اگر تاکنون درد مهلک دررفتگی مچ پا را تجربه نکرده اید باید خوشحال باشید! دررفتگی مچ پا یکی از متداول ترین آسیب هایی است که ورزشکاران و سالمندان به خوبی با آن آشنا هستند. اگر تصور می کنید مانند صدها سال پیش دررفتگی مچ پا را می توان با درمان هایی چون تخم مرغ و زردچوبه در خانه درمان کرد سخت در اشتباهید.

برای درمان باید به دکتر ارتوپد در شیراز مراجعه کنید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

چنانچه برای درمان سریع دررفتگی مچ پا اقدام نکنید ممکن است یک روز از خواب بیدار شوید و با صحنه ای دلخراش از بیرون زدگی استخوان و سیاه شدن مچ پای خود روبرو شوید. در نتیجه ممکن است مجبور به جراحی با ریسک و هزینه بالا شوید.

خدمات درمان دررفتگی مچ پا در مطب پزشک در شیراز یکی از اصلی ترین خدمات مورد ارائه می باشد. اگر خودتان یا نزدیکان تان با این معضل جدی روبرو شده اید توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

• جراحی و تعویض مفصل لگن، زانو و شانه

علائم و نشانه‌های دررفتگی مچ پا چیست؟

چگونه می توان فهمید که مچ پا دچار دررفتگی شده است؟ پاسخ این پرسش ساده است؛ از روی نشانه ها و علائم. به همین دلیل است که آشنایی با علائم و نشانه های دررفتگی مچ پا می تواند در مواقع بحرانی بسیار کارساز باشد. این نشانه ها به شرح زیر هستند:

• دررفتگی مچ پا اغلب خود را در قالب کبودی، تغییر شکل مچ پا و بیرون زدگی استخوان نشان می دهد. یکی از اصلی ترین نشانه های این عارضه، شکستگی مچ است که با درد بسیار شدید و کلافه کننده خود را عیان می کند.
  • یکی از دردناک ترین علائم و نشانه های دررفتگی مچ پا، بد شکل شدن مچ پا و پارگی پوست و نسوج اطراف مچ پا می باشد. حتی تصورش نیز بسیار دردناک است. احتمال شکستگی استخوان در این عارضه زیاد است و به همین دلیل ممکن است در اثر تداخل در خونرسانی و آسیب دیدگی اعصاب مچ پا، پوست و بافت گوشتی اطراف مچ پا دچار پارگی شود.
  • تورم شدید و غیر طبیعی مچ پا از دیگر نشانه های دررفتگی می باشد. این تورم به قدری زیاد است که نمی توان آن را به هیچ چیز دیگری غیر از دررفتگی نسبت داد.
  • بی حس شدن و یا حساسیت بیش از حد به لمس شدن.
  • اگر به هنگام تکان دادن مچ پا، درد تا مغز استخوان تان نفوذ می کند و به هیچ عنوان نمی توانید کف پا و مچ پای خود را تکان دهید، احتمالا دچار دررفتگی مچ پا شده اید. یکی از نشانه های بارز این عارضه، ناتوانی در انداختن وزن بدن روی کف پا و عدم توانایی در راه رفتن می باشد.

دراین راستا یک متخصص استخوان و مفاصل می تواند به شما در درمان کمک کند و دررفتگی مچ پا را بهبود کند.

علت در رفتگی مچ پا

چه می شود که مچ پا دچار دررفتگی می شود؟ دلایل زیادی را می توان به این عارضه نسبت داد که در این بخش به مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

• ورزش کردن راز داشتن اندامی سالم است اما به شرطها و شروطها. زمانی که ورزش کردن از چارچوب اصولی و استاندارد خارج شود، آسیب های جدی مانند دررفتگی مچ پا در کمین خواهد بود. بنابراین یکی از جدی ترین علل این عارضه را می توان سوانح ورزشی و تمرینات فشرده و بی قاعده دانست.
  • آسیب دیدگی رباط می تواند زمینه ساز دررفتگی مچ پا شود. آسیب دیدگی رباط ممکن است در اثر شل بودن رباط ها رخ دهد.
  • انقباض های ناگهانی و شدید عضلات پا و پیچ خوردن مچ پا از مهمترین دلایل دررفتگی مچ پا است.
  • سوانح غیر مترقبه مانند تصادف یا وارد شدن ضربه شدید به مچ پا.
  • ساختار غیر طبیعی مچ پا به صورت مادرزادی.

آسیب دیدگی مچ پا با تورم و کبودی همراه است.

عوارض و مشکلات احتمالی ناشی از دررفتگی مچ پا

توصیه می کنیم که در صورت بروز دررفتگی مچ پا آرامش خود را حفظ کنید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اجرای مو به موی دستورات پزشک و انجام مراقبت های لازم، عوارض و مشکلات احتمالی ناشی از دررفتگی را کاهش می دهد. اما برخی از این عوارض اجتناب ناپذیر اند. تعدادی از آن ها به شرح زیر می باشند:

• سفت شدن مفصل پا
  • ناتوانی در کنترل عملکرد مفصل
  • درد شدید در ناحیه مچ پا به دلیل بروز آرتریت
  • بروز عفونت یا استئومیلیت در ناحیه آسیب دیده
  • زخم شدن محل آسیب دیده و خونریزی
  • آسیب دیدگی عروق خون رسانی
  • لخته شدن خون و کبودی
  • نیاز به جراحی مچ پا در شرایط وخیم

روش‌های تشخیص دررفتگی مچ پا

اگر مچ پای شما به هر دلیلی آسیب دیده، تشخیص پزشکی خودسرانه ندهید! برای تشخیص دررفتگی مچ پا باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. پزشک متخصص برای تشخیص این عارضه در ابتدا مچ پا و ساق پای شما را معاینه می کند. در این معاینه آثاری از کبودی، تورم، درد و دفرمه شدن مچ پا مورد بررسی قرار می گیرد. در این شرایط پزشک از شما می خواهد که مفصل پای خود را تکان دهید تا شدت درد را بررسی کند.

برای تشخیص دقیق تر دررفتگی مچ پا، پزشک متخصص دستور عکسبرداری، سی تی اسکن و MRI خواهد داد. در نتیجه جزئیات مهم همچون جدا شدن استخوان های مفصل از یکدیگر، خود را در عکس رادیولوژی عیان خواهد کرد.

درمان دررفتگی مچ پا در شیراز

بی توجهی به درمان دررفتگی مچ پا می تواند آثار و عواقب بسیار هولناکی را در پی داشته باشد. یکی از عواقب این بی توجهی، ایجاد اسکار در غضروف و آرتروز می باشد. بنابراین توصیه می شود که برای درمان دررفتگی مچ پا در شیراز حتما در اولین فرصت به مطب پزشک متخصص مراجعه نمایید.

رعایت نکات پزشکی، پروسه درمان مچ پا را تسریع می کند.

برای درمان سریع دررفتگی مچ پا باید نکات مهمی را بدانید. و اما این نکات چیست؟

• پزشک متخصص از آتل و بانداژ برای ثابت نگه داشتن پای شما استفاده می کند. به هیچ عنوان به این آتل دست نزنید و پای خود را ثابت نگه دارید.
  • اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که جا انداختن مچ پا امکان پذیر است باید درد لحظه ای جا انداختن را تحمل کنید چرا که بیهوشی در کار نیست.
  • استراحت زیاد داشته باشید.
  • از کمپرس سرد در محل آسیب دیدگی استفاده کنید.
  • داروهای ضد التهابی تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • از مصرف مسکن غافل نشوید.
  • اگر نیاز به جراحی بود، سریعا برای جراحی اقدام کنید.
  • جلسات فیزیوتراپی را به صورت منظم شرکت کنید.
  • تمرینات تجویز شده را خانه انجام دهید تا روند بهبودی تسریع یابد.

نتیجه گیری

دررفتگی مچ پا یکی از متداول ترین آسیب های ورزشی می باشد. البته این آسیب در بین سالمندان و افرادی که دارای مفاصل ضعیف هستند نیز مرسوم است. بسیاری از مواقع این عارضه با شکستگی اشتباه گرفته می شود. بنابراین اگر تخصصی در این زمینه ندارید به جای اقدامات درمانی سرخود، بهتر است برای درمان سریع دررفتگی مچ پا به مطب پزشک در شیراز مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.