زانو درد

زانو درد یکی از انواع دردهای شایع محسوب می‌شود که رخ داد آن به دلایل گوناگونی بستگی دارد؛ از آسیب‌دیدگی‌های جزئی و حاد تا بیماری‌های گوناگون. همچنین باید متذکر شد که این درد امکان دارد در ناحیه خاصی از زانو یا در سراسر آن متذکر شود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات درد زانو و مشکلاتی که برای زانو پیش می‌آید که ضروری هست با سرچ در گوگل با بهترین دکتر ارتوپدی در شیراز آشنا بشید، محدودیت‌های بسیاری را برای شما به همراه خواهند داشت؛ از همین جهت توصیه می‌شود با شایع‌ترین دلیل زانو درد و همچنین شیوه‌های درمان زانو درد آشنا شوید تا در صورت پیش آمدن شرایط مشابه، بدانید که انجام چه اموری لازم و ضروری است.

پیش از هر چیزی باید بدانید که زانو درد چیست؟ باید گفت درد زانو که درد بسیار شایعی است، می‌تواند به سبب مشکل در ساختارهای بخش‌های گوناگون زانو باشد. از جمله ساختارهای زانو که دچار مشکل می‌شود را می‌توان ساختارهایی چون استخوان ران، درشت‌نی، کاسه زانو (کشکک)، رباط، تاندون و مینیسک زانو در نظر گرفت. هر یک از ساختارهای نام‌ برده شده با توجه به دلایل گوناگونی آسیب می‌بینند. از جمله دلایل زانو درد می‌توان به مواردی چون انجام فعالیت‌های بدنی، چاقی، حادثه و … اشاره کرد.

اگر به دنبال یک متخصص  هستید، ما به شما دکتر بهداد اسکندری ثانی را پیشنهاد می‌دهیم. دکتر اسکندری شیراز یکی از دکترهای معتبر هستند که می‌توانند مشکل را شما به درستی تشخیص دهند و درمان زانو درد شما را شروع کنند. شما می‌توانید برای مشاوره و معاینه نوبت خود را تنظیم کنید.

پیچ خوردگی زانو

علائم و نشانه‌های درد زانو چیست؟

محل زانو درد بسته به ساختاری که دچار مشکل شده است، متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر زانو شما دچار مشکلی چون التهاب و عفونت شده باشد، امکان دارد کل زانو شما را درگیر کند و زانوی شما متورم و دردناک می‌شود؛ اما شرایط دیگری چون پارگی منیسک این‌گونه نیست و فقط در یک نقطه خودش را نشان می‌دهد. گاهی اوقات نیز وجود یک کیست مانند کیست بیکر در زانو، منجر به درد در پشت زانو می‌شود.

علاوه بر محل درد زانو درد، شدت درد نیز در هر یک از شیوه‌ها متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات این درد، یک درد جزئی و قابل تحمل خواهد بود و گاهی اوقات درد شدت بسیاری دارد و فرد را به اصطلاح عاجز می‌کند. در کنار این مورد، موارد دیگری نیز وجود دارد.

  • قادر نبودن در تحمل وزن به سبب دردی که در زانو وجود دارد.
  • لنگیدن به سبب درد زانو
  • عدم توانایی در بالا و پایین رفتن از پله (عموما این مشکل نشان‌دهنده‌ی پیچ‌خوردگی رباط زانو است.)
  • قفل شدن زانو (در چنین حالتی، شما قادر به خم کردن زانو نخواهید بود.)
  • متورم و قرمز شدن
  • انداختن وزن بر روی زانو پا مقابل

هر یک از موارد نام برده شده نشان می‌دهد که زانو شما دچار مشکل شده است و باید به دنبال درمان زانو درد باشید. توجه داشته باشید که بی‌توجهی به چنین موضوعی، می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را در پی داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود از کنار چنین موضوعی به راحتی نگذرید و زانوی خود را به یک پزشک متخصص زانویا نشان دهید تا سر منشا درد پیدا شود و اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود.

4 نوع متداول زانو درد و هر آنچه باید در رابطه با آن‌ها بدانید

از آنجایی که درمان زانو درد برای هر مشکل متفاوت خواهد بود، آشنایی با دلیل زانو درد حائز اهمیت خواهد شد. از همین جهت در این بخش به برخی از دلایل رایج و مرسومی که برای زانو پیش می‌آید، می‌پردازیم تا از این مشکل مطلع شوید.

آرتروز زانو

آرتروز زانو که از اواسط قرن بیستم دو برابر شده است، از شایع‌ترین انواع آرتروز به حساب می‌آید که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد. با گذشت زمان غضروف‌هایی که انتهای استخوان‌های زانو را پوشانده‌اند به دلیل آرتروز از بین می‌روند و زمانی که غضروف به طور کامل از بین رفت، باعث می‌شود که استخوان‌های زانو به یکدیگر ساییده شوند که این موضوع درد بسیاری را به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که آرتروز زانو هیچ درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان با انجام برخی از اقدامات این موضوع را کنترل کرد. از جمله اقداماتی که در این راستا صورت می‌گیرد، می‌توان اشاره کرد به مواردی چون:

  • فیزیوتراپی
  • کاهش وزن
  • انجام فعالیت‌ها به شیوه‌ی درست
  • استفاده از داروهای مسکن
  • تزریق داروهایی چون کورتیکواستروئیدها، سلول‌های بنیادی، مکمل ویسکوز و بافت آمنیوتیک (توجه داشته باشید که این تزریق‌ها حتما تحت نظر پزشک مشخص صورت گیرد.)

اگر هر یک از شیوه‌های نام برده شده تاثیری نداشتند و درد شما تسکین پیدا نکرد، تنها گزینه برای شما تعویض کامل زانو خواهد بود. همچنین انجام جراحی دبریدمان نیز به عنوان درمان زانو درد به دلیل آرتروز مناسب خواهد بود. در این شیوه از جراحی، بافت آسیب‌دیده توسط پزشک برداشته می‌شود.

پارگی مینیسک

پارگی مینیسک که دلیل زانو درد به حساب می‌آید با درد بسیاری همراه است. منیسک های در واقع غده‌های هلالی شکل هستند که مانند کمک‌فنر عمل می‌کنند. گاهی اوقات منیسک با توجه به دلایلی چون افزایش سن، افزایش وزن و یک حادثه آسیب می‌بیند و پاره می‌شود. پارگی منیسک یکی از شایع‌ترین انواع آسیب ورزشی برای زانو محسوب می‌شود که برای بسیاری از ورزشکاران پیش می‌آید و درد و محدودیت‌های گوناگونی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

آسیب‌دیدگی رباط صلیبی (ACL)

آسیب‌دیدگی رباط صلیبی که یکی از رباط‌های اصلی زانو به حساب می‌آید نیز شایع‌ترین دلیل زانو درد است. این رباط در زانو وظیفه دارد از لغزیدن استخوان درشت‌نی در جلو پا جلوگیری و از زانو در برابر انجام حرکات چرخشی محافظت کند؛ از همین جهت آسیب‌دیدگی این رباط می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید با استراحت کردن و استفاده از کمپرسور یخ و استفاده از مسکن‌ها درد و تورم زانو خود را کم کنید. البته اگر رباط صلیبی پاره شده باشد، باید بخش پاره شده با بافت مشابه ای جایگزین شود.

سندرم درد پاتلوفمورال و کندرومالاسی

سندرم درد پاتلوفمورال و کندرومالاسی یک نوع دیگر از دلیل زانو درد است که تحت نام‌های دیگری چون زانو دونده یا زانو جهنده نیز شناخته می‌شود. این مشکل از جمله مشکل‌هایی محسوب می‌شود در قسمت‌های جلویی و اطراف زانو درد به نسب زیادی را ایجاد می‌کند. این مشکل زمانی پیش می‌آید که غضروف‌های زیر کشکک از بین می‌رود و عدم انطباق مفاصل زانو رخ می‌دهد.

اکنون که شما با 4 دلیل زانو درد آشنا هستید، می‌توانید اقدامات لازم را در راستای جلوگیری از چنین موضوعاتی انجام دهید. برای مثال باید فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهید، وزن خود را به وزن مناسبی برسانید، اگر زانو درد دارید در هوای سرد قرار نگیرید و … همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار، زانوی خود را به یک پزشک متخصص ارتوپد نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *