انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر، عارضه ای است که انگشتان شخص، در موقعیت خمیده قرار میگیرد. التهاب در بخش غشایی تاندون انگشت، باعث عارضه انگشت ماشه ای می شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که به چه روشی میتوان این مشکل را برطرف یا درمان کرد. برای درمان نیاز به یک پزشک متخصص در زمینه ارتوپد دارید. دکتر بهداد اسکندری ثانی، جراح و متخصص ارتوپدی و دارای بورد تخصصی جراحی ارتوپد، از دانشگاه شیراز می باشد. خدمات مطب دکتر بهداد اسکندری ثانی فلوشیپ جراحی زانو و شانه در شهر شیراز شامل جراحی انواع شکستگی ها، تعویض لگن، جراحی آسیب های ورزشی و بسیاری دیگر می باشد. یکی از خدمات ویژه مطب، درمان عارضه انگشت ماشه ای است. بنابراین دیگر نگران این درمان این عارضه نباشید. تمامی خدمات مربوط به این بیماری در مطب جناب دکتر اسکندری انجام میگیرد. از ابتدای درمان تا بهبودی کامل کنار شما خواهیم بود. برای مشاوره و تعیین وقت ویزیت می توانید 24 ساعته با مطب تماس بگیرید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
دکتر بهداد اسکندری ثانی فلوشیپ جراحی زانو و شانه 
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

چه دلایلی باعث ایجاد بیماری انگشت ماشه‌ای می‌شود؟

اگر بخواهیم عارضه انگشت ماشه ای را به زبان خیلی ساده بگویم، ایجاد یک گره در مسیر عبور تاندون انگشت باعث ایجاد این عارضه می شود. زمانی که التهابی در بخش غلاف تاندون ایجاد می شود، مسیر تاندون تنگ شده و در نهایت هنگام عبور از مسیر، باعث ایجاد گره می شود. در نتیجه انگشت به حالت خم قرار میگیرد که به اصطلاح می گوییم انگشت ماشه ای. از دلایل ایجاد این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- دیابت

2- انجام ورزش های سنگین

3- روماتیسم مفصلی

4- این عارضه در خانم ها شایع تر می باشد

5- آسیب دیدگی در یک بخشی از کف دست یا قسمت پایه ای انگشت

6- نقرس یا آرتروز

7- تیروئید کم کار

8- آسیب دیدگی اعصاب مچ دست

9- انقباض دوپویترن ( عارضه ی که باعث می شود انگشتان دست به سمت کف دست خم شوند)

10- استفاده بیش از حد از انگشتان دست ( چنگ زدن یا حمل وسایل سنگین)

چه کسانی به انگشت ماشه‌ای مبتلا می‌شوند؟

انگشت ماشه ای بیشتر در زنان مشاهده شده است. افراد بین سنین 40 تا 70 سال مرد و زن بیشتر در معرض این بیماری هستند. کسانی که مشاغل سنگینی انجام می دهند مانند کشاورزی، کار در صنعت یا هر نوع فعالیتی که انگشتان و مچ دست را زیادی درگیر کند، بیشتر در معرض آسیب دیدگی خواهند بود. ورزش های سنگینی مانند صخره نوردی، بدنسازی، احتمال بوجود آمدن این عارضه را افزایش می دهد.

تشخیص و درمان انگشت ماشه ای:

راه های تشخیص انگشت ماشه ای بسیار راحت می باشد ولی قبل از آن باید علائم و راه های تشخیص آن را بدانید، موارد زیر راه های تشخیص انگشت ماشه ای می باشد:

– اولین و بارزترین نشانه انگشت ماشه ای، احساس درد در هنگام جمع کردن انگشت است.

– ثابت ماندن انگشت به حالت خمیده یا صاف از دیگر علائم این بیماری می باشد.

– خشکی انگشت به هنگام بیدار شدن از خواب.

– گرفتگی یا برآمدگی قسمت پایین انگشت که میتوان، با لمس متوجه آن شد.

– صدای تیک مانندی هنگام خم کردن انگشت.

درد ناشی از انگشت ماشه ای

فاکتورها یا عوامل خطر ساز انگشت ماشه ای:

در صورت نادیده گرفتن انگشت ماشه ای، احتمال کاهش عملکرد و محدودیت در دامنه حرکتی وجود دارد. همچنین سفتی انگشت از دیگر عوارض عدم درمان می باشد. زمانی میتوان درمان بدون جراحی انجام داد که پیشگیری شود. در صورت عدم توجه به عارضه، راه های سخت تری را باید برای درمان پیش بگیرید. پس بهتر است در همان مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه کنید و فرایند درمان خود را آغاز کنید. از جمله عوامل خطرساز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ادامه روند کارکردن های سنگین و طولانی مدت که باعث درگیری و فشار بر روی تاندون دست می شود.

2- وجود نقرس، این عارضه در شما تشدید خواهد کرد.

3- افراد بالای 40 سال در معرض تشدید این عارضه می باشند.

4- افراد دیابتی احتمال عود این بیماری را دارند.

 درمان انگشت ماشه ای با ورزش: 

یکسری حرکات کششی می تواند به انعطاف پذیری و کاهش علائم و درد شما کمک کند. این تمرین ها برای درمان خانگی انگشت ماشه ای می باشد که زیر نظر متخصص استخوان انجام می شود و تا حدودی این بیماری را درمان کند. این ورزش ها شامل موارد زیر می باشد:

1- قرار دادن انگشتان دست به حالت کلمه “o” خارجی: انگشت آسیب دیده خود را به همراه انگشتان دیگر به حالت گرد باز و بسته کنید تا توانایی شما در خم کردن انگشت بیشتر شود.

2- مشت کردن انگشتان: در این تمرین یک شئ را در کف دست خود قرار دهید و سپس فرایند انقباض و انبساط را به آرامی انجام دهید. تعداد و زمان مناسب برای این حرکت توسط دکتر تعیین می شود.

3- برداشتن اشیاء توسط دو انگشت: یک خودکار را بین دو انگشت قرار دهید. خودکار را از یک جایی به جای دیگر با این دو انگشت جابه جا کنید. از انگشت شصت کمک بگیرید.

4- تقویت تاندون ها: انگشتان خود را تا جایی که میتوانید به آرامی باز کنید و سپس همه را باهم جمع کنید تا به کف دستتون برخورد کنند. دوباره تا میانه کف دست انگشتان را باز کنید سپس در همان حالت جمع کنید. میتوانید این تمرین را در دو حالت باز و جمع کردن در انتها و میانه کف دست انجام دهید. این تمرین باعث افزایش حالت روان کنندگی تاندون ها خواهد شد.

درمان انگشت ماشه ای در شیراز:

در صورت داشتن عارضه انگشت ماشه ای، هموطنان شیرازی میتوانند برای درمان به مطب آقای دکتر اسکندری مراجعه کنند. در صورتی که این عارضه حاد نباشد، با تجویز و مراقبت های پزشک، مشکل حل خواهد شد. همچنین در صورت حاد بودن این عارضه، پزشک متخصص با تشخیص و تجویز انواع راه های درمانی، این بیماری را بهبود خواهد بخشید. در صورت نیاز به جراحی، با یک عمل سرپایی، مسیر تاندون انگشت را باز خواهند کرد. با این روش تاندون ها به راحتی خم و صاف خواهند شد.

درمان خانگی انگشت ماشه ای

نتیجه گیری:

انگشت ماشه ای یک عارضه ی شایع می باشد. در صورت تشخیص درست و به موقع، بدون نیاز به جراحی و فقط با توصیه های پزشک میتوانید درمان کنید. انگشت ماشه ای بر حرکت صحیح انگشت و دست ها تاثیر می گذارد. همچنین راه های درمانی برای تشخیص دیر هنگام هم  وجود دارد، با این تفاوت که دیگر نمیتوان با روش های خانگی آن را درمان کرد و حتما نیاز به جراحی یا تزریق خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *