آسیب رباط های صلیبی قدامی و خلفی زانو

دکتر بهداد اسکندری ثانی

  • کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر بهداد اسکندری ثانی
     
    • فلوشیپ جراحی زانو و شانه از فرانسه

    • فلوشیپ تکمیلی جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها

    • جراحی تروما و شکستگی های اندام

    • جراحی آسیب های ورزشی زانو و شانه

    • جراحی و تعویض مفصل زانو، لگن و شانه 

    • جراحی اصلاح انحرافات و کوتاهی اندام ها

    • ارتوکین تراپی زانو

    • تزریق پی آر پی(prp)، تزریق ژل

آسیب رباط های صلیبی قدامی و خلفی زانو و درمان های آن شامل :

در ارتوپدی ما روی کمک به تسکین درد بیمار و کاهش مدت زمان لازم برای بهبودی او تمرکز می کنیم. ما انواع مختلفی از مشکلات مربوط به مشکلات رایج زانو، از جمله تعویض زانو، آسیب رباط،  ترمیم و آرتروسکوپی زانو را ارائه می دهیم.

ما هم چنین به بیماران خود در زمینه ی مشکلات بهبودی مربوط به ستون فقرات، گردن و کمر ، شانه، آرنج و سایر مفاصل کمک می کنیم. اما می خواهیم در این مقاله علاوه بر پرداختن به آسیب رباط زانو قدامی و خلفی به راه های رمان آن نیز بپردازیم.

از رایج ترین راه های درمان آن آرتروسکوپی می باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

امروزه بهترین دکتر ارتوپدی در شیراز در زمینه جراحی دست، جراحی پا، جراحی زانو، جراحی لگن، جراحی تروما و آسیب‌های اسکلتی، جراحی آسیب‌های ورزشی، جراحی ستون مهره، جراحی شانه و آرنج و سایر بخش های حرکتی بدن فعالیت می کنند و در جهت رفع مشکلات مردم اقدام میکنند.

آرتروسکوپی زانو چیست:

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی است که به تشخیص و درمان مشکلات مفصل زانو از جمله آسیب رباط کمک می کند. در طی این روش، جراح برش بسیار کوچکی را در زانوی شما ایجاد می کند و یک دوربین ریز به نام آرتروسکوپ را درج می کند تا از وضعیت کلی و سلامت داخلی زانوی شما ایده ی بهتری بگیرد. دوربین یا آرتروسکوپ، تصاویر جراح را ضبط و نمایش می دهد که به راهنمایی آن ها در تصمیم گیری در انجام عمل جراحی کمک می کند. آسیب رباط

آسیب رباط

مزایای آرتروسکوپی زانو برای درمان آسیب رباط چیست:

روش های آرتروسکوپی زانو بسیار کم تر از عمل جراحی باز تهاجمی هستند، بنابراین زمان بهبودی سریع تر است و معمولاً درد تا حد زیادی برای بیمار نیز کاهش می یابد. این روش برای تشخیص طیف وسیعی از مشکلات زانو مفید است، که این مشکلات به شرح زیر می باشند:
  • درد مفاصل مداوم و سفتی مفصل
  • غضروف آسیب دیده
  • قطعات شناور استخوان یا غضروف
  • ساخت مایعات
  • آسیب رباط
بیماران معمولاً آرتروسکوپی زانو را نسبت به سایر روش های جراحی انتخاب می کنند زیرا آرتروسکوپی، دارای مزیت هایی به شرح زیر است:
  • آسیب بافت کم تری دارد
  • زمان بهبودی سریع تر است
  • بخیه های کم تری در فرد بیمار ایجاد می شود
  • بیمار درد کم تری بعد از عمل دارد
  • خطر عفونت کم تری دارد، زیرا برش های کوچک تر ایجاد می شود
گفته می شود، آرتروسکوپی زانو همیشه برای همه ی افراد نیست. به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری های دژنراتیو زانو یا استئوآرتریت ممکن است از روش آرتروسکوپی زانو سود نبرند.

آرتروسکوپی زانو

آسیب رباط

افرادی که می توانند از آرتروسکوپی زانو سود ببرند، چه کسانی هستند:

بیمارانی که صدمات زانو مربوط به سیر و یا پایدار و آسیب زیاد در زانو را تجربه می کنند یا کسانی که وضعیت دردناکی دارند که برای درمان غیر جراحی پاسخگو نیست ممکن است بیشترین سود را از آرتروسکوپی زانو داشته باشد. معمولا افرادی با آسیب رباط زانو هم خلفی و هم قدامی می توانند از این روش استفاده نمایند.

آرتروسکوپی زانو به طور بالقوه می تواند به شما در حفظ یک سبک زندگی طبیعی و فعال با راحتی بیش تر در زندگی روزمره کمک کند.

آماده‌سازی  افراد برای آرتروسکوپی زانو:

در ارتوپدی ما با بیماران خود را با مشاوره و مشاهده ی کار از نزدیک با این عمل آشنا می سازیم، تا آن ها را برای انجام روش آرتروسکوپی زانو آماده کنیم.

بعضی اوقات این اقدام ها ممکن است شامل تمرینات ملایم، قطع داروهای بدون نسخه یا 8 ساعت یا بیشتر قبل از عمل ناشتا باشد.قطعا نیاز به مشاوره دکتر بهداد اسکندری ثانی هست.

هدف استفاده از حداقل روش های تهاجمی بازیابی عملکرد و تسکین هرگونه درد زانو است که ممکن است  بیمار آن را تجربه کند و این بدان معنی است که جراحی گاهی اوقات برای دستیابی به وضعیتی که احساس درد نکنید ضروری است.

 آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)چیست:

آسیب رباط قدامی به معنای پارگی یا کشش بیش از حد رباط صلیبی قدامی (ACL) در زانو است که می تواند جزئی یا کامل باشد. زانو در جایی قرار دارد که نوک استخوان ران (استخوان ران) در قسمت بالای ساق (استخوان ران) قرار دارد.

چهار رباط اصلی این دو استخوان را به هم متصل می کنند، گه به شرح زیر می باشند:

  • لیگامنت وثیقه میانی (LCM) ، که در امتداد قسمت داخلی زانو جریان دارد.از خم شدن به داخل جلوگیری می کند.
  • رباط جانبی وثیقه جانبی (LCL) ، که در امتداد قسمت بیرونی زانو جریان دارد.از خم شدن آن به بیرون جلوگیری کنید.
  • رباط صلیبی قدامی (ACL) ، که در وسط زانو قرار دارد.این قسمت مانع از کشیدن لبه بینی در جلوی استخوان ران می شود.
  • رباط صلیبی خلفی (LCP) ، که در رابطه با LCA کار می کند.این رباط مانع از عقب کشیدن استخوان درشت نی در زیر استخوان ران می شود. جالب است بدانید که زنان بیش تر از مردان به پارگی ACL مبتلا هستند. در صورت وجود آسیب ACL ممکن است به خاطر یک سری اتفاقات رخ دهد:
  • همان طور که می تواند در هنگام فوتبال اتفاق بیفتد، در زیر زانو ضربه سختی بگیرید
  • بیش از حد مفصل زانو را گسترش می دهد
  • باعث توقف سریع و تغییر جهت در هنگام دویدن ، پریدن از زمین یا چرخاندن می شود

بسکتبال ، فوتبال ، فوتبال و اسکی ورزشهای رایج در ارتباط با وقفه ACL است. صدمات ACL معمولاً همراه با یک سری عوارض رخ می دهد. برای مثال، آسیب ACL اغلب با پارگی LCM و غضروف جذب شوک در زانو (مینیسک جانبی) رخ می دهد.

بیشتر مشکل های ACL در وسط رباط رخ می دهد یا رباط از استخوان ران خارج می شود. این آسیب ها فضای بین لبه های شکسته را تشکیل می دهند و به خودی خود بهبود نمی یابند.

همین اتفاقات ساده منجر به آسیب رباط قدامی می شود.

بعد از آسیب رباط علائمی به وجود می آید که به شرح زیر است:

علائم اولیه:

  • صدای “ترد” در هنگام آسیب دیدگی
  • التهاب زانودر مدت 6 ساعت از آسیب دیدگی
  • درد، به خصوص هنگامی که سعی می کنید وزنه بر روی پای مصدوم بگذارید
  • مشکل در انجام ادامه ی ورزش فرد

کسانی که فقط یک جراحت جزئی دارند ممکن است متوجه شوند که زانو احساس ناپایداری می کند یا به نظر می رسد هنگام استفاده شل شود.

تعویض مفصل زانو

در هنگام آسیب رباط باید چه اقدام هایی انجام داد:

اگر فکر می کنید در قسمت ACL آسیب دیده اید، در قدم اول فعالیت ورزشی خود را متوقف کنید.

ارتفاع مفصل را بالاتر از سطح قلب قرار دهید

روی زانو کمپرس یخ بگذارید

از دارو های ضد درد مانند دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن) استفاده نمایید

برای راه رفتن تا بهبود تورم و درد از عصا استفاده کنید

فیزیوتراپی برای کمک به بهبود حرکت مفاصل و قدرت پا مفید است

جراحی برای بازسازی ACL آخرین اقدامی است که شما می توانید انجام دهید.

برخی از افراد می توانند با ACL شکسته زندگی کنند و به طور عادی کار کنند. با این حال، بیشتر شکایت دارند که زانوی آن ها ناپایدار است و می تواند فعالیت بدنی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. آسیب رباط ACL اگر اصلاح نشود می تواند منجر به آسیب بیش تر زانو شود. هم چنین کمتر احتمال دارد که بتوانید در همان سطح بدون LCA به ورزش برگردید. در زمانی که دچار آسیب رباط چه قدامی و چه خلفی شدید، اقدامات زیر را انجام دهید:

اگر مصدومیت جدی متحمل شده اید، زانوی خود را حرکت ندهید.

برای اینکه زانوی خود را مستقیم بکشید، یک اسپلینت بپوشید تا این که پزشک شما را ببیند.

تا زمان معالجه مجدداً بازی نکنید یا فعالیت های دیگر را از سر نگیرید.

اگر مصدومیت جدی زانوی دارید و آسیب رباط  زانو ی شما بسیار شدید است، با پزشک معالج خود فوراً تماس بگیرید. اگر پا سرد شد و پس از آسیب دیدگی زانو، آبی روشن شد فوریت های پزشکی را مطلع سازید. این بدان معنی است که مفصل زانو ممکن است دررفته باشد و رگ های خونی پا آسیب ببینند. یک موقعیت فوق العاده ضروری است.

پارگی مینیسک پا

اولین راه برای درمان آسیب رباط زانو قدامی و خلفی، پیشگیری است:

هنگام انجام ورزش یا تکنیک های دیگر، برخی از برنامه های ورزشی به ورزشکاران می آموزند که چگونه فشار را در LCA به حداقل برسانند این آموزش شامل یک سری تمرینات گرم کردن و پریدن است. پوشیدن زانو بند در طی فعالیت های شدید ورزشی (مانند فوتبال) بحث از راه های مهم پیشگیری است که نشان داده شده است تعداد آسيب هاي زانو را كاهش مي دهد. بطور مشخص آسيب هاي ACL را نیز به حداقل می رساند. انواع بیشماری از صدمات وجود دارد که می تواند بر روی تاندون ها و لیگامان های زانو تأثیر بگذارد. ما می خواهیم به سه مورد از رایج ترین و جدی ترین آن ها بپردازیم. آسیب رباط ACL ، رباطLCL  و رباط  PCL از جمله مهم ترین آسیب ها هستند.

آسیب رباط قدامی

 رباط صلیبی قدامی یا ACL به طور مورب از وسط زانو عبور می کند و برای حمایت و تثبیت سه استخوان که در مفصل زانو قرار دارند، انجام می شود: درشت نی ، استخوان ران و پاتلا این سه استخوان هستند. آسیب رباط قدامی یا پارگی ACL به عنوان “ریزش” شناخته می شود. علائم پاشیده شده زانو ناشی از صدمات جزئی ACL ممکن است شامل حساسیت و تورم باشد، در حالی که آسیب جدی تر، کامل باعث بی ثباتی ، کاهش دامنه حرکتی و درجه بالایی از درد و تورم خواهد شد.

آسیب رباط خلفی

 رباط صلیبی خلفی، استخوان درشت نی را تثبیت می کند و مانع از خم شدن بیش از حد آن به عقب می شود. آسیب دیدگی زخمی در قسمت جلوی زانو ها (به ویژه اگر زانو ها خم شده باشند) ممکن است باعث پارگی PCL یا آسیب رباط خلفی شود. آسیب جزئی رباط PCL ممکن است بدون درمان بهبود یابد، اما بررسی این آسیب ها همیشه مهم است زیرا برخی موارد ممکن است مداخلات جدی تری را با خود به همراه داشته باشند.

همراه با ACL ، MCL  وLCL ، به شما در كنترل حركت زانو كمك مي كند و به مهار آن در برابر حركت غيرعادي كمك مي كند. در خدمت اتصال فمور به فیبر، یک آسیب LCL می تواند علائم درد شدید در قسمت بیرونی زانو، همراه با بی ثباتی یا بی تحرکی ایجاد کند.

پارگی رباط صلیبی قدامی

 

سایر مطالب: معرفی بهترین جراح لگن در شیراز

مهم ترین راه های درمان آسیب رباط صلیبی قدامی و خلفی:

شدت درمان مورد نیاز و زمان بهبودی تخریب زانو همیشه بستگی به شدت آسیب رباط دارد. در بعضی موارد صدمات جزئی، استراحت و یخ زدن، فشرده سازی ممکن است برای بهبودی کامل رباط پاره شده در بیماران زانو کافی باشد. در موارد جدی تر، ممکن است یکی از این سه گزینه درمانی توصیه شود:

فیزیوتراپی: تقویت زانو و ماهیچه های اطراف تاندون ها و رباط ها می تواند به ترمیم آسیب رباط کمک کند. تمرین های خاص در آسيب رباط زانو مي تواند به ترسيم آسيب رباط و بازگرداندن عملکرد كامل به زانو كمك كند.

مهار کردن آسیب رباط: زانو بند و در موارد جدی تر استفاده از عصا می تواند به تثبیت زانوی شما کمک کند و از حرکات جانبی که ممکن است باعث افزایش آسیب رباط ها و جلوگیری از بهبودی و افزایش زمان بهبودی زانو شود، کمک می کند.

جراحی: اگر رباط پاره شده با صدمات دیگر همراه باشد یا به روشی پاره شود که مانع بهبود طبیعی شود، پزشک شما به احتمال زیاد راه حل اصلی یعنی جراحی را توصیه می کند. که این راه می تواند اصلی ترین و کامل ترین راه برای درمان آسیب رباط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *