آرتروز لگن

اگر گاهی اوقات در قسمت لگن و ران احساس درد می‌کنید، طبیعی است؛ مخصوصا اگر از دسته افرادی هستید که دایره فعالیتی بالایی دارید؛ اما گاهی اوقات درد به صورت منظم ادامه‌دار خواهد شد و بر شدت آن نیز افزوده می‌شود. در چنین حالتی می‌توان احتمال آرتروز لگن را داد. برخی از شرایط هستند که می‌توانند شما را مبتلا به چنین مشکلی کنند. در ادامه تصمیم داریم اطلاعات گوناگونی چون علائم و نشانه آرتروز لگن و درمان آرتروز را برای شما مورد بررسی قرار دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

توجه داشته باشید که آرتروز از جمله بیماری‌های پیش‌رونده به حساب می‌آید. بیماری پیش‌رونده به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. همچنین این بیماری شرایطی چون درد، سفت و التهاب مفاصل را نیز به همراه دارد. نکته‌ی دیگری که باید در رابطه با آرتروز بدانید، این است که این بیماری در انواع گوناگونی پیش می‌آید که شایع‌ترین آن‌ها آرتروز و آرتریت روماتوئید به نظر می‌رسد.

زمانی که غضروف‌های محافظت‌کننده استخوان‌های لگن از بین می‌روند، فرد مبتلا به آرتروز لگن می‌شود که در چنین شرایطی به سبب نبود غضروف بین مفاصل، ساییدگی استخوان‌ها رخ می‌دهد که با درد بسیاری همراه است.

سایر مطالب: معرفی دکتر ارتوپد خوب در شیراز

آناتومی مفصل ران

مفصل ران از جمله مفصل‌هایی به حساب می‌آید که وظیفه‌ی تحمل وزن بدن انسان را بر عهده دارد. این مفصل یک مفصل توپی در نظر گرفته‌شده که از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. این مفصل توسط غضروف محافظت می‌شود. این محافظ یا غضروف، یک پوشش صاف است که از ضربه و شوک جلوگیری می‌کند و همچنین به دلیل آنکه می‌تواند اصطکاک بین استخوان‌ها را کاهش دهد، اجازه می‌دهد استخوان‌های مفصل به‌آرامی کنار یکدیگر بلغزند و به شما اجازه فعالیت دهند.

درمان آرتروز

همان‌طور که متوجه شدیم، آرتروز لگن سبب از بین رفتن غضروف مفاصل لگن می‌شود و با از بین رفتن مفاصل، فشار به نسبت زیادی را به رباط و تاندون‌های اطراف مفصل وارد می‌کند. این موضوع، یعنی وارد شدن فشار به تاندون و رباط، سبب سفت و ملتهب شدن لگن می‌شود. نکته‌ای که باید در رابطه با آرتروز لگن بدانید، این است که این مشکل به سبب دلایل گوناگونی چون چاقی، مشکل ساختاری مفصل ران، ضربه و حادثه و مواردی از این دست پیش می‌آید؛ اما مهم‌ترین دلیل برای این نوع از آرتروز را می‌توان افزایش سن در نظر گرفت.

ادامه مطلب  موارد منجر به تعویض مفصل لگن

علائم شایع آرتروز لگن

علائم آرتروز بسته به نوعی که دارد، ممکن است متفاوت باشد؛ اما برخی از علائم و نشانه‌ها وجود دارد که اگر شما به طور مکرر آن‌ها را مشاهده کردید، باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید، چرا که امکان دارد دچار آرتروز لگن شده باشید. در ادامه به برخی از این علائم اشاره خواهیم داشت.

درد و سفتی مفصل

هرچه سن شما بالاتر برود، موارد گوناگونی برای شما پیش خواهد آمد که غیرمعمول نخواهد بود. برای مثال یکی از مشکلاتی که امکان دارد با آن مواجه شوید، درد مفصل و سفت شدن مفصل لگن است. اگر چنین موضوعی برای شما پیش آمد تا سی دقیقه صبر کنید، اگر مشکل برطرف شد، مشکلی وجود ندارد و طبیعی خواهد بود؛ اما اگر درد و سفتی مفصل شما برای چند ساعت طول کشید، امکان آرتروز لگن وجود خواهد داشت که در چنین شرایطی باید پزشک متخصصی را برای معاینه انتخاب کنید.

موضوع دیگری که در رابطه با آرتروز لگن وجود دارد، این است که گاهی اوقات این مشکل منجر به مشکلات دیگر نیز می‌شود؛ برای مثال می‌توان به درد کشاله ران، ران یا باسن اشاره کرد. همچنین در برخی از مواقع این مشکل بر راه رفتن شما نیز تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که شما لنگ‌لنگان حرکت کنید. از طرفی باید متذکر شویم که آرتروز در زمان‌هایی مانند صبح‌ها یا بعد از مدتی نشستن یا خم شدن بدتر می‌شود و درد بیشتری را برای شما به وجود می‌آورد.

با گذشت زمان و پیشرفت آرتروز، سفتی و درد مفصل بیشتر می‌شود، به طوری که حتی در زمان استراحت نیز شما را آزار می‌دهد. این موضوع می‌تواند معمولی‌ترین فعالیت‌های شما را نیز با اختلال روبرو کند. با توجه به این عوارض توصیه می‌شود پیش از آنکه به اوضاع وخیم‌تر شود به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان آرتروز اصولی پیش رود و برای شما مشکلات جدی پیش نیاید.

درمان درد آرتروز

ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره

همان‌طور که گفته شد، آرتروز باعث درد و سفتی مفصل می‌شود و طبیعتا دامنه حرکتی شما به سبب این موضوع کم می‌شود و شما نمی‌توانید به درستی فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. این موضوع می‌تواند بر روند زندگی شما تاثیر منفی داشته باشد. پس هر چه سریع‌تر مشکل درد و سفتی مفصل خود را با پزشک در میان بگذارید تا اگر آرتروز است، اقدامات لازم انجام شود.

ایجاد درد پس از انجام حرکات ورزشی

طبیعی است که شما پس از انجام حرکات ورزشی شدید با دردهای گوناگون روبرو شوید. این موضوع به دلیل آن است که تاندون و رباط‌های شما کشیده شده و این موضوع پس از گذشت زمانی برطرف می‌شود؛ اما گاهی اوقات پس از انجام برخی از حرکات، درد شدیدی را در قسمت ران و لگن حس خواهید کرد که غیرطبیعی به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی احتمال آرتروز داده می‌شود، چرا که امکان دارد مفاصل شما به دلیل نداشتن غضروف محافظ و انجام حرکات سنگین، آسیب شدید تری دیده باشند.

احساس درد مفاصل در شب

برخی از افراد در طول روز به سبب مشغله‌هایی که دارند، متوجه درد مفصل ران خود نمی‌شوند یا به آن اهمیت نمی‌دهند؛ اما بعد از گذشت مدت‌زمانی این دردها در هنگام خواب نیز به سراغ فرد می‌رود و برای فرد مشکلات و اختلال‌های گوناگونی را ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید که این موضوع را بی‌اهمیت جلوه ندهید، چرا که امکان دارد به دنبال آرتروز شدید این مشکل پیش آمده باشد.

نکته‌ای که در رابطه با آرتروز لگن وجود دارد، این است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها می‌توانید با استفاده از شیوه و روش‌هایی آن را کنترل کنید. برای مثال انتخاب بهترین رژیم غذایی برای تقویت مفاصل و بهبود آرتروز یکی از این شیوه و روش‌ها محسوب می‌شود که تاثیر بسزایی دارد.

همچنین لازم به ذکر است که انتخاب یک دکتر خوب تاثیر بالایی بر روند درمان شما خواهد داشت؛ بنابراین دکتری را انتخاب کنید که مهارت بالایی دارد. دکتر بهداد اسکندری ثانی، بهترین جراح لگن در شیراز است که می‌توانند مشکل آرتروز لگن را به درستی تشخیص دهد و اقدامات لازم برای درمان را شروع کند. اگر شما ساکن شیراز هستید و به دنبال یک دکتر ارتوپد هستید، دکتر اسکندری انتخاب مطمئنی خواهد بود.

ادامه مطلب  آناتومی جامع لگن خاصره و استابولوم
Tags: