زانو درد

آیا هوای سرد زانو درد شما را بدتر می‌کند؟

فصل زمستان یکی از فصولی محسوب می‌شود که در آن شاهد چالش‌های گوناگون ارتوپدی هستیم، چرا که در این فصل برخی از دردها بیشتر می‌شود و برای فرد مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. برای مثال می‌توان به زانو درد اشاره کرد. اگر شما تا به حال از ناحیه زانو آسیب دیده باشید، متوجه شده‌اید که درد زانو شما در شرایط جوی سرد تشدید می‌شود؛ اما چه عواملی سبب افزایش درد زانو در این شرایط جوی می‌شود؟ در ادامه شرایطی را بررسی می‌کنیم و متوجه تاثیر سرما بر زانو درد می‌شویم.

سایر مطالب: معرفی جراح متخصص زانو در شیراز

فشار هوا

فشار هوا همان‌طور که از نامش مشخص است، مربوط به فشار هوا و جوی که اطراف ما قرار دارد می‌شود و همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل اصلی زانو درد باشد. شاید برای شما سؤال پیش آید که فشار هوا چگونه می‌تواند بر زانو درد تاثیر داشته باشد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که با سرد شدن هوا فشار کاهش پیدا می‌کند و کاهش فشار تاثیر مستقیم بر گازها و مایعات درون مفصل‌های زانو می‌گذارد. گازها و مایعات درون مفصل زانو با کاهش فشار، حجیم می‌شوند و با بالا رفتن حجم گازها و مایعات، عصب تحت تاثیر قرار می‌گیرند و سپس منجر به درد می‌شوند و نیاز هست به مطب دکتر بهداد اسکندری در تماس بوده.

رطوبت و سرما

یکی از ترکیب‌هایی که می‌تواند منجر به درد زانوی شدید شود را می‌توان ترکیب دمای پایین و رطوبت بالا در نظر گرفت؛ چرا که این ترکیب به صورت مستقیم بر ساختارهای سلولی استخوانی و غضروف‌های زانو تاثیر می‌گذارد و انبساط و انقباض‌های متعددی را برای زانو ایجاد می‌کند که این احساس، یک احساس ناخوشایند محسوب می‌شود و می‌تواند درد بسیاری را نیز برای زانوی شما ایجاد کند.

حساس بودن اعصاب

افرادی که زانوی آسیب دیده دارند، عموما با مشکلاتی چون التهاب، چسبندگی و زخم مواجه می‌شوند و این مشکلات می‌توانند عصب‌های زانو را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها را حساس کنند؛ از همین جهت زمانی که فرد در محیط سرد و دمای پایین قرار می‌گیرد، اعصاب تحریک می‌شوند و درد زیادی را برای فرد به وجود می‌آورند.

افزایش ضخامت مایع مفصل

مایعی که درون زانو قرار دارد، نقش یک ضربه‌گیر را اجرا می‌کند؛ اما موضوعی که در رابطه با این مایع وجود دارد، این است که این مایع در هوای سرد غلیظ می‌شود و ضخامت آن افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که افزایش ضخامت مایع، از جریان آزاد آن جلوگیری می‌کند که این موضوع باعث می‌شود مفصل‌های زانو سفت شوند و درد بسیاری را برای فرد به وجود آورند.

عدم فعالیت

از دیگر موردهای تاثیر سرما بر زانو درد، می‌توان به عدم فعالیت اشاره داشت. شاید برای شما سؤال پیش آید که عدم فعالیت چه ارتباطی با زانو درد دارد؟ بدون شک برای همه‌ی ما پیش آمده است که بخواهیم در ماه‌های سرد سال که هوا سرد و تاریک است، مدت‌زمان بیشتری را در خانه بمانیم و به استراحت بپردازیم؛ اما باید بدانید که عدم فعالیت و نداشتن تحرک، می‌تواند منجر به دردهای بسیاری مانند درد زانو شود. دقت داشته باشید که این مشکل در سالمندان شایع‌تر است و باید به فکر راه‌حلی برای این موضوع بود تا مفصل‌های زانو آن‌ها آسیب نبیند.

تاثیر هوای سرد بر زانو

کدام دسته از آسیب‌های زانو بیشتر تحت تاثیر سرما قرار می‌گیرند؟

زانو تحت آسیب‌های گوناگونی قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها در برابر سرما حساس‌تر هستند و واکنش شدیدتری را نشان می‌دهند. در ادامه به برخی از این آسیب‌ها اشاره خواهیم داشت تا در صورت داشتن چنین مشکلاتی، مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

زانوی فرد دونده:

اگر شما از دسته افرادی هستید که مدت طولانی به دویدن مشغول می‌شوید، باید بدانید که مفاصل زانوی شما تحت‌فشار زیادی قرار می‌گیرند. فشاری که از دویدن به زانو وارد می‌شود، مالیده شدن کاسه زانو به استخوان ران را به همراه دارد که این موضوع می‌تواند به غضروف‌های زانو آسیب وارد کند. تاثیر سرما بر زانو درد در چنین شرایطی به این‌گونه است که بافت و عضلات اطراف زانو را سفت می‌کند و با چنین اتفاقی درد شدیدی برای فرد ایجاد می‌شود.

کشیدگی تاندون:

کشیدگی تاندون یکی دیگر از موضوعاتی محسوب می‌شود که می‌تواند درد زانو را به همراه داشته باشد. زمانی که شما از پله بالا می‌روید یا از یک سطح به سطح دیگری می‌پرید، امکان دارد تاندون کشیده شود که کشیدگی تاندون کاهش جریان خون را نیز به همراه دارد. این عوامل سبب می‌شود که درد بسیاری دقیقا زیر زانو متمرکز شود و فرد را آزار دهد.

ضربه دیدن زانو:

اگر زانوی شما به سبب ضربه‌ای که به آن وارد شده است، آسیب دیده باید در محیط سرد قرار نگیرید؛ چرا که ماهیچه و عضله‌های شما در چنین شرایطی باید بیشتر از زمان‌هایی که در گرما قرار دارند، کار کنند و انرژی از دست دهند. این موضوع به عضلات و بافت‌های زانو آسیب بیشتری وارد می‌کند و زانو درد شما را افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای کاهش زانو درد در فصل سرما

زانو درد یکی از انواع دردهایی محسوب می‌شود که می‌تواند فرد را بسیار آزار دهد؛ از همین جهت در ادامه شیوه روش‌هایی را خدمت شما عزیزان عرض می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها درد زانوی خود را کاهش دهید.

زانوی خود را گرم نگه دارید: بدون شک یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌هایی که می‌توانید از آن برای کاهش درد زانو استفاده کنید، گرم نگه‌داشتن آن است. استفاده از شیوه‌هایی چون آب گرم، استفاده از کیسه آب گرم، پوشیدن لباس، قرار گرفتن در محیط‌های گرم و … همگی تاثیر بسزایی در کاهش زانو درد خواهند داشت؛ بنابراین ساده از کنار آن‌ها نگذرید.

زانو بند - جلوگیری از زانو درد

از ورم کردن زانو جلوگیری کنید

 از دیگر اقداماتی که می‌توانید برای کاهش تورم زانوی خود انجام دهید، این است که از نوارهای فشرده‌ساز زانو استفاده کنید. این وسیله مانع از ورم کردن زانوی شما می‌شود و اطراف مفصل زانو را نیز گرم نگه می‌دارد.

کنترل وزن و فعال بودن

 از دیگر مواردی که می‌تواند منجر به تسکین درد شود، می‌توان به کنترل وزن و فعال بودن اشاره کرد. به طور حتم می‌دانید که افزایش وزن تاثیر منفی بر مفاصل می‌گذارد و مفصل زانو نیز بیشتر از مفاصل دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین از عدم فعالیت در فصل سرما بپرهیزید و وزن خود را به خوبی کنترل کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

گاهی اوقات راه‌حل‌های نام برده شده تاثیری بر کاهش درد زانو نخواهند داشت. در چنین حالتی فرد باید به یک پزشک ارتوپد خوب مراجعه کند. اگر به دنبال یک دکتر ارتوپدی خوب در شیراز هستید، ما به شما دکتر بهداد اسکندری ثانی را پیشنهاد می‌دهیم. دکتر اسکندری یکی از بهترین جراحان و متخصصین ارتوپد است که می‌تواند به خوبی درد شما را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *