دررفتگی آرنج یک حادثه دردناک است که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. در صورت بروز این حادثه حتما سعی کنید با کمپرس سرد، درد را کمتر کرده و سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در مطب دکتر بهداد اسکندری که یکی از بهترین متخصصین ارتوپد در شیراز هستند، به هر گونه مساله مربوط به شکستگی و دررفتگی رسیدگی کرده و سیر درمان را آغاز می‌کنند. در ادامه به علائم و علل دررفتگی آرنج و روش‌های تشخیصی و درمانی آن میپردازیم.

علائم و نشانه‌های دررفتگی آرنج

تورم، درد شدید در ناحیه آرنج و البته عدم توانایی حرکت دادن دست، نشانه های اصلی دررفتگی  آرنج است. اولین نشانه قطعا درد شدیدی است که در آرنج می‌پیچد. بعد از مدت کوتاهی مفصل آرنج متورم می‌شود. به طوری که به صورت شهودی کاملا مشخص می‌شود که مفصل فرم عادی خود را از دست داده است. از دیگر نشانه‌های محتمل میتوان به خونریزی و کبودی قسمت داخلی آرنج و حتی بی حسی اشاره کرد.

علل دررفتگی آرنج

باید بدانید که دررفتگی آرنج در بزرگسالان پس از دررفتگی شانه، دومین دررفتگی شایع است که البته در کودکان جایگاه اول را از آن خود کرده است. دلایل اتفاق افتادن این حادثه، در این دو گروه سنی متفاوت است. بیشترین علت دررفتگی آرنج در بزرگسالان زمین خوردن با دستان باز و یا تصادف در خودرو است. اگر در هنگام برخورد خودروها سعی کنید با دست‌هایتان، جلوی برخورد صورت خود را با داشبورد و یا هر شی مقابلتان را بگیرید، به احتمال زیاد دچار دررفتگی آرنج خواهید شد. در کودکان اما خیلی ساده‌تر ممکن است این اتفاق رخ دهد. اگر با استفاده از گرفتن ساعد و یا مچ دست کودک، او را تاب دهید، یا اگر مثلا بخواهید کودک را به طور ناگهانی و برای نجات، با گرفتن ساعدش او را به سمت و سویی بکشید، ممکن است نتیجه خوشایندی را در پی نداشته باشد. اگر آرنج کودک دررفته باشد، دستش را به بدنش چسبانده و به هیچ عنوان دستش را حرکت نمی‌دهد‌.

چگونه دررفتگی آرنج را درمان کنیم

روش های تشخیص و درمان دررفتگی آرنج

اگر دچار دررفتگی آرنج شدید، از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و درد استفاده کنید . دست خود را تکان ندهید و سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک ممکن است از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده کند. سپس برای مشخص شدن میزان آسیب وارد شده از دست شما عکس اشعه ایکس میگیرد و پس از تایید دررفتگی، آن را می‌تواند جا بیندازد. اگر عکس نشان بدهد که استخوان شکسته است، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد. اگر رباط‌های دستتان پاره شده باشد، ممکن است شما به جراحی دوباره نیز، نیاز داشته باشید.

عوارض دررفتگی آرنج چیست؟

ممکن است دررفتگی آرنج را به سادگی با جا انداختن درمان کرد اما اگر دررفتگی باعث ایجاد آسیب‌های جانبی نیز شده باشد، درمان آن به این راحتی نخواهد بود. امکان دارد استخوان دررفته به عصب‌های محیطی مفصل آسیب بزند. به این معنی که عصب‌ها می‌تواند کشیده یا دچار فلج شدن بشوند.

یکی دیگر از این عوارض، امکان آسیب دیدن رگ بازو است. ممکن است رگ تحت فشار بوده و یا پاره شود که هر دو مساله بسیار خطرناک است و باید حتما توسط پزشک متخصص معالجه شود.

اگر عروق و اعصاب آسیب ببینند و تحت فشار باشند، دست سرد و بی‌حس می‌شود. این نکته را حتما در هنگام دررفتگی آرنج در نظر داشته باشید و در زمان شرح حال برای پزشک خود توضیح دهید.

پس از گذشت مدتی، هنگامی که استخوان در حال ترمیم و بهبودی است، احتمال دارد استخوان سازی نا به جا رخ دهد. این مشکل باعث ایجاد محدودیت‌های حرکتی در بیمار می‌شود.

ورزش‌های مناسب

پس از درمان دررفتگی آرنج  چه با جراحی و چه به صورت بسته، مفصل آرنج نیاز به کمی استراحت دارد. بعد از چند هفته استراحت دادن به مفصل، میتوان ورزش‌های اصلاحی را برای ترمیم آسیب‌های وارد شده آغاز کرد. برای شروع ورزش‌های اصلاحی ابتدا از حرکات کششی و سپس از حرکات تقویتی استفاده می‌شود. چند حرکت اصلاحی که میتوان استفاده کرد را در ادامه می‌آوریم‌‌‌.

چرخش ساعد: در این ورزش اصلاحی برای دررفتگی آرنج، باید دست خود را در کنار بدن به صورت ۹۰درجه و طوری که کف دست به سمت کف اتاق باشد، نگه دارید. ساعد خود را به سمت خارج بچرخانید. به گونه‌ای که حالا کف دستتان رو به سقف اتاق باشد. ۵الی ۱۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید و دوباره ساعد را به سمت داخل بچرخانید. این حرکت را همینطور ادامه دهید. در نظر داشته باشید که در همه حرکات باید میزان کمی کشیدگی و درد را احساس کنید.

خم و راست کردن آرنج: دست خود را تا جایی که امکان دارد از آرنج خم کرده و به سمت بالا بیاورید، تا جایی که ساعد با بدنتان در یک راستا قرار بگیرد. ۳ ست ۱۰تایی از این حرکت مناسب است. برای فشار بیشتر می‌توانید با دست سالم مچ و یا ساعد دست آسیب‌دیده را بگیرید و با اعمال فشار روی دست آسیب دیده، تلاش کنید آرنج را به سمت بالا خم کنید.

حرکات تقویتی نیز به این صورت است که ۲حرکت بالا را با گرفتن وزنه در دستتان انجام دهید.

البته در نظر داشته باشید که بسیار مهم است که ورزش‌های اصلاحی به درستی و زیر نظر پزشک فیزیوتراپ انجام پذیرد. همچنین پزشک فیزیوتراپ باید طبق سابقه بیماری شخص و سن و میزان اسیب وارد شده به آرنج ورزش‌های اصلاحی مناسب را تجویز کند.

دررفتگی آرنج

درمان دررفتگی آرنج در شیراز

آیا در طی سفر به شیراز، دچار دررفتگی آرنج شده‌اید؟ در صورت رخ دادن این اتفاق ناگوار ابتدا نکات اولیه و اورژانسی توضیح داده شده در بخش‌های بالایی را رعایت کنید. اگر به دنبال پزشک مناسب در شهر شیراز هستید، دکتران باتجربه و متخصصی هستند که شما میتوانید برای درمان دررفتگی آرنج  به آنها مراجعه کنید. شما باید به دنبال متخصصان ارتوپدی و یا پزشک جراح دست و آرنج در شیراز باشید که بتوانند به مشکل  دررفتگی آرنج  شما رسیدگی کنند. دکتر بهداد اسکندری متخصص جراحی استخوان و مفاصل پیشنهاد ما به شماست.

نتیجه گیری

اگر دچار دررفتگی آرنج شدید کمپرس سرد گذاشته و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. از درمان‌های خانگی برای جا انداختن مفصل خودداری کنید. عدم مراجعه به پزشک متخصص باعث ایچاد پیچیدگی‌های زیادی در درمان مفصل آرنج شما می‌شود.