نحوه جا انداختن دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا از جمله آسیب هایی است که می تواند عملکرد طبیعی پا را مختل کند. هر نوع آسیب دیدگی در ناحیه استخوان و مفاصل می تواند بسیار دردناک باشد. گاهی مواقع درد با سایر علائم همراه است و نیاز به رسیدگی و درمان سریع دارد.

جا انداختن دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا می تواند موجب کاهش درد و بهبودی ناحیه آسیب دیده شود. همچنان انجام برخی از روش های درمان خانگی و انجام ورزش در روند بهبودی موثر است.

برای اینکه بتوانید با متخصص استخوان و مفاصل در شیراز ارتباط بگیرید و ویزیت شوید همین الان می توانید با ما در تماس باشید.

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان به چه معناست؟

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا به معنی خارج شدن استخوان کف پا از وضعیت طبیعی و نرمال خود می باشد. مفاصل باعث وصل شدن یک یا چند استخوان می شوند، زمانی که ضربه یا فشار شدیدی به پا وارد می شود انتهای استخوان جا به جا خواهد شد، به این امر در اصطلاح دررفتگی استخوان می گویند.

برای شناخت دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا باید با آناتومی پا آشنا شد. در پای انسان ۲۶ استخوان وجود دارد و دررفتگی استخوان کف پا با سه دسته از استخوان ها ارتباط برقرار می کند. این سه دسته استخوان شامل تارسال، متاتارسال و بندانگشتی است.

تارسال پنج استخوان قوس میانی کف پا است و شکل های مختلفی مانند میخی، مکعبی، قایقی و… دارد. متاتارسال در وسط پا بین تارسال و بندانگشتی است و در آخر استخوان بند انگشتی بوده و پنجه های پا را شکل می دهد.

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا ممکن است در هر کدام از این قسمت ها رخ دهد که در زیر با علائم آن آشنا خواهیم شد.

آناتومی پا در دررفتگی استخوان کف پا

علائم و نشانه های دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا

نشانه ها و علائم دررفتگی استخوان‌ کف پا و انگشتان پا مختلف می باشد و گاهی ممکن است با شکستگی، ضرب دیدگی و… اشتباه گرفته شود. در چنین مواقعی مراجعه به دکتر ارتوپدی متخصص ضروری خواهد بود. نشانه دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا عبارتند از:

• درد شدید
  • کبودی و تغییر رنگ
  • تورم و باد کردن
  • بد شکل شدن ناحیه مورد نظر و تغییر شکل
  • عدم حرکت مفصل

شما در صورت مشاهده هر یک از این علائم در هنگام دررفتگی استخوان کف پا باید اقدامات مراقبتی در منزل را آغاز کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایید. بی توجهی به این علائم می تواند موجب طولانی شدن درد، از دست رفتن عملکرد صحیح پا و در برخی مواقع به وجود آمدن شرایط زیر شود:

• آسیب به عصب، مفصل و عروق
  • پارگی عضله، مفصل یا رباط
  • ایجاد آرتروز در دراز مدت

راه ها و روش های درمان دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا

شما می توانید پس از مشاهده دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا روش های درمانی را در منزل انجام دهید. یخ گذاری اولین اقدام می باشد و در کاهش درد و جلوگیری از آسیب دیدگی عروق تاثیر بسزایی دارد.

مرحله بعد برای درمان دررفتگی استخوان انگشتان پا ثابت نگه داشتن موضع است. شما باید تا معاینه پزشک و فرد متخصص پای خود را در حالت ثابتی نگه دارید. برای این کار می توانید از اسپلینت یا آتل استفاده نمایید. در صورتی که ملاقات پزشک زمانبر می باشد میتوانید برای کاهش درد از مسکن هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید.

معاینه پزشک اولین اقدام برای درمان دررفتگی استخوان‌کف پا و انگشتان پا می باشد. در معاینه پزشک می تواند دررفتگی را از شکستگی تشخیص دهد. تصویربرداری با اشعه ایکس روش دیگری است که توصیه می شود.

پس از تصویربرداری شخص متخصص استخوان کف پا را با حرکات نرم و اصولی جا می اندازد و پس از آن باید پا تا مدت مشخص ثابت نگه داشته شود. برای این امر باید پا از دو تا چند هفته در گچ بماند.

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان

عوامل خطر دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا چیست؟

عوامل مختلفی می تواند موجب بروز دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا شود. در زیر به چند مورد اشاره خواهد شد:

• عوامل ارثی: برخی افراد از بدو تولد با مفاصل سست به دنیا می آیند. چنین افرادی به طور ارثی مستعد آن هستند که در طول عمر خود با دررفتگی مفاصل روبرو شوند.
  • واکنش بدن: اینکه بدن فرد در هنگام ضربه و فشار چه واکنشی نشان می دهد اهمیت دارد. به طور مثال برخی افراد به هنگام افتادن بلافاصله کف پای خود را روی زمین فشار می دهند که می تواند احتمال آسیب در این ناحیه را افزایش دهد.
  • انجام ورزش های پر خطر: در برخی ورزش ها احتمال برخورد و آسیب بسیار زیاد است. از جمله این ورزش ها فوتبال، بسکتبال، والیبال، هاکی، ژیمناستیک و… می باشد.
  • تصادفات و سوانح: تصادفات به خصوص با موتور سیکلت و افتادن از سطوح مختلف می تواند موجب دررفتگی استخوان کف پا شود.

ورزش مناسب این دررفتگی

در هنگام دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا پس از جا انداختن و گذراندن دوران نقاهت فرد باید ورزش ها و حرکات مختلف را برای بهبودی کامل انجام دهد.

برای درمان دررفتگی استخوان کف پا در منزل پس از باز کردن گچ، پای خود را با روغن زیتون، روغن بادام تلخ و آب گرم ماساژ دهید.

ورزش های کششی و حرکتی در تقویت پا و برگشت عملکرد طبیعی پا موثر است. در زیر به چند مورد اشاره می شود:

• روی زمین دراز بکشید، یکی از پاهای خود را بالا بیاورید و کف پا را ده دقیقه به سمت جلو و عقب تکان دهید.
  • روی صندلی بنشینید، پاشنه پا را روی زمین قرار دهید و با انگشتان روی زمین ضربه بزنید.
  • تلاش کنید با انگشت پا روی زمین اشکالی ترسیم نمایید.
  • روی زمین نشسته، زانو را صاف کنید و کف پا را به سمت جلو و عقب بکشید.
  • یک تیله را بین انگشت شست و انگشت میانی قرار دهید و تیله را روی زمین جا به جا کنید.
  • به آرامی روی یک پا بایستید و سپس تغییر وضعیت دهید.

درمان دررفتگی استخوان کف پا

به طور معمول در هنگام دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا پس از باز کردن گچ همچنان درد را احساس می کنید. در صورتی که پس از دو هفته درد شدید باشد، لازم است ام آر آی انجام دهید و در برخی مواقع با تشخیص پزشک نیاز به عمل جراحی می باشد.

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان در شیراز

دررفتگی استخوان کف پا و انگشتان پا در شیراز می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد شما برای درمان دررفتگی کف پا در شیراز باید به افراد متخصص مراجعه کنید.

گاهی مواقع با آتل بندی، حرکات ورزشی و درمان خانگی دررفتگی پا بهبود می یابد. در برخی موارد نیاز به انجام فیزیوتراپی است تا پا به عملکرد طبیعی خود برگردد. در هر حال باید توجه داشت که پا با داشتن یک چهارم استخوان کل بدن عضو مهمی است و بهبودی آن در هنگام شکستگی و دررفتگی می تواند بین چند ماه تا چند سال طول بکشد‌.

توجه به علائم دررفتگی و پیگیری درمان اهمیت زیادی دارد و شما می توانید در شیراز به بهترین متخصص درمان دررفتگی کف پا مراجعه نمایید.