نحوه جا انداختن دررفتگی مچ پا

در نظر داشته باشید دررفتگی مچ پا زمانی اتفاق می‌ افتد که استخوان‌ ها در این قسمت از جای طبیعی خود خارج شده و حالت غیر طبیعی پیدا کنند. افرادی که دچار دررفتگی مچ پا می‌ شوند معمولا درد شدیدی را احساس می‌ کنند. این مشکل سبب قطع شدن ارتباط بین تیبیا و تالوس در این قسمت می‌ شود. بعد از دررفتگی مچ پا این ناحیه به شدت ورم کرده و دچار کبودی می‌ شود. در نظر داشته باشید که دررفتگی در این ناحیه علائم زیادی دارد. شما با دیدن این علائم مطمئناً پی به وجود این مشکل خواهید برد. پس باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از به وجود آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری نمایید.

علائم و نشانه‌ ها

افرادی که دچار دررفتگی مچ پا می‌ شوند با علائم زیادی روبرو می‌ گردند. به عنوان مثال ورم و کبودی مچ پا یکی از علائم این مشکل می‌ باشند. از علائم دیگر معمولاً ناتوانی افراد در راه رفتن است. به دلیل آسیب دیدن این ناحیه افراد به هیچ عنوان نمی‌ توانند بر روی زمین پا گذاشته و راه بروند. بعد از دررفتگی این قسمت مچ پا تغییر شکل داده و حالتی دردناک به خود می‌ گیرد. در بعضی مواقع این مشکل می‌ تواند آسیب‌ های زیادی به عصب‌ های پا وارد کند. به همین دلیل فرد با حالت بی‌ حسی و سوزن سوزن شدن در پا ها مواجه می‌ شود. در بعضی مواقع در رفتگی می‌ تواند در جریان خون به پا ها نیز اختلال زیادی به وجود بیاورد. همین مشکل می‌ تواند سبب رنگ پریدگی در قسمت پا شود.

راه‌ ها و روش‌ های درمان

بهترین درمان برای دررفتگی مچ پا جا انداختن مفصل این قسمت می‌ باشد. بعد از جا انداختن، مفصل به حالت طبیعی خود بازمی گردد. البته با توجه به نوع دررفتگی پزشک درمان‌ های مختلفی برای فرد بیمار در نظر می‌ گیرد. بعد از جا انداختن می‌ توانید از حرکات کششی استفاده کرده تا روند درمان را سریع تر کنید. همچنین مصرف برخی از دارو ها می‌ تواند به کاهش درد در این قسمت کمک کرده و سبب رها سازی عضلات اطراف مچ پا نیز شود. پس از جا انداختن مفصل این قسمت را شما م یتوانید با نوبت دهی دکتر ارتوپد انجام دهید تا پزشک یک آزمایش تصویربرداری رادیولوژی را برای فرد بیمار تجویز می‌ کند.

با این آزمایش پزشک می‌ تواند متوجه شود که مفصل مچ پا به خوبی در جای خود قرار گرفته است و حالت طبیعی دارد یا خیر. همچنین می‌ تواند بستن آتل را برای فرد در نظر گرفته و یا پای او را گچ بگیرد. تمام این موارد به تشخیص پزشک و نوع در رفتگی مچ پای فرد بستگی دارند. فرد باید از ایجاد فشار زیاد بر این قسمت خودداری کرده تا مفصل مجدد حرکت نکند. پس بهتر است تا مدتی در خانه استراحت کرده تا روند درمان بهتر طی شود.

بررسی در رفتگی پا

عوامل خطر در رفتگی پا چیست؟

در نظر داشته باشید در صورت تشخیص اشتباه و درمان نادرست ممکن است خطر در رفتگی پا بسیار شدت پیدا کند. زمانی که این اتفاق می‌ افتد آسیب‌ های شدیدی به عصب وارد می‌ شوند. همچنین مفصل نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را به درستی انجام دهد. در صورت پارگی پوست پا احتمال عفونت و سرایت آن به قسمت‌ های مختلف استخوان وجود دارد. زمانی که این اتفاق می‌ افتد درمان مشکل بسیار سخت و دشوار می‌ شود و فرد بیمار درد های بسیار شدیدی را تحمل می‌ کند.

آسیب به غضروف نیز یکی از خطرات این مشکل می‌ باشد. در نظر داشته باشید که در صورت دررفتگی مچ پا بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کرده و این مشکل را پیگیری نمایید تا بتوانید یک درمان درست و مناسب برای آن در پی گرفته و نتایج خوبی به دست بیاورید. به این صورت می‌ توانید از به وجود آمدن خطرات احتمالی دررفتگی مچ پا جلوگیری کرده و بعد از گذشت مدت زمانی مانند روز اول راه رفته و درد های خود را کاهش دهید.

ورزش مناسب این دررفتگی

کشش انگشتان پا یک ورزش بسیار مناسب برای دررفتگی مچ پا می‌ باشد. افراد با این روش و ورزش می‌ توانند به راحتی عضلات و مفصل موجود در قسمت مچ پا را تقویت کنند. برای این کار بهتر است روی یک صندلی بنشینید و یکی از پا های خود را بلند کرده به گونه‌ ای که از زمین فاصله بگیرد. سپس پای بلند کرده را صاف نگه دارید و به آرامی و آهستگی انگشتان پا را به سمت بدن خود بکشید. انگشتان پا را در این حالت چند ثانیه نگه داشته و سپس آن را رها کرده و به حالت اولیه برگردانید. چندین بار در طول روز این کار را برای تمام انگشتان خود انجام داده تا بتوانید به تقویت عضلات پا کمک زیادی کنید.

تمرین با توپ گلف نیز یکی از ورزش های بسیار عالی برای تقویت عضلات این قسمت می‌ باشد. برای این کار می‌ توانید روی یک صندلی بنشینید و یک توپ گلف را در زیر پای خود قرار دهید. سپس توپ را به آرامی و به مدت یک دقیقه در زیر پای خود بالا و پایین کرده و بچرخانید. بهتر است این تمرین را با هر دو پای خود انجام داده و برای چند دقیقه این کار را انجام دهید تا بتوانید نتایج بسیار عالی آن را بر روی تقویت عضلات خود مشاهده کنید. ورزش می‌ تواند به تقویت عضلات پا بسیار کمک کند. همچنین شما می‌ توانید بعد از در رفتگی مچ پا نیز این روش‌ های عالی را انجام داده و به روند بهبودی خود کمک زیادی کنید.

دررفتگی موج پا در شیراز

دررفتگی مچ پا ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود بیاید. امروزه پزشکان بسیار خوبی وجود دارند که شما در صورت مواجهه با این مشکل می‌ توانید به آن ها مراجعه کرده و مفصل پای خود را جا بیندازید. شهر شیراز یکه تاز عرصه پزشکی می‌ باشد. شما می‌ توانید نتایج بسیار خوبی از روند درمان خود در این شهر بگیرید. در نظر داشته باشید که در صورت درمان نادرست ممکن است مشکل شما برطرف نشود. همچنین شما نتوانید مانند روز اول از پای خود استفاده کرده و بدون هیچ مشکلی قدم بردارید. پس در انتخاب پزشک خود بسیار دقت کرده و فردی متخصص را انتخاب نمایید تا بتوانید به راحتی مشکل خود را برطرف کرده و روند درمان خود را سریع تر طی کنید.