گودی کمر و راه های درمان

گودی کمر، یکی از مشکلات ستون فقرات است که برخی از افراد با آن درگیر هستند. گودی در ستون مهره‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و باید برای درمان این مشکل به متخصص ارتوپد مراجعه شود. دکتر بهداد اسکندری ثانی از متخصصان ارتوپد و دارای بورد تخصصی جراحی استخوان می‌باشد که مراجعان بسیاری در این زمینه دارد.

درمان گودی کمر کمی زمان‌ می‌طلبد. لذا باید صبر و تحمل بالایی به خرج داد تا از شر آن خلاص شد. برخی از پزشکان متخصص، راهکار جراحی را پیشنهاد می‌دهند و برخی نیز انجام حرکات ورزشی و اصلاحی را بیشتر موثر می‌دانند. به هر حال اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر

گودی کمر روی خواب شبانه افراد به شدت اثر گذار است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، شب هنگام نمی‌توانند روی شکم و یا کمر خود بخوابند. خمیدگی در کمر، منجر به فشار ناگهانی به ستون فقرات شده و فرد احساس درد فراوانی در این ناحیه می‌کند. اتفاقا در قسمت گودی کمر، مهره‌های 4 و 5 و دیسک بین آنها قرار گرفته است که در اثر فشار زیاد به این ناحیه، می‌تواند فتق و بیرون زدگی پیدا کند. در این صورت، درد دو برابر شده و مشکل نیز دو چندان می‌گردد.

ادامه مطلب  شکستگی استخوان ترقوه شانه

پزشک متخصص ارتوپد توصیه می‌کند که این افراد، نه روی شکم بخوابند و نه روی کمر. بهتر است در هنگام خواب به حالت جنینی قرار بگیرند و تا جایی که راحت هستند، پاها را در شکم خود جمع کنند. این کار از فشار زیاد، می‌کاهد.

نوع دیگری از خوابیدن وجود دارد که به عنوان بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر  مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، شخص به کمر می‌خوابد و زیر کمر خود، یک بالش مناسب و اندازه، قرار می‌دهد. البته برای خوابیدن به طرفین هم می‌توان یک بالش مناسب زیر زانوها گذاشت.

درمان سریع گودی کمر

برای درمان سریع گودی کمر، می‌توان اقدامات موثری انجام داد که برخی از مهم‌ترین آنها در اینجا ذکر شده است:

  1. کاهش وزن و کوچک کردن سایز شکم و سینه.
  2. عدم پوشیدن کفش پاشنه بلند.
  3. مصرف ویتامین D به عنوان مکمل غذایی
  4. مصرف داروهای کاهنده التهاب برای کاهش درد و تورم مهره‌ها و دیسک بین آنها
  5. اصلاح مدل خوابیدن، نشستن و راه رفتن که البته این کار به تنهایی می‌تواند فقط نوعی مسکن باشد و بهتر است همراه با موارد ذکر شده قبلی و بعدی باشد.
  6. جراحی که در موارد بسیار نادر می‌تواند مشکل را حل کند.

درمان گودی کمر

درمان خانگی گودی کمر

گودی کمر در خانه می‌تواند به راحتی درمان شود اما نیازمند صبر و حوصله است. معمولا افرادی که دچار گودی در کمر خود هستند، افراد چاق یا دارای اضافه وزن هستند. می‌توان با طب سنتی، درمان‌های خانگی و فعالیت بدنی سبک و هوازی در خانه، اضافه وزن را کم کرد.

یکی دیگر از روش‌های درمان گودی کمر که می‌تواند درد ناشی از گودی را تسکین دهد، استفاده از انواع داروهای گیاهی خوردنی و مالشی است. این داروها واقعا تاثیر خود را داشته و درد را تا حد بسیاری کم می‌کنند.

درمان گودی کمر با ورزش

در درمان گودی کمر می‌توان از ورزش‌های سبک و هوازی استفاده کرد تا در کنار یک رژیم غذایی مناسب، منجر به کاهش وزن شود. همچنین می‌توان یک سری حرکات اصلاحی را انجام داد تا کم کم انحنای کمر کمتر شود. شاید با خود فکر کنید که ستون مهره‌ها به دلیل استخوانی بودن، ممکن است هیچ گاه به حالت اولیه باز نگردند و درمان نشود. اما باید بدانید که ستون مهره‌ها علاوه بر مهره‌های استخوانی، دارای دیسک‌های ژله مانند هستند و نخاع از آنجا عبور می‌کند. پس احتمال بازگشت آن به حالت اولیه در بسیاری از موارد وجود دارد.

ادامه مطلب  آرتروز و ساییدگی لگن

برخی از ورز‌ش‌های اصلاحی و مخصوص درمان گودی کمر شامل موارد زیر است:

  • حرکت BALASANA یا کودک
  • حرکت گاو و حرکت گربه
  • حرکت کرانچ روی توپ
  • حرکت کرانچ شکم با دقت و آرام
  • حرکت قو
  • حرکت کشش کمر

دلایل به وجود آمدن گودی کمر یا قوس کمر

بیماری گودی کمر، علل مختلفی دارد. در برخی از افراد، نرمی استخوان منجر به ایجاد گودی می‌شود. برخی هم ممکن است در دراز مدت با چاقی شکمی و تحمل فشار ناشی از سنگینی شکم و سینه، دچار گودی شوند. در برخی از افراد هم، مشکلات ژنتیکی مربوط به ستون فقرات می‌تواند دلیل ایجاد انحنای کمر باشد.

گودی کمر تروماتیک می‌تواند بر اثر شکستگی و آسیب به کمر ایجاد شود. برخی از افراد میانسال، ممکن است در اثر پوکی استخوان، دچار شکستگی در این ناحیه شوند و بعد از بهبودی شکستگی، مبتلا به گودی  در کمر گردند. بیماری دیستروفی عضلانی هم می‌تواند از دلایل دیگر گودی باشد.

 تشخیص  و درمان گودی کمر

تشخیص گودی کمر کار چندان پیچیده‌ای نیست. پزشک متخصص می‌تواند با یک گرافی ساده یا حتی با چشم، آن را تشخیص داد. حتی در صورتی که فرد هنگام خوابیدن دچار درد و مشکل باشد، می‌توان به گودی کمر شک کرد.

درمان گودی کمر، روش‌های مختلفی دارد که هر کدام را می‌توان با توجه به تحمل بدن شخص، برای او تجویز کرد. در شکل تهاجمی، می‌توان جراحی انجام داد. این روش ممکن است درمان سریع گودی کمر را به همراه داشته باشد اما برای همه نمی‌توان آن را تجویز کرد. به خصوص این که هر جراحی، عوارض خاص خود را بر جای خواهد گذاشت.

درمان گودی کمر در شیراز

از بین بردن گودی و انحنای کمر در شیراز، توسط پزشکان متبحر و حرفه‌ای انجام می‌شود. جراحان ارتوپد در این شهر کم نیستند و می‌توان برای این مورد به آنها مراجعه کرد.  پزشک ارتوپد می‌تواند درمان گودی در ناحیه‌کمر را انجام دهد اما این کار مستلزم همکاری مداوم و همیشگی بیمار است.

ادامه مطلب  راه های درمان شکستگی استخوان مچ پا

نتیجه گیری

گودی کمر از بیماری‌هایی است که اگر به موقع و به طور صحیح درمان نشود، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند سبب بروز دیسک کمر و خمیدگی آن شود. درمان مشکلات و بیماری‌های کمر، بسیار مهم هستند. در صورتی که از همان ابتدا و زمانی که هنوز فرصت باقی است، روند درمانی آغاز شود، مطمئنا قابل درمان است. اما هر چقدر از این زمان بگذرد، درمان آن هم پیچیده‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *