شکستگی های استخوان های کف پا و انگشت پا شیراز

شکستگی های استخوان های کف پا شیراز

شکستگی های استخوان های کف پا به عنوان یکی از شایع ترین نوع شکستگی استخوان، مشکلات زیادی را برای بیماران به بار می آورد. افرادی بسیاری که درگیر چنین مشکلی می شوند، با مراجعه به پزشک متخصص علائم آن را بررسی می کنند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند در منزل و با روش های سنتی شکستگی استخوان ها را درمان کنند. این مسئله بدون تردید مشکلاتی را برای آنها به بار خواهد آورد.

افرادی که دچار شکستگی های استخوان های کف پا ممکن است بتوانند مقدار کمی نیرو را تحمل کنند؛ اما با این حال باید حتما به پزشک متخصص برای یک درمان صحیح مراجعه کنند. شکستگی Metatarsals( استخوان های کف پا) و Phalanges( انگشتان پا) همیشه دردناک است. اما در مواد نادری منجر می شود تا فرد دچار ناتوانی در حرکت کردن شود. از این رو در بیشتر مواقع می توان بدون عمل جراحی این نوع شکستگی های پا را درمان کرد. 

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

آناتومی استخوان های کف پا

انگشتان پا در اصل جلوترین استخوان ها در بدن به شمار می روند. این انگشتان سه استخوان دارند که به این استخوان ها Phalanx گفته می شود. البته انگشت شست از دو استخوان Phalanx برخوردار است. در ادامه این استخوان ها نیز استخوان های دیگری هستند که تشکیل دهنده استخوان های کف پا به شمار می روند.  

تمامی این استخوان های به هم پیوسته که در کف پا هستند را، استخوان های Metatars می نامند. هر یک از انگشتان پا، در کف پا دارای یک Metatars هستند. این استخوان ها از استخوان های Phalanx بلندتر و کلفت تر هستند. علاوه بر آن باید به یک رباط نازک و بلند در کف پا اشاره کنیم. این رباط دقیقا در زیر پوست کف پا قرار دارد. 

اگر هنوز دنبال یک دکتر ارتوپد در شیراز هستید میتوانید با شماره تماس ثبت شده در سایت تماس گرفته یا از طریق فرم درج شده نوبت آنلاین گرفته.

این رباط منجر شده است تا استخوان های کف پا به استخوان پاشنه پا متصل شوند. به طور کلی باید بگوییم استخوان های کف پا 26 تا هستند. تمامی این استخوان ها در کنار استخوان تالوس و کالکانه و هیندفوت که در پشت پا قرار دارد، کف پا را تشکیل می دهند. استخوان هایی که در کف پا هستند به صورت مداد در کنار هم قرار گرفته اند. 

این استخوان ها به ترتیب به انگشتان پا متصل هستند و در پشت نیز به استخوان های زیر مچ پا و مفصل متصل شده اند. پس باید بگوییم تمامی این استخوان ها با یکدیگر در ارتباط هستند و آناتومی کف پا را تشکیل می دهند. 

چگونگی و مکانیسم شکستگی های استخوان های کف پا

از انواع شکستگی های استخوان های کف پا باید به شکستگی های استرسی در متاتارس اشاره کنیم. این نوع شکستگی ها معمولا به صورت ترک های ریزی در سطح استخوان کف پا نشان داده می شوند. علت بروز چنین شکستگی ها نیز افزایش ناگهانی شدت راه رفتن است. البته دلایل دیگری همچون افزایش شدت دویدن در زمان انجام تمرینات ورزشی و نظامی سخت نیز، می تواند دلیل بروز آن باشد.

 زمانی که شخصی از روش تمرینی نامناسبی استفاده کند، می تواند احتمال بروز شکستگی های استخوان های کف پا را افزایش دهد. در برخی موارد نیز ممکن است شکستگی در کف استخوان به صورت یک خط کامل رخ دهد. به این صورت که استخوان کف پا را به دو قسمت تقسیم کند. در چنین حالتی احتمال جابجا شدن استخوان ها بسیار زیاد است. مهمترین دلیل بروز چنین شکستگی در کف پا، افتادن جسم سنگین یا پیچ خوردن کف پا خواهد بود. 

با بهترین متخصص استخوان و مفاصل شیراز میتوانید همین الان با مشاوران در ارتباط باشید 

تمامی این موارد نمونه هایی از مکانیسم های شکستگی های استخوان های کف پا به شمار می روند. باید پیش از اقدام به درمان این نوع شکستگی، ابتدا نوع آن را بررسی نمایید. 

انواع شکستگی های استخوان کف پا و انگشت پا

شکستگی هایی که در انگشتان پا و کف پا رخ می دهند، دارای انواع مختلفی هستند. از جمله این نوع شکستگی ها باید به موارد زیر اشاره کنیم: 

  • شکستگی های ناحیه بدنه یا دیافیز:

از نادرترین شکستگی هایی که در کف پا و انگشتان پا رخ می دهد، باید به شکستگی در ناحیه بدنه یا دیافیز اشاره کنیم. معمولا ورزشکاران دچار این نوع شکستگی ها می شوند؛ آن هم به دلیل تحمل مکرر وزن ورزشکاران در زمان انجام برخی تمرینات ورزشی خاص. لازم است حتما در صورت بروز چنین شکستگی هایی، پزشک اقدام به بررسی آن نماید. 

  • شکستگی های ناحیه نزدیک به مفصل یا متافیز:

نوع دیگر از شکستگی های استخوان های کف پا، شکستگی نزدیک مفصل است. این نوع شکستگی ها معمولا به دلیل یک نیروی غیر مستقیم رخ می دهند. یک ضربه کوچک می تواند منجر به شکستگی ناحیه متافیز کف پا شود. البته در این نوع شکستگی ها، استخوان ها خرد می شوند و به داخل مفصل راه پیدا می کنند. به همین دلیل این نوع شکستگی از حساسیت بالایی برخوردار است. 

  • شکستگی های ناحیه سطح مفصلی یا اپی فیز:

ناحیه سطح مفصلی، ناحیه اتصال متافیز به دیافیز است. زمانی که این نوع شکستگی در کف و انگشتان پا رخ می دهد، آسیب بسیاری به استخوان وارد می شود. در اصل این نوع از شکستگی ها از ناحیه خارجی متافیز آغاز شده و تا سطح مفصل ادامه می یابند. 

علائم شکستگی های استخوان های کف پا

هر نوع شکستگی در استخوان های بدن، با برخی علائم خاص همراه است. افرادی که دچار شکستگی های استخوان های کف پا و انگشتان می شوند، با این علائم مواجه می شوند:

  • تغییر شکل محل آسیب دیده و شکسته شده استخوان
  • دشوار شدن راه رفتن و دردناک شدن راه رفتن
  • بروز احساس درد شدید در زمان برخورد ضربه اولیه
  • افزایش درد شدید محل شکسته شده در صورت وارد کردن فشار با دست
  • احساس شکسته شدن استخوان پا و انگشت توسط بیمار در برخی مواقع
  • بروز حالت خونمردگی و تورم در محل شکسته شدن پا و انگشت
  • ناتوانی در راه رفتن و لنگیدن به دلیل درد شدید

برای این که بتوان شدت و میزان شکستگی های استخوان های کف پا را تشخیص داد، نیاز به انجام رادیوگرافی خواهد بود. اصولا پزشکانی که ابتدا اقدام به عکس برداری از پای شکسته می نمایند، می توانند علت دقیق بروز شکستگی و شدت آن را تشخیص دهند. سپس با اطمینان بهترین روش درمان را برای بیمار در نظر بگیرند. 

درمان شکستگی های استخوان های کف پا

برای درمان شکستگی استخوان کف پا و انگشتان، لازم است برخی بررسی های لازم انجام شود. این که کدام یک از استخوان های متاتارس شکسته اند، یا این که چه قسمتی از این استخوان ها شکسته اند، در انتخاب درمان مناسب تاثیرگذار هستند. علاوه بر آن شدت آسیب دیدگی استخوان و حاد یا استرسی بودن آن نیز در درمان شکستگی استخوان مهم است. 

در برخی موارد پزشک برای درمان شکستگی های استخوان های کف پا به نکات دیگری نیز توجه می کند. از جمله این نکته که آیا می توان استخوان شکسته را ترمیم کرد یا نه؟ یا این که آیا بافت های اطراف استخوان نیز آسیب دیده اند یا نه؟ با تمام این تفاسیر باید بگوییم می توان با استفاده از روش های مختلف به درمان شکستگی استخوان کمک کرد. 

می توان از مسکن های ساده، یخ، استراحت، عدم تحرک، عدم وارد کردن فشار بر روی پا و در نهایت جراحی برای درمان شکستگی استفاده کرد. انتخاب هر یک از این روش های درمانی بسته به نوع شکستگی و شدت آن، توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد. 

مدت زمان بهبودی پس از درمان

در حالت کلی مدت زمان لازم برای جوش خوردن شکستگی های استخوان های کف پا، بین 6 تا 8 هسته است. البته این مدت زمان برای ورزشکاران ممکن است طولانی تر نیز باشد. اما در کودکان این مدت زمان بهبودی مسلما کوتاه تر است. آنها تنها نیاز به 4 هفته استفاده از آتل دارند تا شکستگی استخوان کف پایشان درمان شود. 

افرادی که دچار شکستگی استرسی استخوان متاتارس شده اند، معمولا 6 هفته تا 12 هفته زمان برای بهبودی نیاز دارند. علاوه بر آن این نوع شکستگی منجر به کاهش فعالیت های آنها نیز می گردد. برای آنکه افراد بتوانند بهبودی کامل بعد از درمان داشته باشند، باید به تمامی توصیه های پزشک خود کاملا توجه کنند. در غیر این صورت مدت زمان بهبود آنها طولانی خواهد شد. 

نتیجه گیری

آنگونه که متوجه شدیم، شکستگی های استخوان های کف پا از جمله شکستگی های دردناک هستند. به همین دلیل باید افرادی که دچار چنین شکستگی هایی می شوند، باید حتما به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنند. در صورتی که اقدامات لازم را برای درمان مناسب شکستگی استخوان کف پای خود انجام ندهند، مسلما با مشکلات بسیار دیگری مواجه خواهند شد. 

ممکن است این نوع شکستگی ها نیاز به جراحی داشته باشند. از این رو باید پیش از درمان عکسبرداری نمایید، تا بتوانید بهترین روش درمان را برای شکستگی استخوان های کف پا و انگشتان انتخاب کنید. تمامی این فرایند باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود، تا بهترین نتیجه درمانی به دست آید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *