آیا پس از سقوط از ارتفاع و یا در یک سانحه رانندگی، در ناحیه زانو درد دارید و نمیدانید که چه آسیبی به زانوی شما وارد شده است؟ ممکن است زانو شکسته باشد و یا دچار دررفتگی زانو شده باشید، یا ممکن است به بافت‌ها و رباط ها اسیبی وارد شده باشد. باید بگوییم که دررفتگی زانو، به شکل شهودی قابل مشاهده است. خروج استخوان پا از کشکک زانو به سمت داخل و یا به خارج، دررفتگی زانو نامیده می‌شود‌. این اتفاق در صورتی رخ میدهد که به صورت ناگهانی بر زانو فشار زیادی وارد شود. این فشار میتواند بر اثر یک سانحه رانندگی و یا در بازی‌های کودکانه فرزندانتان و یا در ورزش‌های حرفه‌ای همچون فوتبال و… رخ دهد.

دکتر بهداد اسکندری متخصص تعویش مفصل زانو در شیراز توانسته اند که به بهبود این مساله کمک شایانی کنند و برای اینکه شما هم بتوانید این مساله را بهبود دهید پس همین الان می توانید با ما در تماس باشید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه در شیراز
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

علائم و نشانه‌ها

تورم، درد شدید در ناحیه زانو و البته عدم توانایی در حرکت از نشانه های اصلی دررفتگی کشکک زانو است. اولین نشانه قطعا درد شدیدی است که درزانو میپیچد. به حدی که شما به هیچ عنوان نمیتوانید راه بروید و یا حتی پای خود را زمین بگذارید. سپس مفصل زانو متورم میشود و از حالت عادی خود خارج میشود. از دیگر نشانه‌های محتمل میتوان به خونریزی، التهاب و حتی بی حسی اشاره کرد. در بعضی موارد دررفتگی زانو، بافت‌های اطراف مفصل به قدری تحت فشار قرار میگیرند که حالت فلج بودن به صورت موقتی در پا حس میشود.

 

دررفتگی زانو

 

 راه‌ها و روش‌های درمان

در ابتدا باید بدانید که دررفتگی کشکک زانو میتواند جزئی باشد و یا میتواند به کل بافت‌ها و تاندونها و رگهای اطراف مفصل زانو اسیب بزند. برای فهمیدن میزان آسیب وارد شده به زانو باید از انواع عکس‌های رادیولوژی استفاده کرد. پزشکان بیشتر از عکس‌های اشعه ایکس و یا سی‌تی اسکن استفاده میکنند. اما در بعضی موارد که پزشک میخواهد در مورد قرارگیری بافت‌های نرم اطلاعات بهتری داشته باشد، MRI را پیشنهاد میدهد. بعد از اینکه حجم ضربه وارده به زانو توسط پزشک متخصص ارتوپد مشخص شد، حال دکتر تصمیم میگیرد که آیا نیاز به جراحی وجود دارد یا بدون جراحی هم میتوان مفصل زانو را به جای خود هدایت کرد و از آسیب‌های بیشتر دررفتگی زانو به رباط ها و تاندون‌های اطراف زانو جلوگیری کرد. لطفا حتما در صورت بروز چنین اتفاقی، به پزشک متخصص مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی بپرهیزید. کوچکترین حرکت اضافه ممکن است مشکل شما را چندین برابر پیچیده‌تر کند.

 

دررفتگی کشکک زانو

عوامل خطر دررفتگی زانو چیست؟

در قسمت بالای متن گفتیم دررفتگی زانو میتواند به صورت جزئی و مختصر باشد، میتواند هم بسیار گسترده باشد. اما چند نکته را بهتر است بدانید تا در صورت رخ دادن این مساله اماده باشید. تا زمان مراجعه به دکتر متخصص و جراح زانو، کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم بیش از حد و البته درد زیاد عالی عمل میکند‌. حتما زانو را بالاتر از سر قرار دهید. در اطراف زانو یک بالش نرم بگذارید. به هیچ عنوان اقدام به راه رفتن نکنید. دررفتگی کشکک زانو گرچه ممکن است به آسانی درمان شود اما به خاطر داشته باشید که در صورت دررفتگی زانو، ممکن است تاندون‌ها، رباط‌ها، رگها و تمامی بافت‌های اطراف زانو تحت فشار باشند و یک حرکت کوچک اضافه ممکن است به پارگی آنها ختم شود. در صورت پارگی نیز عمل جراحی گریزناپذیر است. همچنبن در آینده باید بیشتر از هروقتی مراقب زانوی خود باشید چرا که بعد از یک بار دررفتگی زانو، دفعات بعدی بسیار ساده‌تر رخ خواهند داد‌.

ورزش مناسب این دررفتگی

پس از درمان دررفتگی زانو چه با جراحی و چه به صورت بسته، مفصل زانو نیاز به کمی استراحت دارد. بعد از چند هفته استراحت دادن به مفصل زانو، به طوری که هیچگونه فشاری به آن وارد نشود، میتوان ورزش‌های اصلاحی را برای ترمیم رباط‌های آسیب دیده آغاز کرد. چند حرکت اصلاحی که میتوان برای ترمیم بافت‌ها و رباط‌های زانو استفاده کرد را در ادامه می‌آوریم‌‌‌.

در حالت دراز کشیده میتوان زانو را خم و راست کرد. تا جایی که کمی احساس فشار روی عضلاتتان حس کنید این حرکت را ادامه دهید و هر بار سعی کنید دامنه حرکتی زانوی خود را بیشتر کنید.

در این ورزش اصلاحی برای دررفتگی زانو، باید در مقابل خود سطح بلندی درست کنید. ارتفاع سطح مقابل بهتر است که کمتر از ۱۵سانتی متر باشد. پای آسیب دیده را روی سطح بلندتر بگذارید و وزن خود را روی همین پا قرار دهید. کف پای سالم را روی زمین قرار دهید. سپس ارام پای اسیب دیده را صاف کرده و به همراه آن، پای سالم را نیز بلند کنید. در انتها برای بازگشت به حالت اولیه، پای آسیب دیده را دوباره خم کرده و کف پای سالم را روی زمین بگذارید.

حرکات کششی هم ورزش خوبی برای تقویت رباط ها پس از دررفتگی کشکک زانو هستند. حرکت کششی مفصل لگن یکی از این حرکات است. بایستید و با یک میز یا تکیه گاه صندلی تعادل خود را نگه دارید. با سفت کردن عضلات کشاله ران، پای خود را به سمت عقب بالا ببرید. دقت داشته باشید که بدن به خصوص کمر و زانوی شما باید به هنگام انجام این حرکت صاف باشند. پای خود را در بالاترین نقطه‌ای که میتوانید ببرید در حد ۲ثانیه نگه دارید و به آرامی به پایین برگردانید.در صورتی که انجام این حرکت برایتان دردناک نیست، چندین بار تکرار کنید.

البته در نظر داشته باشید که بسیار مهم است که ورزش‌های اصلاحی به درستی و زیر نظر پزشک فیزیوتراپ انجام پذیرد. همچنین پزشک فیزیوتراپ باید طبق سابقه بیماری شخص و سن و میزان اسیب وارد شده به زانو ورزش‌های اصلاحی مناسب را تجویز کند.

 

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی مفصل زانو در شیراز

ایا در شهر شیراز زندگی میکنید و دچار سانحه شده اید؟ یا در طی سفر به شیراز زیبا، دچار دررفتگی زانو شده‌اید؟ در صورت رخ دادن این اتفاق ناگوار ابتدا نکات اولیه و اورژانسی توضیح داده شده در بخش‌های بالایی را رعایت کنید. در شیراز دکتران باتجربه و متخصصی هستند که شما میتوانید برای دررفتگی زانو به آنها مراجعه کنید. شما باید به دنبال متخصصان ارتوپدی و یا پزشک فوق تخصص زانو در شیراز باشید که بتوانند به مشکل دررفتگی زانوی شما رسیدگی کنند و هرچه زودتر با استفاده از عکس‌های رادیولوژی، به تشخیص مناسب رسیده و درمان موردنظر را برای شما شروع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *