جلسات فیزیوتراپی، مصرف ویتامین E و مراقبت از زخم از دیگر مواردی هستند که مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل زانو را کاهش می‌دهند و روند بهبود زانو را سرعت می‌بخشند.
ادامه مطلب  آرتروز و ساییدگی لگن

انواع حالات خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

در زیر به حالات خوابیدن مناسب بعد از جراحی زانو اشاره شده است:

خوابیدن به پشت

بهترین حالت خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو، خوابیدن به پشت است. در این حالت هم فرد راحت می‌خوابد و هم بدن در آرامش است، چرا که جریان خون کافی به پاها می‌رسد و مانع به وجود آمدن زخم‌های فشاری می‌شود. از طرفی این نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل، بیمار را آرام‌تر خواهد کرد و پای او را صاف نگه می‌دارد. برای راحتی بیشتر، می‌توانید یک بالشت به شکل طولی در زیر زانو و ساق پا بگذارید تا پای شما در حالت صاف باقی بماند.

خوابیدن به پشت بعد از عمل زانو

خوابیدن به پهلو

برای استراحت بعد از جراحی زانو می‌توانید به پهلو بخوابید. در این حالت بهتر است یک بالشت بین پاهای شما قرار بگیرد. برای خوابیدن راحت، بر روی پهلویی بخوابید که جراحی نشده است. به پهلو خوابیدن امکان صاف کردن پاها را از بین می‌برد، از طرفی ممکن است باعث درد مفصل شود. هنگامی که به پهلو می‌خوابید، تا حد امکان کمتر حرکت کنید یا تکان بخورید، چون این نوع حرکات می‌توانند  مدت زمان بهبودی کامل بعد از عمل تعویض مفصل زانو را افزایش دهند یا باعث افزایش درد شوند.

 

نکاتی برای بهتر خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

  • برای خوابیدن راحت، بدون آسیب و درد، به پشت یا پهلو بخوابید.
  • بدون مشورت با پزشک هیچ نوع ورزشی انجام ندهید.
  • از خم کردن زانو بپرهیزید.
  • از ضربه خوردن زانو جلوگیری کنید.
  • زیر پاها بالشت بگذارید.
  • به شکم نخوابید.
  • داروهای خود را سر موقع مصرف کنید.

جمع‌بندی

تعویض مفصل زانو یکی از درمان‌هایی است که برای بهبود وضعیت زانو انجام می‌شود. مراقبت‌های این تعویض نیز به‌اندازه خود جراحی اهمیت دارند. به‌ عنوان مثال حالت خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو بسیار مهم است، زیرا انتخاب حالت صحیح از درد و ناراحتی مفصل زانو جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *