بعضی از مشکلات نه تنها می توانند زیبایی ظاهری ما را تحت تاثیر قرار دهند، بلکه سلامت جسمی و سبک زندگی ما را نیز با چالش روبرو می کنند. یکی از این موارد، مشکلات عضلانی همچون پای پرانتزی است که یکی از مشکلات شایع در میان کودکان و بزرگسالان می باشد. در این زمینه، مراجعه به یک پزشک متخصص همچون دکتر بهداد اسکندری ثانی که دارای بورد تخصصی جراحی ارتوپدی با رتبه ممتاز از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد، بهترین گزینه به حساب می آید. این پزشک سرشناس، فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه داشته و به صورت تخصصی بر درمان انحرافات و دفورمیتی های اندام ها و مفاصل می پردازد. با این حال برای آنکه با درمان پای پرانتزی بیشتر آشنا شوید، در ادامه اطلاعات کامل تری بیان می کنیم.

در این راستا شما م یتوانید برای درمان به بهترین دکتر جراح رباط صلیبی در شیراز مراجعه کنید و از خطرات احتمالی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری نمایید.

دکتر بهداد اسکندری ثانی
کلینیک تخصصی ارتوپدی بهداد اسکندری ثانی
  • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه
  • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • جراحی تروما و شکستگی های اندام
  • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه
  • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 
  • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها
  • ارتوکین تراپی زانو
  • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

نحوه استراحت برای درمان پای پرانتزی

شما به راحتی می توانید در زمان استراحت نیز برای درمان پای پرانتزی اقدام نمایید. این حرکات ساده در درازمدت اثرات چشمگیری بر اصلاح این مشکل عضلانی دارند. برای این امر، کافی است روی یک سطح سفت یا نیمه‌ سفت دراز بکشید و شانه ‌های خود را صاف نگه دارید. بازوهایتان را به طرفین دراز کنید تا بدن به شکل T درآید. سپس پای راست خود را بلند کرده و به دست چپ خود نزدیک کنید. در این حالت به مدت ۳۰ ثانیه بمانید و سپس به ‌آرامی به حالت اولیه برگردید.

حرکت دیگری نیز می تواند کمک کننده باشد که در زمان استراحت قابل انجام است. برای این روش، ابتدا دراز بکشید و بدن را به یک سمت بچرخانید. سپس یک پا را بالا ببرید و زانوها را به حدود ۹۰ درجه خم کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید. سپس به سمت دیگر بدن بچرخید و با پای دیگر امتحان کنید. با این حال، قبل از شروع هر برنامه تمرینی توصیه می ‌شود با دکتر بهداد اسکندری مشورت کنید تا برنامه ‌ای متناسب با شرایط شما تدوین کند.

درمان سریع زانوی پرانتزی

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

در اکثریت موارد، زانوی پرانتزی مربوط به تغییرات رشد است و به طور طبیعی درمان می ‌شود. در واقع هیچ زمان دقیقی برای درمان پای پرانتزی وجود ندارد؛ اما به کمک نشانه‌ های زیر می ‌توان متوجه شد که چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود:

  • پس از ۲۴ ماهگی ژنو واروم ادامه یابد.
  • پرانتزی بودن پاها فقط در ناحیه استخوان ساق پا دیده شود.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به زانوی پرانتزی وجود داشته باشد.
  • تغییر شکل نامتقارن پاها قابل مشاهده باشد.
  • در چارت رشد، قد کودک از ۲۵ درصد جامعه آماری معمول، کوتاه‌ تر باشد.

با این تفاسیر می توان به صورت کلی گفت که بهترین سن برای اصلاح پای پرانتزی، حداکثر تا ۴ سالگی است. کودکان ۴ ساله و کوچکتر دارای استخوان‌ های نرم هستند؛ بنابراین شکل‌ دهی به استخوان‌ ها با استفاده از بریس و فیزیوتراپی راحت ‌تر صورت می‌ گیرد. امروزه با استفاده از انواع روش ‌های فیزیوتراپی، ورزش ‌درمانی و ماساژ درمانی، امکان درمان پای پرانتزی میسر است.

اصلاح پای پرانتزی با جراحی

تشخیص و درمان پای پرانتزی

تشخیص و درمان پای پرانتزی به دو صورت می ‌تواند انجام شود. ابتدا می ‌توانید خودتان زانوها را بررسی کنید. در حالت ایستاده، بدون منقبض کردن عضلات، قوزک پاهایتان را به ‌هم بچسبانید و سپس فاصله بین زانوهای خود را اندازه‌گیری کنید. اگر فاصله دو زانوی شما زیاد باشد و یا آن ‌ها را مثل حالت کمان مشاهده نمایید، ممکن است به این ناهنجاری دچار باشید. به صورت کلی، شدت پای پرانتزی چندین درجه دارد که از خفیف تا شدید متغیر است. برای تشخیص نهایی و درمان، مراجعه به متخصص ارتوپد ضروری است.

پزشک با معاینه فیزیکی می‌ تواند شدت عارضه را تشخیص دهد و در صورت لزوم، عکس رادیوگرافی نیز تجویز می ‌شود. برای کودکان، پزشک متخصص ارتوپد کودکان با معاینه فیزیکی و استفاده از ابزارهای تشخیصی مناسب، اقدام به تشخیص و تدوین برنامه درمانی می ‌نماید. همچنین در برخی موارد، آزمایشات خون و عکس رادیوگرافی نیز ممکن است لازم باشد.

درمان پای پرانتزی در منزل با ورزش

برای اصلاح پای پرانتزی در منزل می ‌توانید از تمرینات و ورزش ‌های خاصی استفاده کنید. یکی از تمرینات موثر، دایره کشیدن با توپ است. برای این تمرین، توپ نرم کوچکی (مانند یک بالشت یا جعبه کوچک) بین زانوهای خود قرار دهید و با حرکت پا، یک دایره فرضی بکشید. این روش را در هر دو سمت (چپ و راست) انجام دهید. حتی می ‌توانید این تمرین را در دو ست ۱۰ تایی برای هر پا انجام دهید. هنگام انجام این تمرین، توجه داشته باشید که فقط زانوها باید حرکت کنند و لگن و کمر ثابت بمانند.

تمرین دیگری که می ‌توانید در منزل انجام دهید، حرکت نشست کامل با وزن بدن است. برای این تمرین، صاف بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید. به اندازه اسکات نیمه بنشینید و در هر نشست حدوداً ۵ ثانیه صبر کنید، سپس کامل پایین بروید و به حالت چمباتمه درآیید. این حرکت را هرروز برای ۳ ست ۵ تایی انجام دهید.

درمان پای پرانتزی در شیراز

ضرورت درمان پای پرانتزی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا عدم توجه به این مشکل می ‌تواند عوارض جدی برای فرد داشته باشد. در صورت عدم درمان، ممکن است عوارضی نظیر درد، مشکلات در راه رفتن و تشویش ‌های مربوط به استقامت فیزیکی و اجتماعی به وجود آید. بنابراین، به منظور پیشگیری از این عوارض و بهبود کیفیت زندگی، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. دکتر بهداد اسکندری با داشتن تجربه و تخصص لازم می ‌تواند بهترین خدمات درمانی را به عنوان یک پزشک متخصص در این حوزه ارائه دهد. به همین خاطر، از طریق مشاوره با دکتر اسکندری می ‌توان درمانی مناسب و کارآمد داشت.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق، نتیجه گیری می ‌شود که اصلاح پای پرانتزی از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم توجه به این مسئله می ‌تواند به عوارض جدی منجر شود. مشاوره و درمان توسط پزشکان متخصص در این زمینه امری ضروری است و دکتر بهداد اسکندری با داشتن تجربه، تخصص و تجهیزات مورد نیاز، بهترین انتخاب برای این منظور به حساب می آید. او با ارائه خدمات درمانی با استفاده از روش‌ های مدرن و به‌روز، تضمین می‌ کند که فرآیند اصلاح پای پرانتزی به بهترین شکل ممکن انجام گردد. از این رو، مشاوره و درمان توسط این پزشک متخصص را از دست ندهید تا بهبود کامل را بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *