مراقبت بعد از جراحی لگن

مراقبت بعد از عمل جراحی لگن

اگر تصمیم دارید که برای جراحی لگن یا تعویض لگن اقدام کنید، باید بدانید که پس از انجام جراحی چه شرایطی برای شما پیش خواهد آمد. از مهم‌ترین شرایطی که پس از عمل باید در رابطه با آن اطلاعات داشته باشید، مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل لگن است. شما باید پیش از رفتن به بیمارستان شرایط خانه را به گونه‌ای آماده کنید که روند درمان و بهبود سریع‌تر سپری شود. در ادامه اطلاعات و نکاتی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که می‌توانید با استفاده از آن‌ها شرایط بعد از عمل را برای خود ساده‌تر کنید.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

شرایط را برای خود آسان کنید

  1. اولین اقدامی که باید پس از جراحی لگن انجام دهید، این است که شرایط را به گونه‌ای برای خود رقم بزنید که دسترسی به مواردی که نیاز دارید، آسان شود. در ادامه برای شما شرایطی را بررسی می‌کنیم که تا با اصولی‌ترین شرایط مراقبت بعد از عمل لگن آشنا شوید.
  2. حتی‌الامکان محیطی را برای استراحت انتخاب کنید که دسترسی به آن راحت باشد و در طی مسیر مجبور به بالا و پایین رفتن از پله نداشته باشید.
  3. برای استراحت خود تختخوابی را انتخاب کنید که ارتفاع کمی داشته باشد. به طوری که با نشستن بر لبه‌ی تخت، پاهای شما به کف زمین برخورد کند.
  4. تشکی که برای تخت خواب انتخاب می‌کنید نیز حائز اهمیت است. برای انتخاب تشک، از تشک محکم استفاده کنید، چرا که تشک‌های نرم حس خوشایندی به شما نخواهند داد.
  5. سعی کنید محیطی را برای استراحت انتخاب کنید که حمام و سرویس بهداشتی در اطرافتان قرار بگیرد تا بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.
  6. اگر برای مراقبت بعد از عمل لگن پرستاری ندارید که از شما مراقبت کند، بهتر است لوازم ضروری چون دستمال، مواد غذایی و … را نزدیک محل استراحت قرار دهید تا به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.
  7. محل قرارگیری وسایل را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای برداشتن آن‌ها نیازی به خم شدن نداشته باشید. بهترین محلی که می‌توانید برای قرار دادن لوازم انتخاب کنید، کمدی است بین سطح کمر و شانه شما قرار داد.
  8. هر چه از وسایل آشپزخانه نیاز دارید، مانند بشقاب، کتری، قوری و هر چیز مورد نیاز دیگر را روی اپن آشپزخانه بگذارید تا بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.
  9. دسترسی به تلفن یکی دیگر از مواردی محسوب می‌شود که باید به آن توجه داشته باشید. ترجیحا در دوران پس از جراحی لگن، تنها از تلفن همراه استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که تعداد دفعات کمتری برای پاسخ دادن به تلفن از جای خود بلند شوید.
  10. در محل‌هایی که تردد دارید، یک صندلی که قسمت پشتی دارد و محکم است را قرار دهید. برای مثال می‌توان به محیط‌هایی چون آشپزخانه، حمام، اتاق‌خواب و … اشاره داشت. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که به شما اجازه استراحت در حین انجام امور مورد نظر را می‌دهد.
  11. اگر باید از واکر استفاده کنید، دقت داشته باشید که به درستی از آن بهره ببرید، چرا که کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات گوناگونی شود.
  12. در رابطه با دوران نقاهت تعویض لگن توصیه می‌شود یک تا دو هفته از یک شخص کمک بگیرید. اگر شما کسی را برای مراقبت ندارید، می‌توانید از پرستاران کاربلد و خبره‌ای که آموزش‌های لازم را دیده‌اند، کمک بگیرید تا روند درمان و بهبودی به سرعت طی شود.
ادامه مطلب  نحوه جا انداختن دررفتگی مفصل لگن+ درمان+ورزش مناسب

سایر مطالب: معرفی بهترین دکتر ارتوپد شیراز

جراحی لگن، تعویض لگن

نکات دیگری که می‌تواند به شما کمک کند

  • عصا یا واکر مناسبی را تهیه کنید و با استفاده از آن رفت و آمد خود را انجام دهید.
  • لوازم مرتفع برای خود خریداری کنید. برای مثال از یک جاکفشی بلند استفاده کنید تا نیاز نباشد برای برداشتن کفش خم شوید.
  • برای برداشتن وسایل از روی زمین، پوشیدن شلوار، جوراب پوشیدن و اموری از این دست، از یک فرد کمک بگیرید؛ چرا که امکان دارد انجام آن‌ها درد و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.
  • تلاش کنید در محیط‌هایی رفت و آمد داشته باشید که امکان کمک گرفتن از سطح را داشته باشید؛ برای مثال از کنار دیوار عبور کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

سایر مطالب:  معرفی بهترین جراح زانو در شیراز

فراهم کردن شرایط حمام و سرویس بهداشتی

از دیگر مواردی که باید در راستای مراقبت بعد از عمل لگن انجام دهید، می‌توان به اقدامات لازم در راستای سرویس بهداشتی و حمام اشاره داشت. با فراهم کردن شرایط لازم، شما می‌توانید روند درمان را با راحتی بیشتری پشت سر بگذارید.

  • ارتفاع صندلی توالت فرنگی را تا جایی که امکان دارد بالا ببرید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا کمتر خم شوید و مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • در حمام از میله‌های ایمنی کمک بگیرید. این میله‌ها را می‌توانید به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوارهای حمام محکم کنید. این میله‌ها به شما کمک می‌کنند تا تعادل خود را به راحتی در زمان استحمام حفظ کنید. نکته‌ای که در این راستا باید به آن توجه داشته باشید، این است که از میله‌هایی که برای حوله در نظر گرفته شده به عنوان تکیه‌گاه استفاده نکنید؛ چرا که این دست از میله‌ها نمی‌توانند وزن شما را به خوبی تحمل کنند.
  • برای سرویس بهداشتی و حمام از دمپایی‌هایی استفاده کنید که استفاده از آن سبب لیز خوردن شما نشود. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر انتخاب درستی نداشته باشید، مشکلات بزرگ‌تری برای شما به وجود خواهد آمد و نیاز هست سریع با مشاوران دکتر بهداد اسکندری در تماس بود.
  • در محیط حمام، لوازم مورد نیاز که شامل شامپو و صابون می‌شود را در جای مناسب قرار دهید تا برای برداشتن و استفاده از آن‌ها خم نشوید.
  • در زمان دوش گرفتن، از یک صندلی استفاده کنید و از ایستادن بر زیر دوش بپرهیزید.
ادامه مطلب  موارد منجر به تعویض مفصل لگن

در این مقاله نکاتی را در رابطه با مراقبت بعد از عمل لگن بیان کردیم. شما می‌توانید با انجام این دست از امور دوران بهبود را با سرعت پشت سر بگذارید. البته توجه داشته باشید که سپردن جراحی لگن به یک پزشک متخصص، در روند بهبود و درمان نیز تاثیر خواهد داشت.

اگر شما به دنبال بهترین جراح لگن در شیراز  هستید، ما به شما دکتر بهداد اسکندری ثانی را پیشنهاد می‌دهیم. شما با سپردن عمل خود به دکتر  و توجه به نکات لازم برای مراقبت بعد از عمل لگن، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان روند بهبود را طی کنید.

Tags:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *