PRP (پی آر پی) زانو در شیراز

• جراحی آسیب های ورزشی و آرتروسکپی مفصل زانو

• درمان مفصل زانو

• درمان درد سیاتیک

آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده شایع است که با درد و التهاب، و ناتوانی در انجام حرکات طبیعی همراه است. برای بهبود این وضعیت، از درمان‌های جراحی و غیرجراحی استفاده می‌شود، و تزریق پی آر پی زانو یکی از جدید‌ترین درمان‌های موجود برای رفع این عارضه است.

در این تزریق که در یک نوبت یا بیشتر انجام می‌شود، پلاکت‌های خون خود فرد استخراج می‌شود و پس از تغلیظ و تا حدی تغییر، به درون مفصل تزریق می‌شود. اثربخشی پی آر پی مفصل زانو هنوز تحت تحقیق است ولی این روش با استقبال روزافزون جراحان ارتوپدی و بیماران روبرو شده است. از آنجا که تزریق داخل مفصلی پی آر پی نیاز به دقت و مهارت دارد، انتخاب جراح ارتوپد اهمیت زیادی دارد.

دکتر بهداد اسکندری ثانی از مجرب‌ترین متخصصین ارتوپدی و تزریق پی آر پی (prp)  زانو در شیراز، و فارغ التحصیل ممتاز در همه دوره ها بوده، دارای تجارب ارزشمندی در این زمینه می‌باشد. وی دارای سوابق متعدد آموزشی و درمانی است و هم اکنون در بیمارستانهای شهید رجایی، مسلمین، بیمارستان مرکزی شیراز، کوثر شیراز، بعثت و شفا به خدمت اشتغال دارد.

پخش ویدیو

تزریق پی آر پی به زانو

آرتروز زانو نوعی التهاب مفصلی است که باعث درد، التهاب، قرمزی و کاهش دامنه حرکت می‌شود و فرد را در انجام فعالیت‌های طبیعی مانند راه رفتن، ایستادن و بالا و پایین رفتن از پله ها ناتوان می‌کند. درمان اولیه آرتروز شامل روش‌های غیر‌جراحی مانند اصلاح سبک زندگی، فیزیوتراپی یا داروهای ضد درد و ضد التهاب، و در صورت عدم موفقیت این روش‌ها، جراحی زانو است. با این حال، پزشک متخصص ارتوپدی معمولا قبل از جراحی، گزینه‌های تزریق داخل مفصلی هیالورونیک اسید یا کورتون، و اخیرا گزینه سومی به نام تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-Rich Plasma) یا پی آر پی (PRP) را نیز امتحان می‌کند. در روش پی آر پی زانو، پلاکت تغلیظ شده خون خود فرد به داخل مفصل تزریق می شود تا درد و التهاب آرتروز را کاهش دهد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet-Rich Plasma) یا پی آر پی (PRP)

پی آر پی زانو چیست؟

اساسا می‌توان گفت که پی آر پی پلاسمای غنی از پلاکت است. پلاکت نوعی سلول خونی است که به همراه سایر سلول‌های خونی و پروتئین ها، در بخش مایع خون به نام پلاسما شناور است.

عمل اصلی پلاکت‌ها کمک به لخته شدن خون است، اما آنها به علت دارا بودن پروتئین‌های خاصی به نام فاکتور های رشد، از رشد سلولی نیز پشتیبانی می‌کنند. از چند دهه قبل، محققان با جداسازی پلاسمای حاوی پلاکت، ماده ای به نام پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت (Platelet Rich Plasma) از خون استخراج کرده اند و تصور می‌کنند که این ماده بتواند ساختن سلول های جدید را تحریک کند و باعث پیشرفت روند ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده از جمله، تاندون ها، رباط ها، ماهیچه ها، مفاصل، و پوست شود.

اگرچه درمان با PRP هنوز به طور قطعی اثبات نشده و توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیز به عنوان یک روش درمانی تأیید نشده است، اما استفاده از آن مورد استقبال روزافزون پزشکان، ورزشکاران، و بیماران قرار گرفته است.

پی آر پی زانو چگونه عمل می کند؟

درمان با PRP از طریق فرآیندهای پیچیده ای باعث بهبودی می‌شود و اگر بخواهیم به طور ساده آنها را توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم این درمان در واقع همان فرآیندهای طبیعی بدن هنگام مواجهه با آسیب بافتی را، با یک افزایش چندین برابری، فعال می‌کند. نکات برجسته مکانیسم عمل درمان با پی آر پی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

• پلاکت‌ها بیشتر از سی پروتئین فعال زیستی دارند که در ترمیم بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پلاکت ها قادر به ترشح هفت عامل رشد پروتئینی هستند که در تحریک روند ترمیم زخم موثرند.
  • در محلول PRP سه نوع پروتئین موجود است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا به یکدیگر بچسبند و این در روند ترمیم اهمیت زیادی دارد.
  • پلاکت ها سلول های التهابی را تخریب می‌کنند و با افزایش رشد سلولی، و باعث بهبودی بافت‌های آسیب دیده می‌شوند.
  • پلاکت‌ها مخزن طبیعی فاکتورهای رشد هستند و به کمک آنها تولید کلاژن، تکثیر سلول های بنیادی، بیان ژن و پروتئین مربوط به آسیب بافتی را افزایش داده، باعث تسریع روند بهبود بافت می‌شوند. فاکتور‌های رشد همچنین جریان خون را تحریک می‌کنند و باعث افزایش استحکام و انعطاف پذیری غضروف می‌شوند.

مزایای پی آر پی (PRP) زانو

• در حالی که بسته به شدت آسیب، ممکن است بهبودی از آسیب‌ها ماهها یا سالها حتی طول بکشد، پی آر پی یک روند بهبود سریع، ایمن و موثر فراهم کرده، درد، التهاب، و تورم را کاهش می‌دهد.
  • یک روش درمانی ساده، صد در صد طبیعی، و همراه با حداقل تهاجم است.
  • در رفع مشکلات متنوعی، از تاندونیت، آرتروز، و سفتی عضلات گرفته، تا تحریک رشد مو و جوانسازی پوست موثر است، و نیاز به درمان‌های تهاجمی جراحی را کاهش می‌دهد.
  • چون از منبع خون خود بیمار گرفته می‌شود با حداقل خطر و عوارض جانبی همراه است.
  • احتمال بروز آلرژی در آن نزدیک به صفر است.

تزریق prp پی آر پی زانو

مراحل انجام پی آر پی

آماده سازی محلول پی آر پی

درمان PRP که تقریباً 45 تا 90 دقیقه طول می‌کشد، با جمع آوری خون بیمار آغاز می‌شود. میزان خون گرفته شده بستگی به مورد استفاده آن دارد و معمولا بین 20 تا 60 میلی‌لیتر است. نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا اجزای آن در سه لایه از هم جدا شوند. پلاسمای غنی از پلاکت در لایه وسط قرار دارد و چندین میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. غلظت پلاکت موجود در محلول پی آر پی 3 تا 10 برابر غلظت آن در خون است.

تزریق محلول پی آر پی

پزشک برای بی‌حس کردن منطقه تزریق، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. از آنجا که تزریق باید دقیقا به درون کپسول مفصلی انجام شود، به دقت زیادی احتیاج دارد و به همین دلیل، گاهی پزشک به طور همزمان از سونوگرافی استفاده می‌کند تا محل تزریق را به طور دقیق تعیین کند. وی سپس به آرامی پلاسمای غنی از پلاکت را به منطقه تعیین شده تزریق می‌کند.

آیا تزریق پی آر پی درد دارد؟

در کل، پی آر پی درد قابل توجهی ندارد، اما چون مجموعه‌‌ای از پاسخ‌های بیولوژیکی را تحریک می‌کند، گاهی بسته به محل تزریق، ممکن است تا 3 روز متورم و دردناک باشد. این درد با مصرف استامینوفن تسکین می‌یابد و به مرور زمان از شدت آن کاسته شده، نهایتا از بین می‌رود. باید توجه کرد که بیمار نباید به هیچ عنوان برای تسکین درد از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و سلبرکس استفاده کند، چون این داروها روند بهبودی را دچار اختلال می‌کنند.

مراحل انجام پی آر پی