التهاب مفاصل دست

ورم دست یکی از مشکلاتی به حساب می‌آید که بسیار شایع است و دلیل آن را می‌توان انباشته شدن آب در میان سلول‌ها را در نظر گرفت. همچنین وجود اختلال در برخی از بخش‌های بدن مانند سیاهرگ‌ها، سفید رگ‌ها و سرخ رگ‌ها که وظیفه‌ تنظیم آب میان‌بافتی را دارند نیز منجر به ورم می‌شود. این مشکل می‌تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد، از همین جهت تصمیم داریم نکاتی را در رابطه با درمان ورم مفاصل در اختیارتان قرار دهیم تا در صورت بروز چنین مشکلی، اقدامات لازم را انجام دهید.

سایر مطالب : معرفی بهترین جراح لگن در شیراز

آرتریت چیست؟

آرتریت چیست؟ یکی از سوال‌هایی که افراد با آن مواجه می‌شوند و اطلاعاتی مناسبی از آن ندارند. در پاسخ به این سوال باید گفت که آرتریت در واقع همان التهاب مفصل است که افراد با آن مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید که ورم، یک بیماری به خصوصی نیست، بلکه بیماری‌های زیادی را شامل می‌شد که هر یک دلایل مخصوصی را دارند.

چه عواملی سبب می‌شود که آرتریت ایجاد شود؟

دلایل گوناگونی وجود دارد که سبب می‌شود مایع درون مفصل افزایش یابد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم داشت تا اطلاعات شما در رابطه با این موضوع افزایش یابد.

همارتروز: عوامل گوناگونی وجود دارد که در این دسته قرار می‌گیرند و سبب التهاب مفاصل دست می‌شوند. برای مثال می‌توان به پارگی رباط، منیسک، ضربه دیدن مفصل، شکستن استخوان، ابتلا به هموفیلی و … اشاره داشت. این دست از موارد به سبب آنکه می‌توانند سبب خونریزی درون مفصلی شوند با نام همارتروز شناخته می‌شوند.

بافت سینوویال آسیب ببیند: آسیب دیدن یا کشیده شدن بافت سینوویال و همچنین تومورهایی که گاهی برای این بخش به وجود می‌آیند نیز از دیگر عوامل آرتریت به حساب می‌آیند.

همچنین باید گفت که در برخی از شرایط، عوامل دیگری چون سابقه خانوادگی، جنسیت، سن، چاقی و غیره نیز بر التهاب مفاصل دست تاثیر دارند. از آنجایی این مشکل می‌تواند برای فرد درد و ناخوشی را به همراه داشته باشد، باید به پزشک متخصصی مراجعه کرد تا روند درمان شروع شود.

همچنین در رابطه با التهاب مفاصل دست یا آرتریت، باید گفت که در واقع غضروف مفصل که یک لایه نرم و لغزنده است و روی مفاصل را پوشانده آسیب می‌بیند. البته التهاب مفاصل دست گاهی اوقات به سبب برخی از بیماری‌های روماتیسمی که مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها آرتریت روماتوئید است نیز پیش می‌آید. شرایطی که در این موقعیت ایجاد می‌شود به گونه‌ای است که لایه سینوویال که مسئول ترشح این مایع است ملتهب می‌شود و به سبب التهابی که دارد مایع بیشتری را از خود ترشح می‌کند که این موضوع به مرور مشکلات بسیاری را برای شما پیش خواهد آورد. از همین جهت و با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، تصمیم داریم راهکارهایی را برای درمان ورم مفاصل در اختیار شما قرار دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید و به دکتر بهداد اسکندری ثانی مراجعه.

درمان ورم مفاصل

شیوه‌ی اول: تغییر در رفتارها

اگر به التهاب مفاصل دست دچار شده‌اید، باید در رفتار خود تغییراتی را ایجاد کنید تا فشار کمتری به مفصل ملتهب شده وارد شود. چنین اقدامی سبب می‌شود که مفصل ملتهب شده به مرور زمان درمان شود و از شدت درد و ورم آن کاسته شود.

شیوه‌ی دوم: مصرف دارو

بدون شک دردی که به دلیل التهاب مفاصل دست به وجود می‌آید، درد غیرقابل تحملی خواهد بود و مشکلات بسیاری را برای شما پیش خواهد آورد. از همین جهت باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا شیوه‌هایی را برای درمان ورم مفاصل برای شما تعیین کند. یکی از این شیوه‌ها را می‌توان مصرف دارو در نظر گرفت. البته باید بدانید که مصرف دارو نمی‌تواند غضروف آسیب‌دیده‌ دست شما را درمان کند، بلکه تنها امکان کاهش درد و تورم را به همراه خواهد داشت. از جمله داروهایی که برای درمان التهاب مفاصل توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌توان به داروهایی چون آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک، پیروکسیکام، مفنامیک اسید، بروفن و سلکسیب اشاره داشت. دقت داشته باشید که مصرف این داروها تنها از درد و التهاب شما می‌کاهد و بر بهبودی مفصل شما تاثیری نخواهد داشت.

شیوه‌ی سوم: تزریق

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در برخی شرایط از آن برای درمان ورم مفصل استفاده می‌شود، می‌توان به تزریق داروهای کورتیکواستروئید اشاره کرد. این دست از داروها در برخی از زمان‌های به خصوصی توسط پزشک ارتوپد تجویز می‌شود؛ اما همانطور که گفته شد این موضوع به ندرت دیده می‌شود، چرا که عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت.

شیوه‌ی چهارم: از آتل یا اسپلینت استفاده کنید

آتل یا اسپلینت در واقع وسیله‌ای محسوب می‌شود که از آن در چنین شرایطی استفاده می‌کنند. شما با استفاده از این آتل دست متورم شده‌ی خود را می‌بندید. این آتل شرایط را برای شما به گونه‌ای رقم خواهد زد که دستتان کمترین حرکت را داشته باشد؛ در نتیجه به سبب آنکه دست شما تحرکی ندارد، دردی نیز نخواهد داشت. البته استفاده از آتل یا اسپلینت برای درمان ورم مفاصل نیز شیوه‌ی  100 درصد مناسبی نیست؛ چرا که می‌تواند به سبب استفاده‌ی طولانی، عضلات دست شما را ضعیف کند که این موضوع به مرور زمان، باعث مشکلات بیشتری نیز می‌شود.

شیوه پنجم: انجام جراحی

در برخی از مواقع، شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که هیچ یک از شیوه‌های نام برده شده مؤثر واقع نمی‌شوند و فرد همچنان از دردی که دارد، رنج خواهد برد. در چنین شرایطی پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که جراحی مناسب خواهد بود. درمان ورم مفاصل با جراحی به این صورت است که غضروف باقی‌مانده مفصل به طور کامل تراشیده می‌شود و سپس با استفاده از ابزارهایی چون پلاک و پیج کنار یکدیگر فیکس می‌شوند.

توجه داشته باشید که مراجعه به پزشک متخصص و تحت نظر قرار گرفتن، خیال شما را راحت خواهد کرد. از همین جهت توصیه می‌شود پزشک متخصصی(دکتر ارتوپدی در شیراز)را برای درمان ورم مفاصل انتخاب کنید تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. اگر به دنبال دکتر خوب هستید، ما به شما دکتر بهداد اسکندری ثانی را معرفی می‌کنیم. دکتر اسکندری که جز برترین دکتران هست است می‌تواند پروسه‌ درمان را برای شما راحت و آسان کند؛ بنابراین اگر ساکن شیراز هستید، برای مشاوره شرایط لازم را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *