علت شانه درد، علائم شانه درد، درمان شانه درد

همه چیز درباره ی شانه درد

یکی از مفاصل بدن انسان که دارای دامنه ی حرکتی بسیار بالایی می باشد، مفصل گلنوهومرال یا مفصل شانه می باشد. این مفصل را در دسته ی مفصل های گوی و کاسه، دسته بندی می کنند و از نظر دامنه ی حرکتی، قابلیت چرخش بسیار بالایی دارد.

حرکات لولایی، چرخش به جلو و چرخش به عقب، در این مفصل قابل اجرا می باشد. لذا این مفصل می تواند تحت فرسایش و آسیب بیشتری قرار گیرد. بارزترین علامت در بروز آسیب به این مفصل، شانه درد است.

بسیاری از بیمارستان ها و مراکز تخصصی ارتوپدی و جراحی مفاصل، در کشور مشغول به فعالیت می باشند. ولی انتخاب مرکز درمانی بخصوصی که دارای متخصصان مجرب و دارای سابقه ی بالینی درخشان باشد، بسیار مهم است.

شیراز، یکی از قطب های مطرح کشور در حوزه ی علوم پزشکی و روش های درمان آسیب های مفاصل، می باشد. بیمارستان و کلینیک های زیادی در این استان احداث شده اند و در زمینه ی درمان اختلالات ارتوپدی و بیماری های منجر شونده به ایجاد درد مفصل شانه، مشغول به فعالیت هستند. لذا شما می توانید جهت انجام انواع پروسیجر های تشخیصی و درمانی در زمینه ی درد مفصل شانه، به این استان مراجعه کنید. انجام پروسیجر های به روز و جدیدترین روش های درمانی درد مفصل شانه توسط دکتر بهداد اسکندری ثانی، در شیراز انجام می گیرد.

بنابراین افراد متقاضی دریافت خدمات مرتبط با تشخیص علت درد مفصل شانه و درمان آن، به شیراز مراجعه کرده و توسط دکتر اسکندری تحت معاینه و درمان قرار می گیرند.

• جراحی ارتوپدی

• جراحی و تعویض مفصل زانو و لگن

• درمان درد سیاتیک

• پی آر پی(prp)

• تزریق ژل

آناتومی شانه

مفصل شانه، حاصل برقراری اتصال بین استخوان های هومروس( بازو) و اسکاپولا( کتف) می باشد. استخوان دیگری به نام کلاویکل( ترقوه) به بخشی از زوائد استخوانی اسکاپولا( آکومیون) متصل است و به طور کلی جزء ساختار مفصل شانه به شمار نمی رود؛ ولی می تواند با آسیب دیدگی خود باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در مفصل شانه، شود.

این استخوان بلند در انتهای دیستال خود به استخوان های رادیوس و اولنار متصل شده و مفصل آرنج را می سازد. در انتهای فوقانی نیز، اتصال بین هومروس و اسکاپولا دیده می شود. سر استخوان هومروس دارای یک گردن و سر گوی مانند، است. بخش گوی مانند سر استخوان هومروس، توسط گردن آن به تنه ی استخوان متصل است و 2 برآمدگی به نام تکمه های هومروس در اطراف آن قرار دارند.

بین این تکمه  ها یک ناودان قرار گرفته که محل اصلی عبور برخی از عناصر ساختاری شرکت کننده در مفصل شانه( عروق، اعصاب، تاندون عضلات)، است.

در سمت دیگر مفصل، استخوان اسکاپولا قرار دارد که دارای بخش هایی از جمله: ستیغ اسکاپولا(spine)، زائده ی آکرومیون، زائده ی خار مانند و حفره ی استخوانی( محل قرار گیری سر هومروس)، است.

مهم ترین دسته ی عضلات شانه را تحت عنوان کلاهک چرخاننده یا rotator cuff می شناسیم. این عضلات به صورت یک کلاه در بخش فوقانی این مفصل قرار گرفته و باعث حمایت آن می شوند. حرکات چرخشی، بالا بردن و پایین آوردن شانه به صورت عمده با کمک این عضلات انجام می گیرد.